۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۹۶۸۵۵
نوشتار آیت الله صافی؛

به سوی جامعه جهانی اسلام

حضرت ‌آیت الله صافی تأکید کرد: چنان‌که از احاديث شريف استفاده می‌شود مهم‌ترين وظيفه‌ای که هر مسلمانی در عصر غيبت دارد حفظ هويت و شخصيت اسلامی است.
آیت الله صافی گلپایگانی

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت دهه مهدویت سلسه نوشتاری از این مرجع تقلید منتشر کرده است که شماره سوم آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(1)
اللهم صل علی محمّد و ال محمّد السلام علی مولانا المهدي صاحب الزّمان و معلن أحکام القرآن و باسط الأمن والأمان بقيّة‌الله في أرضه و خليفته علی عباده أرواح العالمين له الفدا و السّلام علی  شیعته الثابتين علی ولايته المنتظرين لظهوره
با عرض تبريک و تهنيت به مناسبت ايّام الهي و خجسته مهدويت، اين سعادت بزرگ را که همه ساله جهت تعظيم و تکريم از عيد سعيد ولادت غوث امان و يگانه دوران و صاحب عصر و زمان، امام جهان و جهانيان و موعود همه اديان و پيامبران، نعمت الله العامة و کلمته التامة، النور المبين و الکهف الحصين، حضرت مولانا المهدي الحجة بن الحسن العسکري عليه و علی آبائه الطاهرين افضل صلوات المصلين، برگزار می‌گردد و توفيق ابراز احساسات ولايی و مذهبی و اعلان و اعلام حيات و وجود اسلامی فراهم می‌شود گرامی می‌داريم.
برکات تعظيم مکتب آگاهی و بیداری مهدویت
تعظيم و تجليل از فرهنگ و مکتب مهدويت و انتظار فرج از افضل و اعظم حسنات و اشرف قربات است. در ايام مهدويت، مکتب حيات بخش اسلام و قرآن کريم، مکتب آگاهی و بيداری، مکتب ايمان و حيات و رشد و شعور، مکتب گرايش به عدل و داد و انصاف و احسان و برادری، مکتب علم و معرفت و بصيرت، ترويج می‌شود و درس‌ها و پيام‌هايی از اين مکتب به همگان ابلاغ می‌گردد که نااميدی‌ها را به امّيد و توقف‌ها را به حرکت و افسردگی‌ها را به نشاط و شور و شوق، مبدّل می‌سازد. در اين ايام مبارک، بايد به عمق برنامه‌ها و ابعاد مفيد و معنوی آن که از هر جهت، سازنده و فراگير است توجه شود و نقاط ضعف و قوّت جامعه مطرح گردد، و منابر و مقالات و سخنرانی‌ها و نشريات، همه، اجتماع را به سوی فرهنگ مهدويت و انتظار، دعوت نمايند.
 عصر امتحانات خطیر
فرهنگ انتظار و مهدويت که همان فرهنگ راستين اسلام و قرآن است در عصر ما - که عصر ارتباطات است - مورد هجوم سياستمداران و رياست‌طلبان و جهانخوارانی که اسلام را مانع بزرگ رسيدن به اهدافشان می‌دانند قرارگرفته است، و از هر طرف به اسلام و جامعه مسلمانان، حمله می‌کنند و همان‌گونه که دراحاديث شريفه از آن خبر داده شده است برای اين امّت و شيعيان اهل بيت عليهم السلام، امتحانات خطيری پيش خواهد آمد و آنان تخليص وتمحيص می‌شوند تا حدّی که جز آنان ‌که ثبات قدم و استقامت می‌ورزند و مانند کوه بر جای خويش استوار می‌مانند ‌کسی بر جای نمی‌ماند و ديگران، هويّت مذهبی و استقامت دينی خود را از دست می‌دهند.
مهم‌ترين وظيفه منتظران
چنان‌که از احاديث شريف استفاده می‌شود مهم‌ترين وظيفه‌ای که هر مسلمانی در عصر غيبت دارد حفظ هويِت و شخصيت اسلامی است، همان چيزی که دنيای استکبار و کفر برای مخدوش کردن و کم رنگ کردن آن با همه عوامل تبليغاتی و ايادی مزدور و سياست‌های مزوّرانه در همه کشورهای اسلامی و هر کجا که مسلمانی باشد تلاش می‌کند.
سياست اسلام‌زدايی نقشه اصلی دشمن
اگر کسی به همين تاريخ اسلام در يکصد سال پيش تا کنون رجوع نمايد می‌فهمد که دشمنان اسلام برای اسلام زدايی و محو هويت مسلمانی و مهجور شدن شعارها و سنت‌های دينی چه نقشه‌هايي را پياده کرده و چه دست‌هايي در کار بوده و هست که التزامات و تعهدات مسلمانان را به اسلام و قرآن، ضعيف نمايند، و آنها را در اظهار وجود و استقلال اسلامی و اجرای قوانين اسلامی بی‌تعهد نمايند، هرکدام از دولت‌های استعمارگر در بخشی از جهان وسيع اسلام، اين سياست را دنبال کردند، و تا آنجا پيش رفتند که در بعضی نقاط، مسلمانان را به تغيير اسم‌های اسلامی مجبور نمودند. در اينجا مجال شرح سياست‌هاي به اصطلاح اسلام برانداز آنها و خيانت عوامل به اصطلاح روشنفکر و افرادی، مثل رضاخان و مصطفی کمال و... و روزنامه‌ها و قلم به‌ دست‌های مزدور نيست؛ اجمالاً مشروطه منهای مشروعه، کشف حجاب، ممنوع شدن شعاير دينی و مجالس تبليغی و روضه و حتی همين برنامه های مهدويت و آزادی منکرات و اختلاط فيزيکی زن و مرد، همه وهمه برای نفی هويت اسلامي بود و اکنون هم ادامه دارد، و اين، اسلام و مسلمانان متعهّد و فداکار و مخلص هستند که در برابر اين اعمال‌ مقاومت نموده و برحساسيت اسلامی خود پايداری مي‌نمايند و شعار الله اکبر را بلندتر و رساتر در قول و عمل، زنده نگاه می‌دارند.

تأکيد بر استقامت در امر ولایت

در اين عصر غيبت و امتحان، وظيفه همگان است که در حفظ شخصيت اسلامی خود و نفی اين سياست‌ها استقامت ورزند، و اعلام وجود و حيثيت و شخصيت بنمايند. در اخبار و احاديث در مورد حفظ هويت اسلامی در عصر غيبت تأکيد و سفارش بسيار شده است؛ اين روايت را ملاحظه فرماييد: در کتاب شريف کمال الدين، شيخ اجل صدوق از امام زين‌العابدين عليه السلام، روايت نموده است که فرمود: «من ثبت علی موالاتنا (ولايتنا) في غيبة قائمنا اعطاه الله عزوجل اجر الف شهيد من شهداء بدر و احد؛ هرکس در غيبت قائم ما بر موالات و ولايت ما ثابت بماند خداوند متعال اجر هزار شهيد از شهدای بدر و احد را به او عطا می‌فرمايد.»(2)
* جهان به سوی اسلام پیش می رود
اين ثبات بر ولايت که آن همه ثواب دارد ثبات بر هويّت و بر شخصيت دينی و استقامت بر تعهّدات اسلامی است، و بر همين حفظ هويّت دينی و استقلال مذهبيیو صبر و پايداری تأکيد دارد. مسلمان صاحب الزمانی تحت تأثير هيچ جوّی تن به ذلّت نمی‌دهد؛ با شجاعت، با قدرت و همّت و با نيروی ايمان و علم، با شعارهای توحيدی الله اکبر و لا إله إلّا الله با اقتدار بايد به پيش برود، و بداند ‌که جهان، به سوی اسلام، به سوی جامعه جهانی اسلام وبه سوی مدنيت قرآنی و جامعه مهدوی است، و اين، وعده الهی تخلّف ناپذير است.
 
پی نوشت ها:
1. آل عمران، 200؛ اي کساني که ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشکلات و هوس‌ها) استقامت کنيد و در برابر دشمنان نيز پايدار باشيد و از مرزهای خود، مراقبت کنيد و تقوای خدا را پيشه کنيد تا رستگار شويد.
2. شیخ صدوق، کمال الدين و تمام النعمة، 323؛ منتخب الأثر، ح 1256.

/۱۳۲۳/د۱۰۲/ج۱

ارسال نظرات