۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۸۹۰۰۵
آیت الله مظاهری:

توبه گناهان را به حسنات تبدیل می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: توبه اگر با پشیمانی درونی و تصمیم جدی بر ترک گناه همراه باشد هر نوع گناهی را از بین می برد، همچنین قرآن می فرماید توبه گناهان را به حسنات تبدیل می کند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: توبه از الطاف خفیه الهی است.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع) افزود: ثواب جلسه تفسیر امروز را به روح با عظمت امام هادی(ع) هدیه می کنیم و از ایشان طلب می کنیم که نظر لطفی به جلسه ما داشته باشند؛ همچنین امیدوارم که امروز، بر همه مردم کشور مبارک باشد.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه شصت و سوم که می فرماید «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْکُرُوا مَا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» را قرائت کرد و افزود: حضرت موسی(ع) به همراه خواص بنی اسرائیل به کوه طور رفتند و با وجود دردسرهای زیادی که از جانب خواص قوم یهود برایشان ایجاد شد، تورات را یکمرتبه از جانب خداوند دریافت کردند؛ بعد از این که از کوه طور به میان قوم بازگشتند، مشاهده کردند که سامری همه افراد قوم به جز تعدادی محدودی را گول زده بود و آن ها را به گوساله پرستی مشغول کرده بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که توبه از الطاف خفیه الهی است، ادامه داد: حضرت موسی(ع) با روشنگری هایی که انجام دادند، سبب شدند قوم بنی اسرائیل از گوساله پرستی دست بردارند و توبه کنند؛ آیه قرآن می فرماید، حضرت موسی(ع) به قوم بنی اسرائیل فرمودند، برای این که توبه شما پذیرفته شود باید یکدیگر را بکشید و همه مفسرین می گویند که تفسیر این آیه، همان معنای ظاهری است؛ بنده بعید می دانم که چنین باشد بلکه به نظر من منظور از عبارت «فاقتلوا انفسکم» این است که راه پذیرش توبه از قوم بنی اسرائیل، غالب شدن عموم افراد بر نفس اماره خودشان می باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: توبه اگر با پشیمانی درونی و تصمیم جدی بر ترک گناه همراه باشد، هر نوع گناهی را از بین می برد، بلکه قرآن می فرماید، توبه گناهان را به حسنات تبدیل می کند و پرونده سیاه اعمال به پرونده روشن تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این که میثاق در آیه فوق الذکر به معنای تورات است، تشریح کرد: تورات عامل پیوند بین خداوند و قوم بنی اسرائیل بوده است به همین سبب قرآن از آن به عنوان میثاق یاد می کند؛ بعد از مدتی که از توبه قوم بنی اسرائیل گذشت، این قوم بهانه گیر به حضرت موسی(ع) عرضه داشتند، تورات سنگین است و احکام فراوانی دارد، پس از خدایت بخواه که تورات دیگری نازل کند، پروردگار عالم که می خواست به بهانه گیری آن ها پایان بدهد، کوهی را بر سر آن ها مسلط کرد و به واسطه حضرت موسی(ع) به آن ها فرمود که اگر بهانه گیری کنید، این کوه را بر سرتان خراب می کنم.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: پائین آمدن کوه و مسلط شدن آن بر سرِ قوم بهانه گیر بنی اسرائیل، برای تنبیه برخی از اعضای این قوم کافی نبود و به بهانه گیری آن ها پایان نداد، به همین سبب بر سرِ برخی از آن ها خراب شد و آن ها را هلاک کرد؛ این لُطف جلیه الهی سبب شد تعداد زیادی از قوم بنی اسرائیل دست از بهانه گیری بردارند و به تورات عمل کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: آقای اراکی در خطبه های نماز جمعه در صحن حرم حضرت معصومه(س) در سال های قبل از انقلاب می گفتند، خدا دیر گیر است ولی سخت گیر است؛ نباید کاری کنیم که عذاب الهی بر سرمان نازل شود؛ گول رئوف بودن و حلیم بودن خداوند را نخوریم، اگر عذاب الهی نازل شود همه هلاک خواهیم شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که باید در همه امور رضایت خداوند را در نظر بگیریم، اظهار کرد: در کسب و کار، در معاشرت با دیگران و در خانه خود، باید ملاک کسب رضایت خداوند باشد.

وی در پایان گفت: امیدوارم امسال، سال پُر برکتی باشد و همه مردم مشمول رحمت الهی شوند، همچنین خدای ناکرده عذاب و خشم الهی دامن گیر جامعه نشود./201/867/ب1

ارسال نظرات