۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۷۳۸۶۳
مسؤول امور مدارس حوزه علمیه اصفهان خبر داد؛

پیگیری شورای عالی آموزش حوزه علمیه اصفهان برای کاهش طول دوره تحصیل طلاب

حجت الاسلام جلالی خواندن دروس سطوح بالا را برای تربیت همه مبلغان دین در جامعه غیرضروری دانست و گفت: پیگیر هستیم تا طول دوره تحصیل طلاب را به کمتر از 10 سال کاهش دهیم، این خواست رهبر انقلاب و بزرگان حوزه هم هست، اگر طلبه ای می خواهد مبلغ شود خواندن اصول در حد معالم و اصول الفقه برای او کافی است‏ و نیاز به کفایه الاصول ندارد.
حجت الاسلام مجید جلالی

حجت الاسلام مجید جلالی، مسؤول امور مدارس و طلاب حوزه های علمیه استان اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره طول مدت تحصیل دوره عمومی طلاب در حوزه علمیه اصفهان، گفت: ما در شورای عالی آموزش حوزه علمیه اصفهان به دنبال آن هستیم تا دروس  و برنامه آموزشی حوزه را به نحوی طراحی کنیم تا طلاب ما زودتر دوره عمومی را به پایان برسانند.

وی ادامه داد:هر چند برخی از اساتید اعتقاد دارند که مدت زمان درس حوزه حتی 10 سال هم کم است و باید تا 12 سال افزایش پیدا کند، اما مطابق با فرمایش رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان حوزه در نظر داریم تا دوره 10 ساله حوزه را به مدت زمان کمتری کاهش دهیم تا طلبه ها زودتر به بار بنشینند و بتوانیم از آنها در تبلیغ معارف دین در جامعه بهره ببریم.

استاد حوزه علمیه، افزود: گاهی کسی می خواهد متخصص در ادبیات شود، این شخص باید مطوَّل و شرح رضی را بخواند، اما کسانی که می خواهند تا دروس ادبیات مقدمه ای برای فهم کلام خداوند و ائمه اطهار(ع) در آنها باشد تا این حد نیاز به توسعه در ادبیات ندارند، مرحوم آیت الله صافی اصفهانی رییس سابق حوزه علمیه اصفهان می فرمودند که اگر طلبه ای می خواهد مبلغ شود خواندن اصول در حد معالم و اصول الفقه برای او کافیست و نیازی نیست تا 3 سال رسائل و کفایه الاصول و درس خارج اصول را بخواند.

حجت الاسلام جلالی، اظهار داشت: برای تربیت مبلغ که امروزه نیاز فراوانی هم به آن احساس می شود نیاز به طی مدارج عالی نیست، الان در حوزه علمیه اصفهان طلاب بعد از حدود 10 سال یا 15 سال می خواهند مبلغ دین شوند و بسیاری از مساجد در شهرها و روستاهای استان اصفهان فاقد امام جماعت و مبلغ هستند و بعضاً بسته هستند یا اینکه در اوقاتی از روز نماز برگزار نمی شود.

وی ادامه داد: معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان طرح هجرت را برای اعزام مبلغان به مناطق مختلف استان اجرا می کند و بعد از اتمام پایه 6 روحانیان وارد طرح هجرت می شوند و با هماهنگی و اشراف مرکز مدیریت به تبلیغ مشغول می شوند که شهریه و امکاناتی هم برای آنها پیش بینی شده است.

مسؤول امور مدارس حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: سازمان تبلیغات اسلامی هم روحانیانی را دارد که به صورت مبلغ مستقر هستند و عزیزان طلبه در بالای پایه 6 را به این منظور پذیرش می کنند، دفتر تبلیغات اسلامی هم در مناسبتهای مذهبی مانند ایام محرم مبلغان حوزوی را به نقاط مورد نیاز اعزام می کند. /869/302/ب3

 

ارسال نظرات