۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۷۰۵۵
آیت الله مظاهری:

انسان در قرآن به عنوان غایت عالم هستی معرفی شده است

رئیس حوزه علمیه اصفهان با استناد به آیه بیستم سوره لقمان، گفت: انسان در قرآن به عنوان غایت عالم هستی معرفی و عالم برای او مسخر شده است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: انسان باید با استفاده از ابزار درکش راه سعادت را بپیماید.

وی در تفسیر آیه بیست و نهم سوره بقره که می فرماید «هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الأرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»، افزود: مخلوقات عالم هستی برای استفاده انسان آفریده شده است و خداوند می فرماید، انسان باید از مخلوقات استفاده کند و ابزار درکش را برای شناسایی و پیمودن راه سعادت به کار گیرد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه بیستم سوره لقمان که می فرماید «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ  وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلا هُدًى وَلا کِتَابٍ مُنِیرٍ»، ادامه داد: خداوند در این آیه انسان را بالا می برد و خطاب به او می گوید تو غایت عالم هستی، انسان نیز باید با تسخیر کردن در عالم هستی استفاده های علمی، سیاسی و اجتماعی ببرد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در تشریح واژه «السماء»، ابراز کرد: در قرآن واژه السماء در معناهای مختلفی به کار رفته است، نخستین معنای السماء همان جو اطراف زمین است که تمیز بودن یا آلوده بودنش روی سلامتی انسان و دیگر موجودات بسیار مؤثر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با استناد به آیه «وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ...» ادامه داد: واژه السماء در معنای ستارگان و کهکشانها نیز به کار رفته است، ستارگان بسیار زیادی که در آسمان مشاهده می شوند همه و همه مربوط به آسمان اول هستند، دانشمندان علم نجوم می گویند فاصله برخی از ستارگان با زمین حدود 20 میلیون سال نوری است.  

وی اظهار کرد: واژه السماء به معنای هفت طبقه آسمان بعلاوه کرسی و عرش نیز به کار رفته است، هفت طبقه ای که جزء متشابهات قرآن است و به جز خداوند و اهل بیت(ع) کسی از وضعیت و مسائل جزئی آن خبر ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به روایات معصومین(ع) اظهار کرد: وضعیت آسمانها مشخص نیست ولی اهل بیت(ع) فرموده اند، آسمان اول نسبت به آسمان دوم مثل نگین انگشتری است که در بیابان وسیع افتاده است و آسمان دوم نسبت به آسمان سوم همین نسبت نگین انگشتر به بیابان را دارد و این تناسبها وجود دارد تا بالاترین جایگاه که عرش الهی است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: نام برخی از مکانهای قدسی مثل لوح، قلم، کرسی و عرش را بلد هستیم ولی از مکان و وضعیت آنها هیچ اطلاعی نداریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به معراج پیامبر(ص) تبیین کرد: پیامبر(ص) در معراج جسمانی خود همه آسمانها و مکانهای قدسی را طی کردند و به عرش الهی رسیدند، جایگاهی که هیچ کس به جز خداوند و پیامبر(ص) اجازه حضور در آنرا نداشت.

وی افزود: خداوند در معراج بسیار بر پیامبر(ص) تلطّف می کرد و ایشان نیز از رحمت الهی بسیار بهره می بردند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) واسطه رسیدن فیض الهی به عالم هستی هستند، تشریح کرد: اگر حجت الهی روی زمین نباشد، زمین در یک لحظه نابود می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه همه نشانه ها و مخلوقات برای انسان است، اذعان کرد: انسان باید از این همه نعمت و رحمت نهایت استفاده را داشته باشد و راه رسیدن به معبود را بپیماید.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با توجه به شروع شدن دهه فاطمیه گفت: امیدوارم در این ایام از الطاف اهل بیت(ع)، مخصوصاً حضرت زهرا(س) حظّ کافی ببرید./201/867/ب1

ارسال نظرات