۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۸۰۴۵۵
معاون سازمان فرهنگی شهرداري تهران؛

اساس خلق، محبت خدا است

معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران نظر اسلام درباره مقدمات اخلاق را علاوه بر علم، عقل و وجدان و حب دانست و گفت: اساس خلق از محبت خدا است.
حجت الاسلام حسن ناصري پور پاكدشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا؛ حجت الاسلام حسن ناصري پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران، شامگاه شنبه در وصف مقام حضرت فاطمه(س) با بيان اينكه نور آن حضرت قبل از خلق كائنات تابيده شد، گفت: ملائك همه از مشتاقان ديدار آن حضرت بودند.

وي در مراسم شام شهادت حضرت زهرا(س) كه در زينبيه پاكدشت برگزار شد، در بيان ماهيت اخلاق، نظر بزرگان در اينباره را به 3دسته تقسيم كرد و گفت: بعضي از علما اخلاق را نوعي علم مي دانند.

حجت الاسلام ناصري پور با اشاره به نظر افلاطون مبني بر اينكه هر كه عالم تر باشد با اخلاق تر است، ابراز داشت: از ديد آنها علت وجود علم، ترويج اخلاق است.

وي گروهي ديگر را معتقد به اخلاق بر پايه عقل دانست و اضافه كرد: به اعتقاد عده اي ديگر اخلاق مفهوم داخلي دارد، يعني وجدان آنان هرچه قوي تر باشد، مايه اخلاق بيشتر مي شود.

خطيب زينبيه شهرستان پاكدشت نظر اسلام را بر اين دانست كه هر سه موارد قبلي براي اخلاق لازم است اما كافي نيست و ابراز داشت: لازمه اخلاق حب است، اساس خلق از محبت خداست.

وي رمز اخلاق را در رابطه بيشتر و محبت به اهل بيت مطرح كرد و افزود: هرچه رابطه ما با آنها بيشتر باشد، اخلاق بيشتر مي شود.

مشاور سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران با ابراز اينكه برقراري رابطه در بيان راحت است اما انتخابش انسان را به التهاب وا مي دارد، تصريح كرد: رابطه بايد در عمل نشان داده شود، هرچه رابطه با اهل بيت قوي تر باشد انسان خوش اخلاق تر مي شود.

وي با طرح پرسشي مبني بر اينكه ميزان رابطه ما با بزرگ بانوي اسلام چقدر است، بيان كرد: با نگرش در زندگي فردي، اجتماعي، عبادي و سياسي حضرت فاطمه(س) درس هايي مي گيريم كه باعث رشد انسان مي شود كه هر چه ارتباط با آن بانو بيشتر شود، اخلاق بهتر مي شود.

اطاعت پذيري، فرمانبري از كسي هست كه با او اختلاف نظر داريم

حجت الاسلام ناصري پور اولين موضوع مهم در همه ابعاد زندگي حضرت زهرا(س) را انتخاب رضاي خدا دانست و به بيانات آن حضرت خطاب به علي(ع) اشاره كرد و گفت: آن بانو در اواخر عمرش از اميرمؤمنان(ع) پرسيد كه آيا از من راضي هستي يا خير؟

وي با ابراز اينكه كسي كه سست عنصر است، اطاعت خدا را نمي‌فهمد، گفت: اطاعت از كسي كه با ما هم نظر هست؛ كار بزرگي نيست، اما فرمانپذيري از كسي كه با او اختلاف نظر داريم، اطاعت پذيري محسوب مي‌شود.

اين خطيب توانا با يادآوري اينكه وقتي پيامبر(ص) بر حضرت زهرا(س) وارد شد و  او را در حال سختي ديد، ‌خاطر نشان كرد: علي(ع) در آن زهرا(س) را بهترين كمك براي اطاعت پذيري خدا دانست.

وي تأكيد كرد: اگر زني براي رضاي خدا شوهرش را تحمل كند، او پيرو مكتب زهرا(س) رشد كرده است.

خطيب زينبيه پاكدشت: با توجه به مشكلات موجود، جامعه كنوني را به دور از ارتباط با حضرت فاطمه(س) دانست و افزود: اگر ارتباط قوي برقرار بود، مسير را اشتباه نمي رفتيم، آيا ما حقيقتاً از مكتب اهل بيت پيروي مي كنيم؟

چشم و هم چشمي در مكتب حضرت زهرا(س) جايگاهي ندارد

وي به ديگر ابعاد زندگي آن بانوي بزرگوار اشاره كرد و افزود: ترجيح قناعت بر ثروت از انتخاب هاي ديگر دختر پيامبر بود.

معاون سازمان فرهنگی شهرداري تهران با اعلام اينكه متأسفانه عده اي امروز قناعت پذير نيستند، افزود: چشم و همچشمي در مكتب زهرا(س) جايگاهي ندارد.

وي عامل مهم در عقبگرد داشتن در قناعت را عدم باور مرگ مطرح كرد و گفت: عده اي فكر مي كنند حالا حالا زنده مي‌مانند، اگر كسي بداند در اين دنيا پيامبر(ص)، دختر پيامبر و همه رفته اند و بتواند اعتقاد راسخ به معاد پيدا كند؛ ثروت ديگر برايش معنا ندارد و قانع مي شود.

مشاور سازمان فرهنگی شهرداري تهران در پايان ترجيح سخن گفتن به سكوت در برابر ظلم را از ديگر انتخاب هاي مهم حضرت زهرا(س) بيان كرد و افزود: آن حضرت هچگاه در برابر ظلم سكوت نمي‌كرد.

گفتني است، زينبيه پاكدشت در ايام فاطميه اول به مدت دو شب به اقامه عزا پرداخت/804/202/ب2

ارسال نظرات