۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۴۷۳۹۶۷
مدرس کشوری جنگ نرم:

جنبش های معنوی نوپدید یکی از مهمترین ابزارهای دشمن در جنگ نرم محسوب می شوند

مدرس کشوری جنگ نرم گفت: جنبش های معنوی نو پدید یکی از مهمترین ابزارهای دشمن در جنگ نرم محسوب می شوند چرا که در جنگ نرم دشمن سعی می کند افراد مورد نظرش را به واگرایی نسبت به دین، فرهنگ، سنت و تاریخشان سوق دهد.
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا موسوی مدرس کشوری جنگ نرم

حجت الاسلام سید رضا موسوی، مدرس کشوری جنگ نرم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در زمینه ریشه عرفان های نوظهور در جنگ نرم، گفت: در دهه های اخیر شاهد رشد فرقه های عرفانی در سطح جهانی بوده ایم که کشور ما نیز تحت تاثیر آنها قرارگرفته است از این رو لازم است قبل از هر چیز جنگ نرم را بشناسیم تا ابزارهای آن نیز برایمان قابل بررسی باشد.

 وی بیان داشت: ارتش آمريكا(پنتاگون) معتقد است جنگ نرم، استفاده دقيق و طراحی شده از تبليغات و ديگر اعمالی است كه منظور اصلی آن تأثيرگذاری بر عقايد، احساسات، تمايلات و رفتار دشمن و عواملی از این دست است به نحوی كه برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتيبان باشد.

این مدرس کشوری جنگ نرم افزود: به همین سبب مدیر مرکز مطالعات اسرائیل و یهود در دانشگاه کلمبیا می گوید: تمام مشکلات ما ریشه در هویت ایرانیان دارد که بخش قابل توجهی از آن وابسته به باورهای مذهبی آنان است بنابراین تلاش برای از بین بردن و حتی کمرنگ نمودن مظاهر اعتقادی اسلامی مانند رعایت حجاب و امثال آن، اولویت نخست عملیاتی ما است که در این مسیر به استفاده از  تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم بویژه رسانه ها به شدت پایبندیم.

وی بیان داشت: جنبش های معنوی نو پدید یکی از مهمترین ابزارهای دشمن در جنگ نرم محسوب می شوند چراکه در جنگ نرم دشمن سعی می کند افراد مورد نظرش را به واگرایی نسبت به دین، فرهنگ، سنت و تاریخشان سوق دهد.

حجت الاسلام موسوی در بیان ماهیت جنگ نرم در برابر نظام اسلامی از زبان رهبر معظم انقلاب گفت: يكی از مسؤولان تراز اول رژيم صهيونيستی به آمريكايی‌ها توصیه می کند كه مسأله اصلی شما ايران است از این رو اگر خاورميانه را می‌خواهيد وقتتان را مصروف عراق نكنيد و به سراغ ايران برويد که كانون و سرچشمه آنجاست اما ايران مثل عراق و كره شمالی و افغانستان نيست كه بتوان با حمله نظامی آن را تسخير كرد زیرا  نظام و حكومت اسلامی آن به مردم متكی است و مردم آن را حفظ كرده اند پس بايد كاری كنيد كه مردم آن را رها كنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: دشمن معتقد است راه رسیدن به ایران اين است كه مردم را با ترويج فرهنگ و ادبيات غربی و فرهنگ و تربيت آمريكايی به واگرايی نسبت به دين و فرهنگ و سنت و تاريخشان سوق داد زیرا وقتی مردم اين تعلقات را رها كردند بعد از گذشت چند سال، بدون اين كه سرمايه ای صرف كنيد با يك حمله و تحرك احياناً نظامی مختصر، می‌توانيد اين مانع بزرگ يعنی نظام اسلامی را از سر راه برداريد.   

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: دشمن برای از بین بردن اصول اعتقادی یک ملت باید از بدلی آن استفاده کند چراکه انسان فطرتا خدا جو است از این رو برای از بین بردن اعتقادات او نمی تواند دین را به کلی از میان آنان بردارد به همین دلیل از نسخه بدلی آن که همین عرفان های نوظهور است، استفاده می کند.

وی تصریح کرد: مقصود ما از نوظهور، تمام جنبش‌های معنوی و دینی است که از نیمه قرن 18 آغاز شد و در قرن 19 آرام پیش آمده و در قرن 20 شتاب گرفته است و از نیمه قرن بیستم به اوج خود رسید.

حجت الاسلام موسوی بیان کرد: پس از سال 1979 میلادی برابر با 1357 شمسی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و نیروهای سلطه‌گر در نظام جهانی به قابلیت استراتژیک فرهنگ دینی مردم ایران پی‌ بردند، از این رو دشمنان کوشیدند که با گستردن دامنه جنبش‌های معنوی نوپدید در جهان و ایران، هژمونی خود را حفظ کنند.

وی در تعریف جنبش های معنوی نوین(جمن ها)، گفت: اینها حرکت‌های اجتماعی فرهنگی ای هستند که به امور ماورائی می‌پردازند به طوری که آموزه‌های روشن دینی را با ابهام و تردید می آمیزند و یا به صراحت در برابر آنها قرار می‌گیرند، سپس با افراد و گروه‌هایی که به طور برنامه‌ریزی شده در واکنش به مقتضیات مدرنیته به وجود آمده‌اند اهدافشان را پیگیری می کنند.

این کارشناس دینی تشریح کرد: مروجان این معنویت های نوظهور مدعی اند که هدف اصلی آنان تأمین سه نیاز بشر است که شامل تأمین شادی و نشاط در زندگی بشر، تأمین آرامش و طمأنینه(اضطراب و دلهره را از انسان دور می‌کنیم) و ایجاد امید به زندگی است.

وی اشاره کرد: در حالی که عرفان حقیقی و معنویت دینی و الهی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه، راضیه و مرضیه است، عرفان های کاذب و معنویت‌های سکولار(عرفان کاذب) تنها درصدد آن هستند که انسان را از بحران‌های روحی و روانی نجات داده و آرامش نسبی دنیوی را برای او به ارمغان آورند و به هیچ وجه سلوک برای رسیدن به مقام توحید را دنبال نمی‌کنند.

حجت الاسلام موسوی مطرح کرد: متأسفانه دروغ بزرگ بشر امروز این است که با ترویج این عرفانها سعی دارد به انسان آرامش دهد در حالی که  آرامش فقط با باور الهی، اخلاق الهی، رفتار الهی و عواطف الهی امکان پذیر است چنانکه خداوند متعال در قرآن می فرماید:  «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب»، «وَ مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى».

وی در پایان تأکید کرد: خانواده ها و مسؤولان بدانند، باید با این دسیسه دشمن آشنا شویم و زمینه های جلوگیری از گسترش آن را ایجاد کنیم در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد چرا که گسترش این عرفان ها نه تنها پایه اعتقادی فرزندانمان را سست کرده و از بین می برد و آنان را به سمت انحراف و گناه و نابودی سوق می دهد بلکه تأثیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیار ناگواری به همراه دارد./9703/302/ب2

ارسال نظرات