۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۴۷۸۱۶۵
آیت الله مکارم شیرازی:

بدون تولید و اقتصاد مقاومتی نمی‌توان مشکلی را حل کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید برتلاش بیشتر در تولید، راه رهایی از مشکلات را عملی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور دانست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر روز گذشته در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای کمیته فقهی این سازمان با تقدیر از تلاش ها برای شرعی بودن فعالیت های اقتصادی گفت: حکومت ما جمهوری اسلامی است، بخشی جمهوریت و بخش دیگر اسلامیت است.

وی افزود: اگر دنبال رو غرب ها باشیم و هرچه آن ها در مسائل اقتصادی پسندیدند بپسندیم و تقلید از آن ها کنیم دیگر جمهوری اسلامی نخواهد شد، آن ها پایبند به مسائل ما نیستند و حتی به مسائل اخلاقی که در عرف بین الملل وجود دارد پایبندی ندارند بلکه از هر طریقی به دنبال منافع خود هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تمام جنبه های دینی باید در مسائل اقتصادی رعایت شود، اظهار داشت: این روزها انواعی از فعالیت های اقتصادی در حال انجام شدن است که بیشتر آن ها دنبال سودآوری هستند و برخی هم اشکال شرعی دارد و با موازین شرع هماهنگ نیست.

وی ادامه داد: یکی از این ها مسأله بازیابی شبکه ای است که متأسفانه اطلاعات غلطی به شورای نگهبان دادند و شورای نگهبان هم اجازه داده است، اگر در تاریخچه این مسأله دقیق شویم که از کجا آمده و چه فعالیت هایی دارند متوجه می شویم که بدون شک مشمول قاعده لاضرر و اکل ما به باطل است، امثال این مسأله کم نیست که سلسه بازاریابی ها و فعالیت های اقتصادی انجام می دهند که هماهنگ با موازین شرع نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که باید به موازین دین مقید بوده و نباید شرع را توجیه کنیم، ابراز داشت: شرع باید اصل باشد و مسائل دیگر فرع باشد، اساس باید اسلام باشد چون اسلام جوابگو بوده و بن بستی در مسائل اسلامی وجود ندارد، می توان همه فعالیت های اقتصادی را از نظر اصول اسلام بیان کرد.

وی عنوان کرد: آنچه در اسلام بیان شده به نفع مردم است، اسلام در همه جا به سراغ بخشی رفته که به نفع مردم است و سبب اعتماد عمومی و نظم اقتصادی می شود، مصلحت این است که ما اصالت را مسائل اسلامی قرار دهیم، متأسفانه برخی از توجیه گران کارهای نادرست خود را توجیه می کنند که از نظر فقهی قابل قبول نیست، افرادی که درآمدی از آنجا دارند به توجیه گری مشغول می شوند که نباید فریب توجیهات آنان را بخورید و مسائل فقهی تحت الشعاع واقع شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در کشورهای خارجی هم درباره بازاریابی شبکه ای آمار دادند که گاهی تا 99 درصد افراد ضرر و تنها یک درصد سود کردند، نمی توان به آسانی از این مسائل گذشت که هرج و مرج اقتصادی ایجاد می کند.

وی با اشاره به ورود حوزه ها به بررسی مسائل اقتصادی اضافه کرد:  باید آخرین مسائل که بررسی می شود باید به صورت شفاف تشریح شده و در اختیار حوزه ها قرار گیرد تا ایتدا در حوزه ها تبیین موضوع شده و سپس تبیین حکم شود، تا موضوع را تبیین نکنیم نمی توانیم به دنبال تبیین حکم برویم، کار شما این است که موضوعات را بدون کم و زیاد در اختیار بگذارید تا حوزه ها روی مسائل حکمی آن اندیشه و فکر کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برخی ازفعالیت های اقتصادی که غربی ها سردمدار آن بودند در کوتاه مدت سود می دهد اما د دراز مدت زیان بار است، گفت: فقط روی این که در کوتاه مدت سود می دهد نباید قناعت شود بلکه باید درازمدت را هم در نظر گرفت.

وی افزود: باید تلاش شود فعالیت ها به سمت تولید برود، فقط این که مبادلاتی باشد خوب نیست، افراد بسیاری در بورس نشسته اند و مبادله می کنند؛ اما این چه تولیدی است، باید به گونه ای باشدکه همه چیز به سمت تولید برود، اگر این کار صورت گیرد اقتصاد مقاومتی درست می شود؛ اما اگر نرود مبادلات مالی و گره گشایی های مالی مشکلی را حل نمیکند؛ باید روی اصالت فقه اصرار وجود داشته باشد و هیچگاه برای تطبیق مسائل توجیه نباید به میان بیاید./1323/202/ص

ارسال نظرات