شاخههای مختلف علوم اسلامی در حوزه شناخته میشود
![حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی](/Original/1395/02/09/IMG18353735.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در سومین هماندیشی «روششناسی مطالعات میانرشتهای قرآن کریم» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با اشاره به خاستگاه و زمینههای نارسایی روش شناختی در ایده علوم انسانی اسلامی، اظهار داشت: حضور کتاب و سنت در بحث محتوایی علوم انسانی اسلامی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: گاهی برخی سوء فهمها و تلقیهای ناصواب نسبت به ماهیت علوم انسانی، روشهای تولید آن و یا سوء برداشتهایی در نوع تبیین بخش اسلامیت بوجود میآید که سبب آشفتگیها و نارساییهایی در این بخش میشود که برخی از آنها بسیار رنج آور است.
استاد حوزه و دانشگاه در تبیین اینکه نمیتوان علوم انسانی را تحت سیطره یک روش واحد درآورد و این به عنوان یکی از نارساییهایی است که در این بخش موجب آشفتگی شده است، ابراز کرد: نوع و جنس مباحث سبب تکثر روشها میشود و این خود عامل آشفتگی در این حوزه میشود.
حجت الاسلام واعظی در ادامه با اشاره به نارسایی دیگر در علوم انسانی که بر مبنای وجه اسلامیت علوم انسانی و مراجعه مستقیم به کتاب سنت است و میتواند این امر گمراه کننده باشد، گفت: دایره مطالعاتی علوم انسانی بسیار عریض است که شیوهها مختلف مطالعاتی را در برمیگیرد پس تنها رجوع اجتهادی و استنباط نقلی از کتاب و سنت برای علوم انسانی که مطالعات تبیینی، توصیفی و غیره را شامل میشود کفایت نمیکند.
وی با بیان اینکه شاخههای مختلف علوم اسلامی در حوزه شناخته میشود، تصریح کرد: علوم انسانی در حوزهها بعضا دارای محتوای دانش اسلامی و انسانی است که گاها برخی محتواهای علوم انسانی مشتمل بر توصیههای حیاتی اعم از فردی و اجتماعی را در بر میگیرد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: قرآن دانش هنجاری درباره انسان ارائه میکند که مشتمل بر ترسیم وضع مطلوب مناسبات انسانی و توصیههایی برای بهینه شدن حیات بشری است.
حجت الاسلام واعظی افزود: علوم انسانی در بسیاری از موارد وجه انضمامی دارد، تا وضعیتشناسی و آسیبشناسی نکنید در سایه مطالعات بروز مشکلات را نشانسید نمیتوانید نقشه راه ارائه دهید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اساسا علاقهای وجود دارد که حوزه مطالعات علوم انسانی به بخش انضمامی خلاصه شود، آنجایی که ما از اسلامیت علوم انسانی صحبت میکنیم نحوه حضور منابع دینی یا داده ها و آموزههای دینی در انحاء مطالعات علوم انسانی یکسان نیست./201/807/ب1