سه حکم فرا امتی اسلام در بیان قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در سخنرانی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد به بیان نکات تفسیری آیه چهار سوره احزاب پرداخت و عنوان داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه میفرماید« ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَ ما جَعَلَ أَزْواجَکُمُ اللاّئِی تُظاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهاتِکُمْ وَ ما جَعَلَ أَدْعِیاءَکُمْ أَبْناءَکُمْ ذلِکُمْ قَوْلُکُمْ بِأَفْواهِکُمْ وَ اللّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ؛ خداوند برای هیچکس دو دل در درونش نیافریده; و هرگز همسرانتان را که مورد «ظهار» قرار میدهید مادران شما قرار نداده; و (نیز) فرزندخواندههای شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است; این سخن شماست که به دهان خود میگویید (سخنی باطل و بی پایه); اما خداوند حق را میگوید، و او به راه راست هدایت میکند.»
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه خداوند متعال در این آیه مبارکه به بیان سه موضوع مهم در امور اجتماعی زندگی بشری پرداخته است، اظهار داشت: اولین پیام این آیه آن است که خداوند متعال برای انسان مؤمن دو قلب در یک سینه قرار نداده است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به تفاسیر وارد شده در تبیین حقیقت«ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ؛ خداوند براى هیچ کس دو دل در درونش نیافریده» ابراز داشت: مفسران قرآن کریم برای این فراز از آیه دو تفسیر ارائه کردهاند تا جایی که یکی از تفاسیر این آیه اشاره به کذب بودن ادعای یکی از کفار دارد.
وی ادامه داد: بر اساس اسناد تاریخی یکی از کفار که از ضریب هوشی بالایی برخوردار بود از این استعداد خود سوءاستفاده کرده و در بین عوام از خود بهعنوان صاحب دو قلب تبلیغ میکرد تا جایی که از این ترفند برای ایجاد رخنه بین مسلمانان و نفی رسالت رسول اکرم بهره میگرفت تا آن زمان که همین فرد در جنگ بدر از شدت وحشت از دلاوری مؤمنان یک لنگهکفش خود را بر دست و دیگری را پوشیده و پا به فرار گذاشته بود؛ بر این مدار این واقعه را برخی مفسران مصداق تفسیری این آیه دانستهاند.
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی با اشاره به دومین نظر تفسیری اولین فراز آیه چهار سوره احزاب گفت: اکثر مفسران قرآن کریم اتفاقنظر دارند که این بخش از آیه اشاره به این حقیقت دارد که «در یک قلب دو محبت متناقض جاری نمیشود بر این مدار نمیتواند یک قلب همواره همراه کفر باشد و در ذیل دوستان تفکر علوی زندگی کند».
وی افزود: امیرمؤمنان (ع) در تبیین این حقیقت چنین میفرمایند««لَا یَجْتَمِعُ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِی جَوْفِ إِنْسَانٍ إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ- فَیُحِبُّ هَذَا وَ یُبْغِضُ هَذَا فَأَمَّا مُحِبُّنَا فَیُخْلِصُ الْحُبَّ لَنَا کَمَا یُخْلَصُ الذَّهَبُ بِالنَّارِ لَا کَدَرَ فِیهِ- فَمَنْ أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ- فَإِنْ شَارَکَهُ فِی حُبِّنَا حُبُّ عَدُوِّنَافَلَیْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ؛ دوستیِ ما و دوستی دشمنان ما در قلب انسان جمع نمیشود، چراکه خداوند برای انسان دو قلب قرار نداده است، که با یکی این را دوست بدارد و با دیگری آن را دشمن بدارد. پس دوستدار ما باید عشق و علاقهی خود را برای ما خالص کند، همانطوری که طلا در داخل آتش خالص و تمامعیار میگردد. پس هر کس که میخواهد بداند که دوست واقعی ما هست یا نه، قلب خود را مورد آزمایش قرار دهد. اگر در دل او همراه محبت ما، محبت دشمن ما هم باشد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.»
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه امانتداری، وفای به عهد و احسان به والدین را سه خط قرمز فرا امتی اسلام توصیف کرد و گفت: این سه عنوان از جمله احکامی است که مؤمن نسبت به تمام ملل و ادیان باید رعایت کرده و اسلام مبین برای آن هیچ استثنائی قائل نشده است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه محبت عنصر باارزش زندگی بشری است، اظهار داشت: محبت محکمترین ریسمان الهی در حفظ ایمان و پایداری بر صراط مستقیم است بر این اساس خداوند متعال در آیه بیستوچهار سوره توبه چنین فرموده است که«قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهاد فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ؛ بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالی که بهدست آوردهاید، و تجارتی که از کساد شدنش میترسید، و خانه هائی که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند! و خداوند جمعیت نافرمان بردار را هدایت نمیکند.»
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی در توضیح دومین پیام آیه 4 سوره احزاب به مبارزه باسنت غلط ظهار اشاره کرد و گفت: ظهار در اصطلاح فقه نوعی از طلاق است که مرد در این نوع طلاق به همسرش میگوید «ظَهرکِ عَلیّ کَظَهر أمّی عَلیّ» یعنی، پشت تو نسبت به من، همانند پشت مادرم به من هست.
وی افزود: این جمله مرد به زن به معنای آن است که همانطور که آمیزش با مادر حرام است انجام این فعل با تو یعنی همسر رسمی او حرام است و با گفتن این عبارت زن تا ابد بر همسرش حرام میشود. چنانکه در آیه 4 سوره احزاب بهصراحت آمده است که«ما جَعَلَ أَزْواجَکُمُ اللاّئِی تُظاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهاتِکُمْ؛ و هرگز همسرانتان را که مورد «ظهار» قرار مى دهید مادران شما قرار نداده» باید با این سنت غلط در جوامع انسانی مبارزه شود.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در بیان سومین پیام آیه 4 سوره احزاب به احکام انتخاب فرزندخوانده از سوی مسلمانان اشاره کرد و عنوان داشت: مؤمنان توجه داشته باشند که انتخاب فرزندخوانده احکامی دارد که مؤمن حتماً باید به آن توجه داشته باشد چنانکه این احکام در حوزه احکام ارث و محرمیت بیشتر بروز و ظهور دارد./۸۳۷/پ۲۰۲/ی