سند ۲۰۳۰ می تواند راه نفوذ دشمن به کشور را باز کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: غبطه خوردن انسان را به کسب معنویات وامی دارد.
امضای سند 2030 به معنای عقب گرد از مواضع اسلامی است
وی در پاسخ به این سؤال که سند 2030 که از سوی وزارت آموزش پرورش به امضاء رسیده است چه خصوصیاتی دارد و به چه دلیل رهبر معظم انقلاب با این سند مخالفت کردند؟ افزود: سند 2030 یکی از سندهایی است که چند سال پیش در کشور کره به تصویب رسیده است و اشکالات عدیده ای در آن وجود دارد؛ برای مثال این سند بیان می دارد در مسائل آموزشی نباید با اعتقادات افراد کاری داشته باشیم یا مسأله تساوی جنسیتی در آن مطرح شده است که این مسائل با اهداف کلان کشور در مغایرت است.
آیت الله مهدوی با بیان این که این سند می تواند راه نفوذ دشمن را به کشور باز کند، ادامه داد: اگر افراد در این سند با علم به عنوان هایی که در آن مطرح است، آن را امضاء کرده اند، باید از جایگاه قانونی خودشان استعفاء بدهند ولی احتمالاً می گویند ما نمی دانستیم که محتوای این سند چه بوده است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه داشته است که برای جلوگیری از امضای این سند، اقدام کند ولی متأسفانه اقدامی از جانب شورای انقلاب فرهنگی مشاهده نشد و رهبر معظم انقلاب با تیز بینی خوبی که داشتند، این مسأله را متوجه شدند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: با وجود این که حدود 10 سال است که آمریکایی ها کشور عراق را ترک کرده اند، هنوز کتب درسی در آموزش و پرورش این کشور به حالت سابق بازنگشته است، چرا که کتب درسی عراقی قبل از تجاوز آمریکایی ها به خاک عراق، محتواهایی در زمینه استکبارستیزی داشته است؛ چندی پیش امام جمعه نجف از وزارت آموزش و پرورش کشور عراق به تندی انتقاد کرد و گفت، چرا با وجود این که آمریکایی ها از کشور رفته اند، کتاب های درسی به وضع قبل برنمی گردد.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: بسیاری از کشورها سند 2030 را پذیرفته اند و دلیل این که ایران زیر بار چنین سندی نمی رود، مسأله نفوذ در مبانی فکری و آموزشی جوانان کشور از سوی دشمنان است، همچنین ما نسبت به آن ها طرح های بهتری داریم به همین سبب آن ها باید بیایند و از اطلاعات علمی ما استفاده کنند نه این که ما از مواضع حقیقی خود عقبگرد کنیم.
برای نذر کردن باید صیغه نذر جاری شود
مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که شرایط نذر چیست و آیا می توان برای انجام کارهایی که از جانب برخی از علما حرام شرعی اعلام شده است، نذر کرد؟ توضیح داد: هر نذری زمانی که می خواهد منعقد شود، باید انجام دادنش نسبت به ترک کردنش بهتر باشد، یعنی می توانیم در انجام اعمال مستحبی نذر کنیم ولی نمی توانیم برای انجام اعمال مکروه یا حرام نذر کنیم؛ در نذر کردن باید صیغه نذر به زبان عربی یا هر زبان دیگری جاری شود؛ در صیغه نذر باید نام خداوند آورده شود، مثلاً باید بگوییم برای خداوند بر ذمه من است که فلان کار خوب را تا ابد یا تا مدت معینی به فعلیت برسانم.
تفضلات الهی گاهاً قبل از انجام عمل خیر به انسان می رسد
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با توجه به این فراز از زیارت جامعه کبیره که امام هادی(ع) در آن می فرمایند، «اشهد ان هذا سابق لکم فیما مضی و جار لکم فیما بقی»، مقام والای اهل بیت(ع) قبل از خلقت برای ایشان وجود داشته است یا این که در دنیا آن را کسب کرده اند؟ اذعان کرد: عبارتی که فرمودید به زمان قبل از تولد اهل بیت(ع) دلالت ندارد، اهل بیت(ع) نیز با حضور در دنیا کمالات کسب کرده اند.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: همه انسان ها در خلقت جسمشان به صورت احسن آفریده شده اند ولی از لحاظ روحی نیاز به حرکت کردن در صراط مستقیم دارند تا کمالات را کسب کنند ولی با این حال قوه رسیدن به قله انسانیت در وجود همه انسان ها نهادینه شده است ولی برخی از آن استفاده می کنند و برخی دیگر در دامنه کوه توقف می کنند و به سمت قله انسانیت حرکت نمی کنند.
وی با اشاره به آیه معروفی که می فرماید «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزَى إِلا مِثْلَهَا وَهُمْ لا یُظْلَمُونَ»، تبیین کرد: انسان راه سیر در کسب کمالات را خودش می پیماید ولی سیر کردن تمام راه، به عنایات خداوند صورت می پذیرد، از طرفی خداوند به دلیل علم غیبی که دارد می داند که فلان شخص در آینده کار خوبی انجام می دهد به همین سبب قبل از این که آن شخص کار خوب را به فعلیت برساند، به او تفضل می کند؛ گاهاً دلیل برخی از خواب های رحمانی نیز همین مسأله است که خداوند به سبب کار خوبی که شخص در آینده انجام می دهد، در خواب مسائلی را برای وی تبیین می کند که شخص از گمراهی نجات پیدا کند.
غبطه خوردن، انسان را به کسب معنویات وا می دارد
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که فردی پرسید، آیا حضرت یعقوب(ع) در برخورد با فرزندانشان جانب عدالت را رعایت نکردند، که سبب حسادت ورزی فرزندانشان نسبت به حضرت یوسف(ع) شد؟ اظهار کرد: عدالت به معنای استفاده کردن از چیزی در جای خودش است و حضرت یعقوب(ع) در برخورد با فرزندانشان جانب عدالت را رعایت کردند یعنی به فرزندانشان ظلم نکردند؛ در بحث حسادتی که ایجاد شد مشکل از جانب فرزندان ایشان بود که به جای این که غبطه برادرشان را بخورند و تلاش کنند تا مثل او شوند، حسادت ورزیدند و یوسف(ع) را به چاه انداختند؛ مسأله اخلاقی که حضرت یعقوب(ع) مراعات نکرد، این بود که ایشان در برابر دیدگان فرزندانشان به طور اختصاصی به حضرت یوسف(ع) ابراز علاقه می کرد که همین مسأله سبب افزایش حسادت فرزندان نسبت به حضرت یوسف(ع) شد.
6 عامل در تعیین عملکرد انسان مؤثر است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا انسان در تعیین سرنوشتش مختار است یا مجبور است؟ گفت: انسان در تعیین سرنوشتش مختار است ولی در محدوده اراده الهی می تواند عمل کند؛ شش عامل در تعیین سرنوشت و عملکرد انسان مؤثر است که هیچکدامش جبرآفرین نیست؛ نطفه، لقمه، پدر و مادر، محیط، استاد و رفیق شش عاملی هستند که خوب یا بد بودنشان در عملکرد شخص اثر می گذارند ولی هیچگاه سبب اجبار شخص به کاری نمی شوند.
امام جمعه موقت اصفهان در پایان افزود: افرادی که شرایط مذکور برایشان بد است، بیشتر از افرادی که شرایط برایشان خوب است از عنایات خداوند بهرمند می شوند؛ مثلاً اگر شخصی در یک کشور غیر شیعی حرکتی برای اهل بیت(ع) انجام دهد نسبت به کسانی که در کشور شیعی زندگی می کنند، به عنایات اهل بیت(ع) نائل می شود./867/۲۰۱/ب2