۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۸۵۹۴۴
آیت الله مظاهری:

نعمت ولایت نیازمند شکر لسانی و عملی است

آيت الله مظاهری گفت: باید دربرابر نعمت های الهی شکر لسانی و عملی داشته باشیم و به سبب شیعه و آشنا بودن با اهل بیت الحمدلله بگوییم اما بالاتر از شکر لسانی، شکر عملی است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: شیعه باید به سبب نعمت ولایت اهل بیت(ع) بنده خداوند باشد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه چهل و هفتم که می فرماید «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ» را تلاوت کرد و افزود: مخاطب حقیقی این آیه قوم یهود است؛ خداوند در این آیه می فرماید، ای بنی اسرائیل، به سبب برتری هایی که در ارتباط با خداوند به دست آوردید، شاکر نعمت های الهی باشید.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به آیات قرآن و منقولات تاریخی به تشریح وضعیت قوم یهود پرداخت و اذعان کرد: قبل از بعثت حضرت موسی(ع) به پیامبری، وضع قوم بنی اسرائیل به سبب این که زیر چتر حکومت فرعونیان قرار داشتند، بسیار ننگین بود؛ نوزhدان پسر قوم بنی اسرائیل از سوی یهودیان کشته می شدند و نوزادان دخترشان را برای سوء استفاده های جنسی می بُردند؛ فقر و فلاکت در میان یهودیان بیداد می کرد و شخصیت اجتماعی نداشتند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: املاک و ثروت فرعونیان از سوی حضرت موسی(ع) در اختیار قوم بنی اسرائیل قرار گرفت ولی این قوم بهانه گیر با دیدن معجزات متعددی از حضرت موسی(ع) به عنوان پیامبر الهی، ایشان را بسیار اذیت کردند؛ حضرت موسی(ع) از جانب خداوند مأمور بودند که آزار و اذیت های قوم بنی اسرائیل را تحمل کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت موسی(ع) برای در رفاه قرار دادن قوم بنی اسرائیل یک سنگ به آن ها دادند که از آن آب جاری می شد ولی این قوم لجوج به حضرت موسی(ع) گفتند، ما 12 قبیله هستیم و هر کداممان یک سنگ جداگانه می خواهیم، حضرت موسی(ع) نیز خواسته آن ها را اجابت کردند.

وی با بیان یک داستان قرآنی خاطرنشان کرد: خداوند برای تأمین غذای قوم بنی اسرائیل، بهترین مائده های آسمانی را برای آن ها نازل می کرد ولی در برابر این نعمت ها دائماً جزع و فزع می کردند و بهانه می گرفتند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که آیه چهل و هفتم سوره بقره شیعیان را نیز مخاطب قرار داده است، تشریح کرد: این آیه به صورت خاص به یهودیان می فرماید، شما را به صورت مقطعی بر مردم جهان برتری دادیم پس به شکرانه این نعمت، بنده خداوند باشید ولی در معنایی بهتر خطاب به شیعیان می فرماید، ای شیعیان به سبب ولایت اهل بیت(ع) شما تا ابد بر دیگر خلایق عالم فضیلت دارید، پس بنده خداوند باشید.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: اگر به جای این که شیعه بودیم، مثل وهابیون شیعه کشی می کردیم چقدر بد بود؟ اگر از نعمت ولایت بی بهره بودیم چقدر متضرر می شدیم؟ اگر مقتدای ما اهل بیت(ع) نبودند، به چه کسی اقتدا می کردیم؟ اگر حکومت آخرالزمان به دست شیعه نمی افتاد، چقدر ذلت داشتیم؟ همه این نعمت ها را داریم، پس باید بنده خداوند باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که لازم است در برابر نعمت های الهی شکر لسانی و شکر عملی داشته باشیم، ابراز کرد: لازم است به سبب شیعه بودن و آشنا بودن با اهل بیت(ع) الحمد لله بگوییم ولی بالاتر از این شکر لسانی، شکر عملی است؛ شکر عملی یعنی متابعت کردن از اهل بیت(ع)؛ تبعیت از امام عصر(عج) باید در حدی باشد که ایشان از دست ما راضی باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه عموم شیعیان در شکر لسانی و شکر عملی نسبت به نعمت ولایت کم کاری می کنند؛ هر شب قبل از خواب باید نعمت ولایت را برای خودمان متذکر شویم و رضایت امام زمان(عج) را در نظر بگیریم.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان افزود: اگر بدانیم اعمالمان به صورت لحظه ای به امام عصر(عج) عرضه می شود، ادب حضور ایشان را مراعات می کنیم؛ باید بگویم عالم در محضر امام زمان(عج) است و همه باید ادب حضور ایشان را رعایت کنند./202/867/ب1

ارسال نظرات