۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۱۳۲
آیت الله مظاهری:

مداومت بر انجام گناه سبب پیدایش نفس محسّنه می شود

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به نظرات علمای اخلاق و با اشاره به آیه هفدهم و هجدهم سوره بقره، گفت: مداومت بر انجام گناه سبب سرکوب شدن نفس لوامه و پیدایش نفس مُحَسَّنِه می شود، صاحب این نفس عمل اشتباه خود را درست می پندارد و بر انجام آن عمل اشتباه پا فشاری می کند تا جایی که رستگاری از او سلب می شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: نشانه یادآوری حضور خداوند، مراعات ادب حضور خداوند در زندگی است.

وی در ادامه تفسیر آیات مربوط به منافقان، افزود: مضمون آیات هفدهم تا بیستم سوره بقره افاده عام برای همه گناهکاران دارد ولی با توجه به آیات قبلی اش که راجع به منافقان بود، مصداق بارز این آیات افراد منافق هستند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: قرآن در بیش از 100 آیه مسأله امنیت و نا امنی دل را بیان می کند و می فرماید امنیت دل با مراعات تقوای الهی و تحکیم ارتباط با معبود حاصل می شود و دل نا امن حاصل گناه و بی تقوایی است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه معروف «اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبِ»، اظهار کرد: این آیه بسیار کوچک، پُر از تأکید است و خطاب به انسان می فرماید «اگر می خواهی امنیت دل داشته باشی فقط و فقط به یاد خداوند باش»، باید متذکر شوم یادآوری خداوند به معنای مراعات ادب حضور خداوند در زندگی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: انسان گناهکار در آیات متعددی از قرآن به سرگردانی مبتلا می شود و غم و غصه هایش دائما در حال فزونی یافتن است.

وی در تفسیر هفدهم سوره بقره که می فرماید «مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لا یُبْصِرُونَ»، ابراز کرد: مَثَل انسان گناهکار، مَثَل شخصی است که در یک بیابان سرد و تاریک آتشی را افروخته است ولی ناگهان بادی می وزد و آتش را خاموش می کند، شرایط او به گونه ای می شود که هیچ چیز برایش قابل تشخیص نیست و گرفتار سردرگمی می شود.

حضرت آیت الله مظاهری بر اساس آیه هجدهم سوره بقره که می فرماید «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ»، تشریح کرد: قساوت قلبی که ارتکاب گناه برای شخص گناهکار می آورد به گونه ای است که ابزار درک او را از بین می برد و او کر و کور و لال باطنی می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه وجدان انسان گناهکار به مرور زمان سرکوب می شود، اظهار کرد: انسان گناهکار به سبب انجام گناه در تاریکی وحشتناکی فرو می رود تا جایی که این تاریکی در وجودش رسوخ می کند و حالت بُهت زدگی به او دست می دهد، این حالت بُهت زدگی طوری است که تشخیص عمل درست از نادرست برایش ممکن نیست و گاهاً عمل اشتباه خود را درست می پندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) گفت: ورشکسته ترین و بدبخت ترین مردم کسی است که عمل اشتباه خود را درست بپندارد و با این تفکر غلط، به انجام آن عمل اشتباه مداومت ورزد.

وی با بیان اینکه سرکوب شدن نفس لوامه سبب سلب رستگاری از انسان می شود، ابراز کرد: علمای علم اخلاق می گویند انسانی که نفس لوامه اش را سرکوب کند، نفس مُحَسَّنِه در وجودش متجلی می شود و شعور او را تحت تأثیر قرار می دهد تا جاییکه رستگاری از وی سلب می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه معروف «نُورٌ عَلَی نُور» تبیین کرد: انسان برای گریز از وضعیت بی وجدانی باید ارتباطش را با خداوند تقویت کند و به جایی برسد که نور ایمان لحظه به لحظه در وجودش بیشتر شود و در امورات زندگی اش، کسی را به جز خداوند در نظر نگیرد./201/867/ب1

ارسال نظرات