۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۹۷۳۵۵

تأملی در رفتار اخیر آیت‌الله‌ وحید خراسانی؛ فراست مرجعیت

لغو نشست اساتید، که برگزارکنندگان آن را ناشی از سفر زیارتی حضرت آیت‌الله وحید اعلام داشته بودند، می‌تواند برخاسته از همان سیره متعارف ایشان در خارج شدن از قم برای اجتناب از ملاقات‌ها و دیدارهایی باشد که رد و قبول آن دوران الامر بین المحظورین است.
آیت الله وحید خراسانی آیت الله وحید خراسانی

حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از نسل عالمانی است که مشارکت سیاسی در مباحث غیرمرتبط با مذهب را در شأن جایگاه مرجعیت نمیدانند. ایشان اگرچه براساس شاخص‌ها و اولویت‌های خاصی، مناسبات و مراودات متفاوتی با دولت‌های برآمده در جمهوری اسلامی داشته‌اند، اما همواره بر صیانت منزلت مرجعیت فراتر از منازعات و رقابت‌های سیاسی تحفظ داشته‌اند.

حُسن‌نظر ایشان نسبت به دولت آقای روحانی از پذیرش مسؤولان این دولت در رده‌های گوناگون – حتی ریاست سازمان انتقال خون – در این مقطع بی‌نیاز از بیان و تصریح است. این نگاه مثبت متاثر از توجه دولت به راهنمایی‌های مشاوران حوزوی است که نگرانی‌ها و حساسیت‌های مراجع را به سازمان‌های ذیربط دولت منتقل کرده‌اند.

انتظارات و مطالبات مراجع سنتی معمولا چنان نیست که اجابت آنها مخل برنامه مدیریت کشوری باشد و حداکثر ممکن است نارضایتی برخی گروه‌های خاص را در پی داشته باشد.

در دوران دولت یازدهم جلوگیری از اکران فیلم رستاخیز و تعطیلی روز شهادت امام حسن عسکری(ع) از مهمترین مصادیق رفتارهای اعتمادساز دولت به شمار می‌رود. همین همراهی دولت با انتظارات حضرت آیت‌الله  وحید موجب شده، ایشان با رعایت اصول خود حداکثر تایید را نسبت به دولت روا دارند.

از سوی دیگر تصمیم جمعی مراجع تقلید مبنی بر عدم پذیرش نامزدهای انتخاباتی در ایام تبلیغات و رقابت سیاسی، با استقبال جامعه مذهبی و طلاب و فضلا نیز همراه شده است. التزام به این عقلانیت، مراجع تقلید را در حفظ حریم مرجعیت و اجتناب از ورود در فضای رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی هم داستان ساخته است.

روز گذشته موعد برگزاری نشست دوره‌ای اساتید حوزه قم در بیت حضرت آیت‌الله وحید خراسانی بود؛ سنتی که در سالیان اخیر به همت جمعی از اساتید حوزه برای تقویت مناسبات سنتی مرجعیت و مدرسین حوزه پیگیری شده است.

اما ازآنجا که شخصیت‌های محوری این نشست همسویی واضحی با دولت مستقر داشته‌اند، برگزاری نشست اساتید در آستانه انتخابات در بیت آیت‌الله وحید می‌توانست به معنای حمایت از نامزد خاصی در انتخابات تلقی شود.

علاوه براین، شایعه سفر آقای روحانی به قم همزمان با برگزاری نشست، شائبه‌ی بهره‌برداری تبلیغاتی از این نشست با حضور رییس جمهور یا همراهان ایشان در بیت آیت‌الله وحید را به اذهان متبادر ساخته بود.

لغو نشست اساتید، که برگزارکنندگان آن را ناشی از سفر زیارتی حضرت آیت‌الله وحید خراسانی به مشهد مقدس اعلام داشته بودند، می‌تواند برخاسته از همان سیره متعارف ایشان در خارج شدن از قم برای اجتناب از ملاقات‌ها و دیدارهایی باشد که رد و قبول آن دوران الامر بین المحظورین است.

پی‌نوشت: این بار ظاهرا سفر زیارتی ایشان به مشهد تحقق نیافته و با منتفی شدن نشست اساتید و سفر رییس‌جمهور به قم، تشرف به پابوسی حضرت ثامن الحجج(ع) به زمان تعطیلی دروس حوزه موکول شده است./917/ ۷۰۲

ارسال نظرات