۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۸۹۳۲۴
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

راهکار درمان وسواس فکری و عملی

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: شارع مقدس برای برطرف شدن وسوسه های عملی و فکری راهکارهای خوبی داده؛ راهکار درمان وسوسه فکری و عملی، بی اعتنا شدن به مسأله پیش آمده برای انسان وسواسی است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: شبهه پراکنی دشمنان دین افراد را سُست می کند.

وی در تفسیر آیات شصت و هفتم تا هفتاد و یکم سوره بقره که راجع به مکالمه حضرت موسی(ع) با قوم بنی اسرائیل در رابطه به ذبح گاو است، افزود: قوم بنی اسرائیل سؤالات متعددی مطرح می کرد که همین سؤالات مشکلات زیادی برایشان ایجاد می کرد؛ این مسأله درس های اخلاقی فراوانی دارد که توجه به آن ها کاربرد عملی دارد.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به منقولات روایی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) بر فراز منبر در حال بیان کردن فضائل حج بودند که فردی از پای منبر پرسید آیا هر سال باید به حج برویم، پیامبر(ص) به سؤال او اعتنایی نکردند و به سخنرانی خود ادامه دادند، آن شخص دو مرتبه پرسید یا رسول الله آیا باید هر سال به حج برویم، پیامبر(ص) در پاسخ به آن شخص فرمودند، اگر بگویم که هر سال به حج بروید برای شما زحمت دارد و به مشقت می افتید، اگر مسأله ای را بیان کردم به آن عمل کنید و زیر و زِبَرش نکنید.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: احتمال دچار شدن انسان به وسوسه های فکری و عملی وجود دارد، به همین سبب خداوند با بیان این داستان تاریخی از مکالمه بین حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل قصد دارد بگوید، گرفتار شدن به وسوسه های فکری و عملی انسان را بیچاره می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: وسوسه فکری به واسطه شبهه پراکنی هایی که معمولاً از طرف دشمنان خبیث مطرح می شود، برای افراد به ویژه جوانان ایجاد می شود؛ از طرف پدر و مادرمان می دانیم خداوند هست، معاد هست، پیامبر(ص) با تمام خصوصیاتی که برایشان بیان کرده اند وجود داشتند و در حال حاضر ناظر بر اعمال انسان ها هستند، همچنین ائمه(ع) یکی پس از دیگری به مقام امامت رسیده اند و در حال حاضر امام زمان(عج) در غیبت به سر می برند و قرار است روزی با کمک شیعیانشان حکومت عدل جهانی تشکیل دهند و جامعه جهانی را برای رجعت اهل بیت(ع) مهیا کنند.

وی ادامه داد: این دانستنی ها با این که از جانب پدر و مادر به ما رسیده است ولی بسیار ارزشمند است؛ اگر بخواهیم همین دانستنی ها را با استدلال قبول کنیم، نیاز به مطالعه داریم؛ الحمدلله کتاب های فراوانی در رابطه با دین و تدین نوشته شده است، باید حداقل روزی یک ساعت از شبانه روز خود را به مطالعه کتاب هایی که در رابطه با دین است، اختصاص دهیم؛ دین از اعتقادات، اخلاقیات و احکام تشکیل شده است، به همین سبب لازم است کتاب هایی که در این راستا به نگارش درآمده مطالعه شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که دین اسلام از شبهه پراکنی دشمنانش ضربه های جدی خورده است، اذعان کرد: روش دشمن این است که با شبهه پراکنی، دین افراد را سُست می کند، سپس تدین را از متن زندگی آن ها خارج می کند؛ دامنه این فعالیت بیشتر متوجه جوانان دبیرستانی و دانشگاهی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که وسوسه های عملی معمولاً در میان افراد متدین جلوه می کند، تبیین کرد: افرادی که به وسوسه های عملی گرفتار هستند، برای خودشان و دیگران دردسرهای زیادی درست می کنند؛ فردی که به وسوسه عملی گرفتار است باید از رفتار دیگران الگو برداری کند؛ نباید زیاد پاکی و نجسی کنیم، اگر هر آنچه خداوند گفته است ملاک باشد، انسان از شرّ وسوسه عملی خلاص می شود؛ شارع مقدس برای برطرف شدن وسوسه های عملی و فکری راهکار خوبی داده است، راهکار درمان وسوسه فکری و عملی، بی اعتنا شدن به مسأله پیش آمده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: رفتن به مشاوره برای درمان وسوسه های عملی خیلی کاربرد ندارد، بهترین راه درمان وسوسه عملی، بی اعتنایی کردن است؛ آقای بروجردی به شخصی که برای درمان وسواس خدمت ایشان آمده بود، گفتند، در نیت نمازت بگو دو رکعت نماز باطل به جای می آورم، قربتاً الی الله؛ وسوسه های فکری و عملی نوعی جنون است و راه درمانی به جز بی اعتنایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شخصی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرضه داشت، یا رسول الله به سبب وسوسه های فکری تباه شدم، پیامبر(ص) به او فرمودند، تو را چه کسی خلق کرده است، آن شخص پاسخ داد، خداوند، سپس فرمودند، خدا را چه کسی خلق کرده است، آن شخص جوابی نداد، سپس رسول الله فرمودند، در این زمان وقتی پاسخ سؤالی را نمی دانی، بی اعتنا باش؛ تفکر در مسائلی که فراخور حال انسان نیست، جایز نیست.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان یک داستان توصیه کرد: فردی آمده بود و به من می گفت، 7 ساعت یک غسل کردم، آخرش هم آن که می خواستم نشد، من هم به او گفتم تو فکر می کنی، همه جهنمی می شوند و تنها تو بهشتی می شوی؛ همه فقها می گویند، یقین فرد وسواسی، برایش حجت نیست پس باید به چیزهایی که در ذهنش می آید اعتنا نکند./201/867/ب1

ارسال نظرات