۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۸۶۹۶۷
سخنران حرم رضوی:

اصل «تغافل» از رموز خوشبختی است

کارشناس و مشاور خانواده گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی حرکات و حرف‌ها از اطرافیان دیده و شنیده می شوند بنابراین باید آنها را نادیده گرفت و برای رسیدن به خوشبختی از اصل تغافل استفاده کرد.
حجت الاسلام مسلم داوودنژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودنژاد، نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده، عصر امروز 22 اسفندماه، در حرم مطهر امام رضا(ع) با تبیین «خوشبختی به سبک زندگی اهل بیت» اظهار کرد: اگر واقعا تصمیم داریم مزه خوشبختی را در زندگی تجربه کنیم در وهله اول باید «تغییر» کرد؛ ما باید باور کنیم همه ما در زندگی قادر به تغییر هستیم چنانکه حرّ در 70 سالگی متحول شد، ما هم می توانیم.

وی افزود: قانون دوم «شروع از خود» است؛ برخی برای تغییر زندگی به دنبال تغییر همسر و فرزند هستند بی آنکه به خود توجه کنند، برای تغییر باید از خود شروع کنیم و با یکسان بودن گفتار و عمل این تغییر را به خانوده خود نشان دهیم.

حجت الاسلام داوود‌‌نژاد با اشاره به موضوع عفت و پاکدامنی زن گفت: پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «اگر می خواهی همسرت را عفیف کنی به او هدیه بده»، هدیه ای که مرد به زن می دهد عفت او را تظمین می کند و این زن دیگر در خلوت نمی تواند خیانت کند و در محیط های مختلط چه در دانشگاه چه در محیط کار عفتش را حفظ می کند.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه سومین قانون «تغافل» است، ادامه داد: بعضی قسمت‌های زندگی چیزهای بیهوده است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی حرکات و حرف‌ها از اطرافیان دیده و شنیده می شوند بنابراین باید آنها را نادیده گرفت.

حجت الاسلام داوود‌‌نژاد خاطرنشان کرد: زندگی مشترک میدان جنگ یا معاوضه محبت نیست، زن و مرد مقابل هم نیستند، زن و مرد در زندگی زناشویی کنار هم هستند.

وی تصریح کرد: در زندگی زناشویی «من» و «تو» وجود ندارد، رعایت حرمت همسر در واقع رعایت حرمت خویش است، شخصی که به دیگران بی احترامی می کند نباید توقع احترام از آنها داشته باشد.

کارشناس و مشاور خانواده عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای انتخاب همسر اخلاق، دین و امانتداری را ملاک و معیار بیان کرده اند، هرچند اخلاق جزئی از دین است اما برای تأکید آن را به عنوان معیار اول مطرح فرموده اند.

حجت الاسلام داوود‌‌نژاد متذکر شد: مدرک تحصیلی و ثروت امکانات و آسایش فراهم می کند اما برای زن آرامش نمی آورد، همیشه آرامش با آسایش یکسان نیست، عده ای موقع ازدواج به وضعیت مالی پدران توجه می کنند و گمان می کنند پشتوانه و تأمین کننده آینده دخترشان است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مرد امانتدار اگر زنش را دوست داشته باشد برای خوشبختی او تلاش می کند، چنانچه احساس کند زندگیش سرد شده و همسرش نشاطی ندارد، به او ظلم نمی کند زیرا از خدا می ترسد.

حجت الاسلام داوود‌‌نژاد در بخش دیگر سخنانش گفت: زن امانتدار خسیس است البته فقط نسبت به دو مورد «عرضه زیبایی زنانه» و «اموال همسرش»، مرد خوب مردی است که دست گشاده ای داشته باشد و زن خوب زنی است که جمع‌گر اموال همسرش و قناعت‌کار باشد./202/1308/ب1

ارسال نظرات