۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۳۵۴۰
رییس دانشگاه امام صادق تاکید کرد؛

انقلابی‌گری توکل به خدا است نه توسل به کدخدا

رییس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: کسانی که می‌گویند انقلابیگری کاملا با عقلانیت همراه است باید بدانند که متوسل شدن به غیر خدا و کدخدا خطا بوده و چیزی که خطا باشد غیر عقلانی است.
محمدسعید مهدوی کنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد سعید مهدوی‌کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)، امروز در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به سوره یونس آیه 107، گفت: خداوند دراین آیه اشاره به مقام متوکلین دارد.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید: اگر انسان به جایگاهی برسد و بداند اگر ضرری وجود دارد این ضرر جز از ناحیه خداوند از هیچ طریق دیگری امکان نفوذ ندارد، اگر همه عالم جمع شوند که یک ضربه‌ای به بنده مومنی وارد کنند و خداوند نخواهد این ضربه وارد شود، از همه طرق معمول وارد شوند، اگر خدا نخواهد، از طرقی که انسان‌ها نمی‌شناسند آن را از انسان  باز می‌دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی در ادامه بیان داشت: از طرف دیگر اگر خداوند خیری را برای بنده‌اش بخواهد و همه عالم بخواهند این خیر محقق نشود، هیچ کدام نمی‌توانند مانع آن خیر شوند و خداوند از هر طریق که خود می‌داند این خیر را به بنده‌اش می‌رساند.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: هر نعمتی که به انسان می‌رسد از ناحیه حضرت حق است. گفتن این سخن ساده است و زیاد هم شنیده می‌شود. مقام توکل از مراتب عرفان است، انسان می‌گوید لا مؤثر فی الوجود الا هو غیر خدا موثری نیست؛ انسان درحالت آسایش و راحتی می‌گوید «و من یتوکل علی الله فهوحسبه» اما وقتی در تنگناها و گرفتاری‌های قرار می‌گیرد، آنجایی که دست آدمی از همه جا کوتاه است و دوای دردش دست فردی باشد، در آن موقعیت است که اگر توکل داشته باشد نشان می‌دهد به این مقام دست یافته است.

وی افزود: کسی که با اراده و مشیت الهی در می‌افتد و انسان بخواهد از آن طریق حل کند،‌ با مقام توکل فاصله دارد، آنچه حرام است خداوند در آن خیری قرار نداده است. راهی که از طریق غیر شرعی جذب شود منتهی به جهنم است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) درباره مقام توکل، گفت: پیامبر(ص) روزی از جبرئیل معنای توکل را سوال کردند، جبراییل فرمودند: اینکه انسان علم دارد که هر چه ضرر و منفعت است همه از جانب خداست و از طرف خلق مایوس باشد و همه امور را در اختیار خداوند ببیند؛ امام راحل همیشه می‌فرمودند: باورکنید همه چیز دست خداست و از غیر او چیزی نخواهیم؛ اگر این باور ایجاد شود انسان می‌تواند خود را برای هرگونه حوادث آماده کند و امام راحل نیز چنین عمل می‌کردند.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید براینکه معنای انقلابی‌گری و حقیقت انقلابی‌گری در توکل است، بیان داشت: این که عده‌ای می‌گویند انقلابیگری کاملا با عقلانیت همراه است، عقل اقتضا می‌کند کسی که به غیر خدا به کدخدا متوسل می‌شود به امری که در آن خطا و احتمال است، متوسل شده است.

وی ادامه داد: انسان نمی‌تواند به عوامل بازدارنده اعتماد کامل کند شاه فکر می‌کرد که با تکیه به آمریکا هیچ کس نمی‌تواند او را نابود کند در حالی که انقلاب شد و آمریکا هیچ غلطی نتوانست کند بنابراین انسان باید به عقلی که براساس امر محتمل است تکیه کند یا اینکه به اراده و مشیت الهی که قطعی است باید دل ببندد.            

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی اضافه کرد: در زندگی پیامبر(ص) می‌بینیم که پیامبر(ص) را سه سال در شعب ابیطالب در محاصره قرار دادند و همه حمایت معنوی و مالی پیامبر(ص) بعد از رحلت حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه از ایشان قطع شد اما با توکلی و امیدی که پیامبر(ص) به خداوند متعال داشت آن واقعه موریانه‌ها اتفاق افتاد و اسلام به طور آزادانه گسترش یافت.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: برخی از رخدادها در انقلاب اسلامی درحساس‌ترین مواقع اتفاق افتاده اما به اراده الهی انقلاب نجات یافته است. اگر قومی حامی اسلام باشد و خود را به اسلام بسپارد خدا در لحظه حساس به داد آن ملت می‌رسند. درتاریخ انقلاب متعدد این رخدادهای عجیب دیده شده است. صحرای طبس را چه کسی انجام داد؟ شنهای صحرا مامور بودند. خداوند دراین شرایط که اطراف این مملکت را محاصره کرده‌اند و ائتلاف تشکیل داده‌اند، آن لحظه به این فکر می‌کردند که در هنگام رقص شمشیرها بین خودشان اختلاف ایجاد شود. هر چه هست عزم جزم و نقشه دشمن نقش بر آب شد.

وی ادامه داد: دو قبیله آل نهیان و آل سعود دو دشمن و رقیب یکدیگرند که گاهی این دشمنی خود را نشان می‌دهد. عقل می‌گوید بر قاعده های شیطانی شورش کن و این عین عقل است. کسی که با توکل براساس عقل رفتار کند به عقل کل متصل می‌شود هر چند مانند نوح عمل او مطابق نظر عرفی مردم نباشد. نوح قاعده عالم را می‌دانست و کشتی را ساخت و نتیجه گرفت. انسان باید در همه امور به خداوند توکل کند خداوند می‌فرماید: نصرت و پیروزی از آن کسانی است که مرا را یاری کنند و خداوند هرگز خلف وعده نمی‌کند./201/813/ب1

ارسال نظرات