۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۸۴۹۷۱
در درس خارج آیت الله شبستری بررسی شد؛

روایات خروج علیه طاغوت پیش از ظهور حجت

امام جمعه تبریز در جلسه درس خارج فقه باب جهاد روایات خروج علیه طاغوت پیش از ظهور حضرت حجت(عج) را بررسی کرد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد با اشاره به روایات ناهی از قیام پیش از ظهور حضرت حجت(ع)، اظهار داشت: این روایات مطلق است و هر قیامی را باطل می داند و از آن نهی می کند.

وی خاطرنشان کرد: قیام به معنای حرکت مردمی که ممکن است مختصر و جزئی باشد و نهضت اوایل حرکت که به نتیجه‌ای منجر نشد، اما انقلاب به معنای شورش جمعیتی علیه نظام حاکم برای دگرگونی نظام است، قیام مختار ثمراتی داشت اما نظامی را زیر و رو نکرد و مختصر بود.

امام جمعه تبریز با اشاره به روایت «كل راية ترفع قبل قيام القائم فصاحبها طاغوت»، ادامه داد: روایت می گوید که هرپرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود صاحب آن طاغوتی است، صاحب آن طاغوتی است که در برابر خدا پرستش می شود، این روایت از نظر سند خوب است اما مسأله محتوا و دلالت حدیث است.

وی با بیان اینکه یک زمانی است که پرچمدار قیام مردم را به خود دعوت می کند و به سمت خدا نمی خواند، ابراز داشت: روایت دلالت بر این دارد که اگر محور قیام شخص باشد، این پرچم طاغوت است که عبادت غیرخدا را می خواند، بنابراین اگر محور قیام خداوند و تحقق احکام الهی باشد روایت بر آن صادق نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایت «والله لا يخرج أحد منا قبل خروج القائم إلا كان مثله كمثل فرخ طار من وكره قبل أن يستوي جناحاه فأخذه الصبيان فعبثوا به» از امام سجاد(ع)، افزود: به خدا قسم هیچ کدام از ما قبل از خروج قائم قیام نمی کند، مگر این که مثل جوجه ای می ماند که قبل از رسیدن وقت پرواز از لانه بیرون بپرد که بازیچه بچه ها می گردد.

وی با بیان اینکه باید تحول فکری لازم برای جامعه جهت قیام ایجاد شود و این روایت به دنبال بیان این مطلب است، ادامه داد: این روایت مرفوعه است، این روایت دلالت بر عدم تعجیل در قیام با نبود تحول فکری در جامعه دارد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به روایت «خمس علامات قبل قيام القائم؛ اليماني والسفياني والصيحة وقتل النفس الزكية والخسف بالبيداء»، افزود: در ادامه روایت سؤال از حضرت دارند که آیا قبل از ظهور قیامی صورت گرفت آیا او را همراهی کنیم، حضرت می گوید که نه همراهی نشود./854/202/ب2

ارسال نظرات