۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۹۲۰۰۲

« طبیب خانه های معنوی» گامی موثر در جهت سلامت جامعه

طرح « طبیب خانه های معنوی» یکی از طرح هایی است که توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد در حال اجرا است و به نحوی آموزش همگانی و پررنگ کردن نقش مساجد را در جامعه دنبال می کند.
پزشک

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مساجد یکی از مکان هایی است که از دیر باز و از زمان صدر اسلام تاکنون محلی برای برنامه های کلیدی و مختلف در جامعه است و از آنها می توان به خوبی در راستای ارتقای معنوی جامعه گام برداشت.

از صدر اسلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) در حکومت خود، مساجد را به عنوان محلی برای حکومت داری و برگزاری برنامه های اساسی جامعه  انتخاب کرده بودند و به خوبی اهمیت مساجد را در جامعه نشان می دادند.

اما با گذشت زمان متاسفانه این مساجد برخی از کارکردهای خود را از دست دادند و با کم رنگ شدن این فعالیت ها همراه می شویم به نحوی که مساجد در محلات و جامعه محلی برای برگزاری مراسم ها شده و اغلب کارها در خارج از آنها انجام می شود.

اما در این راستا یکی از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یزد به نام کانون « والعادیات» به عنوان کانون تخصصی سلامت اقدام به برگزاری دوره سلامت در مساجد کرده است و به صورت دوره ای در زمینه سلامت فعالان مساجد و افرادی که در مساجد حضور دارند پرداخته است.

این طرح با عنوان طرح « طبیب خانه های معنوی» به عنوان زمینه سازی برای سلامت افراد در جامعه و افرادی که در مساجد حضور دارند در استان یزد و در مساجد در حال اجرا است که مردم به صورت رایگان تست های سلامت را انجام می دهند.

مسعود کریمی، مسئول کانون تخصصی « سلامت» کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد با اشاره به برگزاری طرح « طبیب خانه های معنوی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: کانون فرهنگی هنری والعادیات به عنوان کانون تخصصی سلامت استان یزد است که با فعالیت های خود در این زمینه توانسته است اقدامات موثری در جهت سلامت مساجد انجام دهد که یکی از این برنامه ها طرح « طبیب خانه های معنوی » است.

وی افزود: در این طرح که به آموزش افراد مرتبط با مساجد اقدام کرده ایم ما را در رسیدن به سطح بالای دانش پزشکی و شکل گیری حصار پیشگیری از بروز حوادث، بیماریها و مرگ و میرهای ناگهانی کمک می کند.

مسئول کانون تخصصی « سلامت» تصریح کرد: این طرح با هدف برگزاری در 40 مسجد یزد و با حضور اساتید مجرب در خصوص سی پی آر و کمک های اولیه با همکاری ائمه جماعات و کانون های فرهنگی هنری شهرستان یزد برگزار می شود.

کریمی بیان کرد: در صورت تامین بودجه و استقبال کانون های مساجد این طرح به طور قطع با قدرت و شدت بیشتری در مساجد استان انجام می شود و ما نیز ان را پیگیری می کنیم.

وی افزود: افق نهایی در اجرای طرح « طبیب خانه های معنوی» در مساجد شامل استقلال و خودکفایی مساجد در جهت اجرای طرح به طور مستمر در طول سال است و این مهم مستلزم تلاش ما و همکاری کانون ها در جهت آموزش افراد مستعد و تامین وسایل پزشکی و آموزش مورد نیاز است.

اما آنچه که میتوان در این طرح ها از آن یاد کرد به نوعی آموزش و پیشگیری از مشکلات در جامعه است که میتواند از این طریق هم مساجد را در جامعه پررنگ تر کرد و مردم را نیز از طریق مساجد با آموزش های مختلف آشنا کرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات