۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۵۰۲۴۵۷
در حرم مطهر رضوی صورت گرفت؛

شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام علم الهدی گفت: اعمال ما همچون پله هایی هستند که هنگامی که به بالا می رویم تا به آسمان برسیم به حق نزدیک می شویم. این صعود سخت و دشوار است اما انسان را به سوی کمال سوق می دهد.
سید جعفر علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جعفر علم الهدی ظهر امروز در مراسم سخنرانی با محوریت بیان شرح دعای ششمین روز از ماه مبارک رمضان که در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد، گفت: در دعای این روز آمده است «الهی لا تخذلنی فیه لتعرّض معصیتک»؛ در این دعا از واژه «خذلان» به معنی زیر دست قرار گرفتن و پست شمرده شدن و کوچک شدن در جامعه است، به خدا پناه می بریم و عرضه می داریم «خداوندا ما را ذلیل و خوار نکن.»

مسؤول امور روحانیون بعثه رهبر معظم انقلاب با اشاره به این که ذلت و خواری در نتیجه فاصله گرفتن از حق ایجاد می شود، اظهار کرد: مسیر «حق» به فرموده امیرمومنان(ع) همیشه سخت و دشوار است و باطل همیشه سهل و راحت. اعمال ما همچون پله هایی هستند که هنگامی که به بالا می رویم تا به آسمان برسیم داریم به حق نزدیک می شویم. این صعود سخت و دشوار است اما چون راه حق بوده و پایان آن سعادت وخوسبختی است، انسان را به سوی کمال سوق می دهد.

وی افزود: در مقابل راه حق، ما پله هایی داریم که نزول را در پی دارد و همچون باطل هستند که انسان را به قعر زمین می رساند. هر عملی اثر خود را دارد و هر کسی میخواهد به حق برسد باید زحمت بکشد.

حجت الاسلام علم الهدی در پایان با اشاره به مصادیق رفتاری فاصله گرفتن انسان از راه حق، خاطرنشان کرد: در روایتی از معصوم(ع) آمده است «سه گناه وجود دارد که که صاحب گناه نمی میرد تا تاوان آن ها را پس بدهد؛ ظلم، قطع صله رحم و دروغ.» انسان ظالم همچون فرعون ها و صدام ها سزای عمل شان را در این دنیا دیدند. در زمینه صله رحم نیز انسان باید تلاش کند خیرش به همه اطرافیانش برسد؛ نه این که با اخلاق تند و ناپسند با آن ها رفتار کند. سومین گناه هم که دروغ است، امروزه پدیده ای رایج شده و متأسفانه برخی برای آن قسم هم می خورند./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات