۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۹۰۰۳۳
حضرت آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

دلایل تکمیل قرآن در زمان حیات رسول الله

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان دلایلی روشن به تشریح مسأله تکمیل قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) پرداخت و این که گفته می شود قرآن بعد از رحلت پیامبر(ص) نقطه گذاری شده است را رد کرد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: قرآن با تمام زیر و زبرش در زمان حیات پیامبر(ص) تکمیل شد.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت ولادت امام جواد الائمه(ع)، افزود: امام جواد(ع) تنها فرزند امام رضا(ع) بوده اند به همین سبب نزد پدرشان بسیار عزیز هستند؛ ثواب جلسه تفسیر امروز را به روح بزرگوار این پدر و پسر عزیز هدیه می کنم و از ایشان می خواهم که نظر لطفی به جلسه ما داشته باشند و این هدیه را از ما بپذیرند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه تفسیر آیه هفتاد و پنجم سوره بقره که می فرماید «أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ»، اذعان کرد: در جلسه گذشته عرض کردیم که که تعداد کلّ کتب آسمانی که از جانب پروردگار برای هدایت بشر به پیامبران نازل شده است، 104 عدد است که از میان این تعداد تنها 4 عدد در حال حاضر وجود دارد و بقیه به سبب بی عرضگی پیروان آن کتاب ها از بین رفته اند؛ کتاب های باقیمانده نیز به تحریفات عجیبی دچار شده است تا جایی که پیروان این کتاب ها خودشان می گویند، کتاب های آسمانی ما توسط بزرگان ما در گذشته های دور نوشته شده است و امکان تحریف در آن ها وجود دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که محفوظ شدن قرآن از تحریف یک افتخار برای مسلمانان است، خاطرنشان کرد: خداوند آیات قرآن را به جبرئیل نازل می فرمود و جبرئیل این آیات را خدمت پیامبر(ص) قرائت می کرد و پیامبر(ص) نیز آیات را بر زبان مبارکشان جاری می کردند و امیرمؤمنان(ع) به عنوان اولین و مهم ترین کاتب وحی آیات را به قلم نگارش درمی آوردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که پیامبر(ص) اصرار داشتند همه مردم حافظ قرآن باشند، ادامه داد: پیامبر(ص) جلساتی را می گذاشتند و از زنان و مردان مسلمان می خواستند که در این جسات شرکت کنند، سپس 10 آیه از قرآن را تلاوت می کردند و یک ترجمه ظاهری در حدّ فهم مردم آن زمان بیان می کردند و به مردم می فرمودند، بروید و تا فردا این 10 آیه را با ترجمه اش حفظ کنید و بیایید تا 10 آیه بعدی را برای شما تلاوت کنم؛ باید متذکر شوم عموم جامعه عرب آن زمان بی سواد بودند و حتی سواد الفبا نداشتند ولی آیات قرآن را حفظ می کردند.

وی با توجه به منقولات روایی اظهار کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) زن و شوهری با ادعای پیامبری، طرفدارانی را دور خودشان جمع کردند، به همین سبب جنگ سختی میان آن ها و مسلمانان ایجاد شد که بسیاری از حافظان در این جنگ شهید شدند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: روزی عمر بالای منبر آیه ای از قرآن را تلاوت کرد و به جای این که بگوید«والذین کفروا»، گفت، الذین کفروا، به همین سبب یک نفر از پائین منبر گفت، این آیه ای که خواندی اشتباه است، عمر اشتباهش را نپذیرفت و از ابن مسعود که حافظ خوبی بود، درخواست کرد که بیاید و اختلاف به وجود آمده را حل کند، ابن مسعود آمد و گفت، اصل آیه«والذین کفروا» است، با صحبت ابن مسعود عمر به اشتباهش اذعان کرد و گفت، اگر از این به بعد به اشتباه آیه ای را تلاوت کردم، به من تذکر دهید.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه معروف «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، تأکید کرد: بالاتر از همه مسائلی که پیرامون محافظت از قرآن از تحریف بیان کردیم، وعده خودِ قرآن مبنی بر محافظت از خودش از تحریف است؛ قرآن بدون ذره ای تحریف، بدون این که ذره ای زیر و زبرش تغییر کند، در دست ما است؛ در آیه فوق الذکر حدود 5 تأکید وجود دارد که بیان می دارد، به طور قطع، قرآن از تحریف محفوظ مانده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برخی می گویند، تا بعد از رحلت پیامبر(ص) قرآن بدون نقطه و علامت گذاری بوده است؛ مطرح کردن چنین صحبتی کاملاً غلط است چرا که عبارات عربی و فارسی بدون نقطه گذاری، اصلاً قابل خواندن نیست؛ زیر و زِبَر قرآن همراه با نقطه هایش در زمان خودِ پیامبر(ص) معین شده است.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه سوره ها و آیات در قرآن با نظر خداوند چیده شده است؛ مثلاً سوره آل عمران بر پیامبر(ص) نازل می شد و جبرئیل خدمت پیامبر(ص) می آمد و عرضه می داشت، این سوره ما بین سوره بقره و نساء قرار بده یا چندین آیه در مورد خاصی نازل می شد و جایگاه آن در سوره ای تعیین می گردید.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان این که بعد از رحلت پیامبر(ص) مسأله مهم ولایت اهل بیت(ع) نادیده گرفته شد، تبیین کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) دیدند که آیات مربوط به ولایت نادیده گرفته شد، به همین سبب یک کتاب تفسیری در رابطه با آیات قرآن نوشتند و آن را به میان مردم آوردند، خلیفه دوم با دیدن آن کتاب تفسیری به امیر مؤمنان(ع) گفت، احتیاج به کتاب تو نداریم و قرآن برای ما کافی است، به همین سبب حضرت علی(ع) کتاب تفسیری خود را برداشتند و فرمودند، این کتاب را کس دیگری نخواهد دید تا زمان ظهور فرزندم مهدی(عج)، که از این کتاب استفاده می شود؛ انشاء الله زمان ظهور امام عصر(عج) فرا برسد و از همراهی قرآن با ولایت، عالم گلستان شود./201/867/ب1

ارسال نظرات