۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۴۹۴۶۲۵
فرهنگ و دولت آینده(۲۰)

برای رأی آوری مطالبه عمومی ایجاد نکنید

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: دولت آینده باید به فکر انسجام اجتماعی، کاهش مطالبه عمومی و ایجاد حس مسؤولیت عمومی در جامعه باشد.
محمدرضا زیبایی نژاد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: هر کس در عرصه ریاست جمهوری وارد رقابت می‌شود باید روی دو مقوله انسجام اجتماعی و مسؤولیت عمومی توجه ویژه داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این که انسجام اجتماعی به معنی بسیج کلیه ظرفیت‌های نخبگانی برای حل معضلات اجتماعی است، گفت: فضای خصومت‌های سیاسی بیشترین لطمه را به انسجام اجتماعی می‌زند، برای مثال کاندیداها نباید بحث نیروی جوان جامعه و شرایط نامناسب اشتغال و ازدواج جوانان را در شعارهای جناحی خود قرار دهند بلکه باید همه دغدغه مشترک در این زمینه داشته باشند و بر سر این موضوع باهم همفکری کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید تمام جناح‌ها با هم بنشینند و برای حل مشکلات بزرگی مانند مباحث زیست‌محیطی و آسیب‌های خانواده با هم مباحثه کنند و نباید این ها تبدیل به شعار انتخاباتی شود.

افزایش مطالبه عمومی به شکاف میان جامعه و حکومت دامن می‌زند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد با بیان این که یکی از آسیب‌های شعارهای انتخاباتی افزایش مطالبه عمومی مردم است، گفت: افزایش مطالبات عمومی در دراز مدت به شکاف اجتماعی میان مردم و حاکمیت دامن می‌زند و یک جامعه طلبکار درست می‌کند و دولتی که برای رأی آوری مطالبه درست کرده و از پس مطالبات مردم بر نمی آید.

وی با اشاره به این حرف وزیر اقتصاد که بدهی دولت به خاطر طرح تحول نظام سلامت در این دولت ده برابر شده است، افزود: این دولت با اجرای این طرح مطالبه عمومی نسبت به این مسأله درست کرده است و دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند از زیر بار این طرح شانه خالی کند و همین کافی است که اقتصاد کشور را زمین‌گیر کند.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: از طرف دیگر باید شعار تمام دولت ها افزایش احساس مسؤولیت عمومی باشد به صورتی که اگر قرار است کاری برای کشور صورت بگیرد باید دولت و مردم با هم حرکت کنند و نمی‌شود که مردم سهم خود را ایفا نکنند و مطالبه داشته باشند؛ مثلاً در بخشی از مسأله مبارزه با قاچاق، مردم مقصر هستند زیرا این مردم هستند که کالای قاچاق را می‌خرند و تولیدات داخلی را تضعیف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر دولتی که انتخاب شود باید این حرف را به مردم بگوید که من در صورتی می‌توانم کار کنم که شما هم همکاری کنید و به میدان بیایید و دولت به تنهایی قادر به ساماندهی به اقتصاد نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد افزود: هر دولتی که بر روی کار بیاید باید به دنبال طرح‌های کم‌هزینه و مؤثر باشد؛ برای مثال دولت باید در مقیاس بین‌المللی بازاریابی انجام دهد و کالایی که در داخل تولید می‌شود دیگر تولیدکننده دغدغه فروش نداشته باشد و اگر دولت بتواند اشتغال را در سطح روستاها کاهش بدهد نشاط به جامعه باز خواهد گشت./843/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات