۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۴۹۷۱۳۲
حجت الاسلام حجامی:

احساس گرایی مهم‌ترین عامل انحراف در مهدویت است

کارشناس مهدویت با بیان این که نباید به عنوان تعجیل در ظهور، مردم را احساسی کرد، گفت: اگر در جامعه ای تشنگی ایجاد شود و به آن آب ندهند به سراغ لجن خواهد رفت.
حجت الاسلام حجامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین حجّامی، در نشست هم اندیشی نخبگان تبلیغی با موضوع مهدویت در دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: جریانات انحرافی مهدویت به دو دسته جریانات عمل گرا و فکر گرا تقسسیم می شوند.

کارشناس مهدویت جریانات فکر گرا را بسیار خطرناک دانست و افزود: این جریانات سبقه و کارشان کلامی است و به روایات و آیات رجوع می کنند و برداشت هایی متفاوت با برداشت های اهل بیت(ع) از روایات دارند و از این رو مقابله با آنها هم بسیار سخت است و مدعیان مهدویت و بابیت از این دسته محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: دسته دوم عملگرا هستند که در بین افرادی که جاه طلبی کمتری دارند شکل می گیرد و هدف این ها ایجاد انحراف در رفتار منتظران است و نمازها و وردهایی ابداء می کنند و به افراد تلقین می کنند که از این طریق می توانند امام زمان(عج) را ملاقات کنند.

حجت الاسلام حجامی با بیان این که در حوزه علمیه کتابی با عنوان راهکارهای ملاقات با امام زمان(عج) چاپ شده است، گفت: این جریانات ملاقات گرا و خواب گرا هستند و به راحتی می شود با آنها مقابله کرد ولی جریانات فکرگرا خطرناک تر هستند.

وی اظهار داشت: بسیاری از جریانات فکرگرا در ابتدا فقط ادعای بابیت می کردند و ادعای فکری نداشتند ولی بعد از مرگ فرد مدعی مریدان او به فعالیت خود ادامه می دهند و تبدیل به جریانات کلان کلامی می شوند مانند جریان علی محمد باب در ایران.

کارشناس مهدویت،  عمده ترین عامل انحراف در مهدویت را احساس گرایی دانست و گفت: بسیاری از مبلغان و حتی تلویزیون ما انگشت روی نقطه حساس و احساسات افراد می گذارند و اگر برای جامعه تشنگی ایجاد شود و آب به آنها ندهیم به سراغ لجن خواهند رفت.

وی با اشاره به بحث تعجیل در ظهور اظهار داشت: فرق است میان دعا برای تعجیل در ظهور و تعجیل در ظهور و ما جوری به جامعه تلقین می کنیم که ما باید کاری کنیم که امام زمان(عج) ظهور کند و افراد برای این که اقدام عملی برای ظهور انجام دهند نا خود آگاه جذب فرقه های انحرافی می شوند.

حجت الاسلام حجامی افزود: بسیاری از انحرافات در مهدویت با اغراض سیاسی پشت پرده شکل می گیرد و با عناوینی مانند حذف موانع ظهور افراد احساسی را به ترور برخی افراد مورد نظر وادار می کنند./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات