۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۴۸۷۴۴۳
آیت الله طباطبایی نژاد:

فضای سبز نقش مؤثری در کاهش آلاینده های هوا دارد

نماینده ولی فقیه در اصفهان در دیدار با ریاست سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به توصیه های اسلام در توجه به کاشت درخت اشاره کرد و گفت: تأکیدات اسلام در این امر نشان از عظمت کار شما دارد.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، امروز در دیدار ریاست سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند: اگر قیامت به پا شد و نهالی در دست داشتی اگر فرصت داشتی آن را بکار.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر کسی درختی را بکارد، مادامی که مردم از سایه و میوه آن استفاده می کنند، برای او صدقه محسوب می شود.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: الان سرانه فضای سبز هر نفر در اصفهان را 25 متر اعلام می کنند، که این مقدار نسبت به قبل خوب است، اما در برابر آلاینده های فراوان اصفهان کافی نیست.

وی بر انتخاب کارشناسی نوع گیاهان تأکید کرد و افزود: چمن و درختهای سوزنی تأثیر چندانی در تصفیه هوا ندارند و جزء سرانه فضای سبز محاسبه می شوند، از این رو باید برای کم شدن آلودگی هوای شهر بیشتر از درختهای برگ پهن استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار داشت: برای جلوگیری از حرکت خاکهای نرم در جاده های شرق اصفهان و سجزی باید کمربندی از درختهای سازگار با محیط پیش بینی شود، تا مشکلات آن منطقه تعدیل شود.

آیت الله طباطبایی نژاد بخشی از راه حل مقابله با ریزگردها را نیز افزایش درختان دانست و گفت: در طول سال بارها پرواز هواپیماها به دلیل وجود ریزگردها کنسل می شود که می توان این مشکل را با کاشت درختان بیشتر در اطراف فرودگاه کاهش داد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، از بکارگیری مهندسان خانم در فضای سبز انتقاد کرد و افزود: از آنجایی که تأمین معاش یک خانواده در اسلام بر عهده مرد است، شما با استخدام یک آقا می توانید معاش یک خانواده را تأمین و یا به تشکیل خانواده کمک کنید، مضافاً این که کار کردن در این سازمان مستلزم تعامل زیاد با کارگران مرد است و این در شأن یک بانوی مسلمان نیست.

در ابتدای این دیدار احمد سلیمان پور مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته پرداخت و گفت: در وضعیت کم آبی کنونی نگهداری از فضای سبز به مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی از خشک شدن 130 حلقه چاه خبر داد و افزود: در گذشته با حدود 280 حلقه چاه آبیاریاز فضای سبز موجود را انجام می دادیم که متأسفانه به دلیل خشکسالی های سالهای اخیر حدود 130 حلقه چاه خشک شد و از دسترس خارج شد.

سلیمان پور خاطر نشان کرد: نیاز آبی فضای سبز موجود حدوداً 54 میلیون متر مکعب برآورد شده است و 2500 هکتار از فضای سبز از طریق مدیریت استفاده از آب، و با روش آبیاری تحت فشار آبیاری می شود./201/1305/ب1

ارسال نظرات