۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۵۰۲۶۳۰
حجت‌الاسلام پناهیان:

حس خوش معنوی در وابستگی به خداوند است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: حس خوش معنوی در عدم وابستگی به دنیا و احساس وابستگی به خداوند است.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه جمعه 12 خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: هرگز بی‌دینی نمی‌تواند عامل نشاط در وجود انسان شود.

وی افزود: اگر کسی در زندگی دنیایی خود بانشاط نباشد به مراتب در دینداری خود نیز نشاط نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر حقیقت نشاط را بشناسیم راه بانشاط شدن را هم خواهیم یافت، عنوان کرد: بسیاری عوام متدین از نماز خود نشاط را درک نمی‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که حال خوش معنوی چیست، اظهار داشت: باید دقت کرد که به عنوان مثال محبت، عاطفه، بلندنظری، لذت بردن از شکوه خلقت چه ارتباطی با حال خوش معنوی دارد.

وی افزود: بسیاری حال خوش معنوی را در غم و اندوه می‌دانند در حالی که اینگونه نیست، حال خوش معنوی به داشتن یک سلسله شادی‌های عمیق و معنادار است که انسان در اثر اطمینان به خداوند یا درک و لذت بردن از زیبایی‌های او به شوق و شعف می‌آید.

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: اشک از غم و اندوهی که ناشی از ناشکری و ندیدن نعمات خداوندی باشد بی ایمانی است در واقع روغن سوخته نذر امامزاده کردن است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از مصادیق حال خوش معنوی یعنی با دیدن زیبایی‌ها و شکوه خلقت خداوند در هر چیزی روح تو به رقص آید، گفت: وقتی این اتفاق رخ داد سر تا پا شکر به درگاه الهی شوی.

وی افزود: کسانی که در ابتدای کار حال خوش معنوی را به دست می‌آورند نمی‌توانند با غیرخدا خوش یا مشغول باشند، مقداری زندگی آنها با دیگران تفاوت پیدا می‌کند طوری برخی از مردم این اشخاص را غیرعادی تلقی می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان ابراز کرد: اهل آخرت برای توجه به امر آخرت حواسشان از دنیا پرت نمی‌شود، شاید در ابتدای کار همچون کسی که رانندگی یاد می‌گیرد مقداری ناهماهنگی بین چهار دست و پای او با کلاژ و ترمز باشد اما بعد از مدتی تمرین به راحتی تنظیم شده و رانندگی می‌کنند؛ اهل آخرت نیز در کنار توجه به آخرت برای کارهای دنیایی خود مهارت لازم را دارند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عدم وابستگی به دنیا با وجود مهرورزی و مهربانی به دیگران از ویژگی‌های برتر نشاط و حال خوش معنوی است، یعنی شخص عاشق شود اما قدرتمندانه وابسته دنیا نیست از طرف دیگر احساس ضعف و وابستگی شدید در مقابل خداوند می‌تواند حس خوش معنوی را به انسان بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) این حس خوش معنوی با اجازه گرفتن از دشمن برای یک شب عبادت در شب عاشورا برای همگان در بهترین شکل خود به نمایش گذاشتند./۸۰۷/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات