۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۸۷۴۸۹

اختلاف در اردوگاه اصلاحات

پس ازآنکه نامه حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان کاندیدای نهایی از جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بیرون آمد، حزب‌های مختلف اصلاح طلبی اعتراض خود را به این تصمیم اعلام و تاکید کردند که روحانی گزینه نهایی آنان نیست.
اصلاح طلبان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، پس ازآنکه نامه حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان کاندیدای نهایی از جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بیرون آمد، حزب‌های مختلف اصلاح طلبی اعتراض خود را به این تصمیم اعلام و تاکید کردند که روحانی گزینه نهایی آنان نیست.

سران اصلاحات از مدت‌ها قبل گفته بودند که روحانی نامزد اصلاح طلبان است اما در فضای انتخابات باید از یک نامزد پوششی برای مطرح کردن همه اولویت‌های اصلاح طلبان استفاده شود. حال خروجی جلسه اصلاح‌طلبان روحانی بود؛ آن‌ها بار دیگر کاملاً مطیع خواست‌های دولت شده‌اند و از ایده نامزد پوششی خود همان گونه که آقای واعظی گفته، صرف‌نظر کرده‌اند.

همه فکر می‌کردند سرانجام دود سفید از اردوگاه اصلاحات بلند شده و آنان با وجود مشکلات جدی اقتصادی و معضلات فرهنگی، مدافع وضع موجود شده‌اند و در جلسه‌ای فوق‌العاده، حسن روحانی را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم معرفی کرده‌اند؛ اما اینگونه نبود. بعد از اعلام نتیجه این جلسه، اولین کسی که فریاد اعتراض برآورد آقای کواکبیان بود. او که با حزبش در سال‌های به حاشیه رفتن احزاب اصلاح طلبی پرچم این جریان را بالا نگه داشته بود و حضوری فعال در عرصه سیاست داشت، در واکنش به این تصمیم گفته است: «شنیده‌ام برخی اعلام کرده‌اند که فراکسیون امید در انتخابات سال بعد از آقای روحانی حمایت می‌کند، در حالی که تا این لحظه مجمع عمومی، شورای مرکزی و هیأت رئیسه این فراکسیون جلسه‌ای در ارتباط با ریاست جمهوری نداشتند و هر چند که ممکن است که در نهایت به این جمع‌بندی برسیم اما تا این لحظه مجمع عمومی تشکیل نشده است.»

کواکبیان گفت: نکته دیگر درباره اینکه می‌گویند گزینه نهایی اصلاح‌طلبان آقای روحانی است می‌خواهم بگویم که چنین چیزی نیست چون اولاً که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تا به حال هیچ نشستی درباره انتخابات نداشته است.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متشکل از احزاب اصلاح‌طلب و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان متشکل از اشخاصی است که ما آنها را به رسمیت نشناخته‌ایم و گفته‌ایم که شورای هماهنگی باید درباره کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان نظر دهد که این شورا هم تاکنون هیچ نظری نداده است و بعداً در مورد آن صحبت می‌کنیم. وی افزود: علاوه بر این، حتی اگر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم نظر دهد، ما ۵۰ حزب اصلاح‌طلب خارج از شورا داریم؛ از این‌رو نباید بگویم گزینه اصلاح‌طلبان را شورای هماهنگی شورای اصلاحات تعیین می‌کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبی یک گفتمان است و مطالبات و حساب و کتابی دارد، خاطرنشان کرد: هر کسی نمی‌تواند بگوید ما گزینه نهایی اصلاح‌طلبان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده‌ایم.

البته کواکبیان به این اعتراض‌ها بسنده نکرد و حزب مردم سالاری، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «دولت نتوانسته مهم‌ترین مطالبات حامیان خود در انتخابات ۹۲، یعنی سامان بخشیدن به وضعیت معیشتی مردم و پیشرفت اقتصاد را تحقق بخشد.»

همچنین آقای جمشید ایرانی، دبیر جبهه اصلاح‌طلبان از نشست این جبهه با آقای محمدرضا عارف خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جبهه اصلاح‌‌طلبان طی یک بیانیه رسمی از انتخاب و اعلام یک کاندیدای اختصاصی اصلاح‌طلب که گفتمان اصلاح‌طلبی را در انتخابات پیش رو نشر و نمو دهد تأکید کرده، بنابراین گفتمان جریان اصلاح‌طلبی نمی‌تواند در انتخابات پیش رو غایب باشد. او در گفت وگو با فارس تاکید کرده: «‌جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو قطعاً کاندیدا خواهد داشت، بنابراین از سال 90 با جبهه اعتدال‌گرایان ائتلاف انتخاباتی دارند و بر اساس نگاه و دیدار جبهه اعتدال‌گرایان با مرحوم آیت‌الله هاشمی که توصیه داشتند یک کاندیدای اصلاح‌طلب برجسته کنار روحانی باشد.»

آقای زارع فومنی نیز در واکنش به تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که آقای روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی خود اعلام کرده است گفت: این شورا مرجع قانونی نیست و ما معتقدیم نباید عجولانه برخورد شود و نباید کاندیدای اصلاح‌طلبی از صحنه خارج شود.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات  تصریح کرد: آرای روحانی قطعاً لغزنده است و ریزش خواهد داشت و دلایل آن این است که روحانی تمام وقت خود را صرف مسائل بین‌المللی کرده و به مسائل داخلی توجهی نداشته است.

فومنی تاکید کرد: انتظار ما از دولت روحانی این است که کابینه خود را جوان‌سازی کند و معتقدیم روحانی باید نسبت به وضع موجود اقداماتی را انجام دهد./1325//102/خ

ارسال نظرات