۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۴۸۶۷۱۰

انتقاد مردم به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت

برخی دارندگان سهام عدالت که پس از ۱۰ سال انتظار برای دریافت سود سهامشان، با پیشنهاد دولت مبنی بر اینکه باید 468 هزار تومان هم بدهند، از عملکرد دولت یازدهم در این‌باره انتقاد کردند.
سهام عدالت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کیهان، سهام عدالت نام یک طرح ملی است که در سال 85 کلید خورد و قرار است در این طرح، تعدادی از شرکت‌های دولتی بصورت سهام در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

در تمام سال‌های گذشته اخبار گوناگونی پیرامون ارزش سهام، میزان و زمان پرداخت سود آن و همچنین نحوه خرید و فروش آن در رسانه‌ها مطرح شد تا اینکه سرانجام اواسط هفته گذشته سامانه سهام طرح ساماندهی سهام عدالت به دستان معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد تا یکی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه‌ خصوصی‌سازی رقم بخورد.

جهانگیری سه‌شنبه گذشته در مراسم آغاز به کار این سامانه، با بیان اینکه، امروز ۵۰ میلیون ایرانی این دارایی عظیم را از دولت جدا کرده و به مالکیت خود در می‌آورند، تاکید کرد: خرید و فروش، دریافت سود و دخالت در تصمیم‌گیری هیئت مدیره بنگاههای زیرمجموعه از حقوقی است که برای سهامداران طرح سهام عدالت در سال 96 محقق خواهد شد. به گفته جهانگیری، رئیس‌جمهور دستور مستقیمی را برای ساماندهی سهام عدالت به وزارت اقتصاد داده بود که در پی آن سامانه این طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در پی این اقدام، جنب و جوشی میان مردم بوجود آمد و افراد بسیاری که در پی رکود اقتصادی در سال‌های اخیر با مشکلات مالی و معیشتی درگیر بودند امیدوار شدند دولت چند روز مانده به سال جدید با پرداخت دارایی مردم، کمکی هر چند حداقلی، به آنها ارائه خواهد کرد. با این حال مردمی که با هدایت دولت یازدهم و با امید فراوان به سمت سامانه اینترنتی سهام عدالت سرازیر شدند با انبوهی از سؤالات و ابهامات این سامانه را ترک کردند.

مردمی که پس از 10 سال با انتظار دریافت سود سهام خود پای کامپیوتر نشستند، تنها با یک صورتحساب مواجه شدند. در این صورت‌حساب به دارنده سهام اعلام شده که «اکنون شما به‌مبلغ 532هزار تومان دارایی دارید که ارزش واقعی آن به‌مراتب بالاتر است، در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت 468 هزار تومان مالک کل سهام تخصیص‌یافته شوید».

به این ترتیب علیرغم ادعای دولت مبنی بر اینکه «یک دارایی عظیم از دولت جدا شده»، تنها پرینت یک صورت‌حساب دست مردم را گرفته است و از سوی دیگر مردم اعتقاد دارند در شرایط کنونی چگونه می‌توانند بیش از 460 هزار تومان را به دولت پرداخت کنند.

این در حالی است که مسئولین دولت یازدهم که انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارند، سود نقدی پرداختی سهام عدالت برای سال آینده را حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌کنند، برخی نمایندگان مجلس معتقدند این عدد حدود ماهیانه ۳۲هزار تومان است.

از سوی دیگر اقدامی که بعد از نزدیک به چهار سال از عمر دولت یازدهم و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته، شائبه انتخاباتی بودن این تصمیم را تقویت نموده است. هر چند مسئولان دولت این موضوع را قبول نمی‌کنند، اما برخی مردم در تماس با کیهان و در فضای مجازی نسبت به نحوه برخورد دولت روحانی با سهام عدالت انتقاد کرده و این اقدام دولت را به عنوان راهکاری برای جبران کسری 80 هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده و یا با کارکرد انتخاباتی قلمداد کردند.

برخی دارندگان سهام عدالت که پس از ۱۰ سال، انتظار درخواست حدود ۵۰۰ هزار تومان پول از جانب دولت را نداشتند، گفته‌اند، این سهام قرار بود موجب عدالت شود نه مایه خجالت، برخی هم خدا را شکر کردند که اصلاً ثبت نام نکردند.

ایمان، یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است: اگر 50 میلیون نفر به‌طور میانگین 400 هزار تومان صورت‌حساب سهم باقیمانده را به دولت پرداخت کنند حدود 20 هزار میلیارد تومان و اگر نصف این جمعیت یعنی 25 میلیون نفر این کار را انجام دهند، 10 هزار میلیارد تومان خواهد شد! پیداست که به فکر مردم بیچاره هستند!

سهراب دایی هم گفته است: من یک بازنشسته کشوری هستم که بعد از شنیدن این خبر خوشحال شدم و سایت سهام را نگاه کردم، اما دیدم عوض پول گرفتن یک چیزی هم بدهکار شدیم!

سلیمان هم معتقد است: باید 500 هزار تومان را نزدیک عید با این وضع اقتصادی نابه‌سامان پرداخت کنیم در آخر بعد از شش ماه معلوم نیست بتوانیم پول خودمان را بگیریم یا نه، به نظرم دولت می‌خواهد بودجه خودش را تامین کند تا این که به مردم کمک کند.

فرد دیگری هم گفته است: با دولت و مجلسی که ابتدا قانون تصویب کردند که یک مسئول می‌توانند 24 میلیون تومان حقوق بگیرد و در مقابل یک کارگر 800 هزار تومان، سهام عدالت آخه به چه معنی است؟

در مجموع باید گفت که طرح سهام عدالت در راستای واگذاری اقتصاد به مردم طرح خوبی است اما چگونگی اجرای آن از سوی دولت در نارضایتی مردم تأثیر مستقیم داشته است. دولت یازدهم باید با انجام کار کارشناسی نسبت به این واگذاری‌ها اقدام کند نه اینکه تنها در فاصله کوتاهی که به انتخابات مانده، با ارائه یک صورت‌حساب، مدعی شود که سهام عدالت را به مردم داده است./1325//102/خ

ارسال نظرات