۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۴۷۱۶۰۴
امام جمعه قشم:

حفظ کرامت انسانی کلید تربیت اسلامی است

امام جمعه قشم، حفظ کرامت انسانی را کلید تربیت اسلامی دانست و گفت: مخدوش کردن کرامت انسانی دیگران و خود، جنگ با قرآن و سیاست های خداوند بوده و فاصله گرفتن از اهداف آفرینش علت اصلی زیرپا قراردادن کرامت انسانی است.
امام جمعه قشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت‌الاسلام رضا جوکار امام جمعه قشم امروز در دوره آموزشی کارکنان دولت که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد حفظ کرامت انسانی را کلید تربیت اسلامی دانست و گفت: تربیت دینی، بهره گیری از دین برای توجه به کرامت انسانی و روح الهی است که تحقق آن انسان را به جایگاه حقیقی اش می رساند.

وی با تاکید بر اینکه خودشناسی مقدمه خداشناسی است، افزود: انسان دارای دو بُعد مادی و معنوی است، بُعد اول حاصل از خاک و دومین بُعد مستقیما از خداوند نشات می گیرد.

امام جمعه قشم ابراز داشت: بازگشت همه روزه انسان به خاک در نماز، جایگاه نهایی انسان و بازگشت به خاک را یادآور می‌شود و بُعد معنوی انسان موجب شرافت و کرامت بخشی به بُعد مادی است.

حجت‌الاسلام جوکار گفت: مخدوش کردن کرامت انسانی دیگران و خود، جنگ با قرآن و سیاست های خداوند است و فاصله گرفتن از اهداف آفرینش علت اصلی زیرپا قراردادن کرامت انسانی بشمار می رود.

وی ادامه داد: هنگامی که سرشت خاکی و معنوی انسان(جسم و روح) تلفیق شوند، نیاز به تربیت بوده، می بایست حق هر دو بُعد وجو انسان را ادا کرد و توجه نمود که اصالت با روح است.

امام جمعه قشم اذعان داشت: آنچه انسان را متمایز ساخته علایق باطنی نظیر علم آموزی، پرستش و تقدیس که مربوط به روح است و باید جسم در خدمت و اختیار روح قرار بگیرد، جسم خاکی همراه با فطرت پاک و غرایز شهوانی تشکیل دهنده انسان اند که اگر همچون معصومین(ع) جسم را در خدمت فطرت و معنویت قرار دهد، به جایگاهی آنچنان والا دست می یابد که بین او و خدایش حجابی نباشد.

حجت‌الاسلام جوکار گفت: روح ارتباط تنگاتنگی با جسم دارد و به همین علت در آیاتی از قرآن خطاب نفس برای آن به‌کار برده می‌شود، باید پاسخ به تمایلات نفسانی از مجرای شرع و چارچوب دینی باشد چراکه هر راهی جز این حرام و موجب فاصله گرفتن از تربیت اسلامی می‌شود و وسوسه های شیطان، دشمن اصلی نفس است.

وی بیان کرد: اگر نفس اماره درست تربیت شود تبدیل به نفس مطمئنه و مشمول آیه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً…» خواهد شد و رضایت پروردگار در روز قیامت و محکمه الهی برای اشخاص فهیم برترین نعمت و سرافکندگی در محضر خالق بزرگترین عذاب است.

حسن خلق بدون زدودن آلودگى‏هاى اخلاقى امکان‏پذیر نیست

در ادامه این دوره آموزشی، حجت‌الاسلام احمد غلامی رییس تبلیغات اسلامی قشم با اشاره به تربیت و حسن خلق گفت: بدون زدودن آلودگى‏هاى اخلاقى حسن خلق امکان‏پذیر نیست.

وی با اشاره به جایگاه حسن خلق در اسلام افزود: دین مقدس اسلام، همواره پیروان خود را به نرمخویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت می‌کند و آنان را از درشتی و تندخویی باز می دارد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم همچنین گفت: حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است که در معاشرت های اجتماعی باعث نفوذ محبت شده و در تأثیر سخن اثری شگفت انگیز دارد.

حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: متأسفانه بعضی به دلیل عدم شناخت و آگاهی لازم، حسن خلق و رفتار نیکو را با تملّق و چاپلوسی اشتباه می گیرند و شخصیت و ارزش والای انسانی خود را لگدکوب می سازند و با کمال وقاحت نام این رفتار ناشایست را حسن خلق و رفق و مدارا با مردم می گذارند.

وی گفت: نشانه چنین کسانی آن است که وقتی به افراد عادی و تهیدست می رسند، گشاده رویی و نرمخویی را فراموش می‌کنند و حتّی چهره ای عبوس و خشن به خود می گیرند. این صفت ناپسند نه تنها یک ارزش نیست، بلکه گناهی بزرگ است که موجب خشم خداوند می‌شود./202/851/ب1

ارسال نظرات