۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۷۳۴۶۴
آیت الله مظاهری:

مراعات تقوای الهی مقدمه ولی الله شدن است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر انسان می خواهد در زمره اولیای الهی قرار بگیرد باید به بایدها و نبایدهای خداوند توجه ویژه مبذول بدارد.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: کسانی که از گناه کردن لذت می برند، از پست ترین موجودات خداوند پست تر هستند.

وی در تفسیر آیه بیست و یکم سوره بقره که می فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» افزود: این آیه از آیات قبل و بعدش مستقل است و با اشاره به اینکه خداوند همه اسباب عبودیت انسان را فراهم کرده است، انسانها را به عبودیت دعوت می کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه مقام عبودیت دارای مراتبی است، تشریح کرد: بالاترین مرتبه عبودیت مخصوص چهارده معصوم(ع) است و بعد از ایشان انبیا و اوصیای دیگر خداوند دارای مقام بالایی هستند و برای عموم مردم مراعات تقوای الهی به صورت کامل، بالاترین مقام در بندگی است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: ملزومات رعایت تقوای الهی در اهمیت دادن به واجبات و ترک واجبات به صورت کامل نهفته است، برای رسیدن به تقوای کامل، انجام مستحبات در حدّ توان نیز نیاز است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه تشکیل ملکه عدالت در وجود انسان بسیار مهم است، اظهار کرد: ملکه عدالت به حالت بازدارنده و هدایت کننده ای گفته می شود که در زمان مواجه شدن انسان با گناه او را از گناه بازمی دارد و در هنگام مواجه شدن او با عمل واجب، او را به انجام آن عمل واجب هدایت و ترغیب می کند.

وی ادامه داد: ملکه عدالت به صورت ناخودآگاه روی انسان تأثیر می گذارد و با یک حالت تلاطم دورنی همراه است، البته تشکیل چنین ملکه ای نیازمند مجاهدت در راه اطاعت پروردگار است.

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: انسانی که ملکه عدالت در وجودش حاکم شده است از انجام واجبات و مستحبات لذت می برد و در هنگام انجام گناه، خاطرش بیش از انسانهای عادی رنجیده می شود و زودتر توبه می کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه توفیق الهی بعد از همت شخص حاصل می شود، افزود: انسانی که تقوایش را مراعات نمی کند در زمره بی وفایان قرار می گیرد و از توفیقات الهی بی بهره می ماند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه بدترین صفت، صفت بی وفایی است، گفت: انسانی که از انجام گناه لذت می برد نسبت به خداوند بی وفا است و انسانی که نسبت به خداوند بی وفایی می کند از بدترین موجودات پست تر است.

وی ابراز کرد: بالاترین مقام، آنجایی است که انسان از بندگی اش لذت ببرد و هیچ چیز را با بندگی اش عوض نکند، امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، دو رکعت نماز در دل شب، از دنیا و آنچه در آن است نزد من محبوب تر است.

حضرت آیت الله مظاهری گرفته شدن لذت مناجات را بزرگترین بلای الهی برای گناهکاران دانست و تبیین کرد: روزی یک انسان گناهکار به حضرت موسی(ع) می گوید که در زمان مناجات با پروردگارت به او بگو چرا من این همه معصیت می کنم ولی تو من را عذاب نمی کنی، حضرت موسی(ع) از بیان این جمله به خداوند شرم می دارند ولی از جانب خداوند خطاب می شود که به آن بنده بگو همین که لذت مناجات با خودم را از تو گرفته ام از هر عذابی برایت بالاتر است ولی تو این را نمی فهمی.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: افرادی که برای رسیدن به دنیا وظایف عبادی خود را به تأخیر می اندازند، در زمره کسانی هستند که از عبادات خود هیچ لذتی نمی برند و این بالاترین بدبختی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: انسانی که می خواهد ولی خداوند شود باید به بایدها و نبایدهای خداوند توجه ویژه مبذول بدارد چرا که مقدمه ولی الله شدن، مراعات تقوای الهی است./201/867/ب1

ارسال نظرات