۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۰۴۱۵۶
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

تبیین ویژگی های مؤمن از دیدگاه قرآن کریم

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: علامت تشخیص مؤمن از منافق این است که انسان مؤمن هر زمان به یاد گناهی که انجام داده می افتد، ناراحت می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در چهاردهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر کلام نور که در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار شد، به تبیین ویژگی های مؤمن از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که رضایت به دستورات الهی یکی از ویژگی های انسان مؤمن است، اظهار کرد: قرآن می فرماید حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل(ع) نسبت به آنچه خداوند دستور داده بود، تسلیم بودند و تصمیم گرفتند به امر پروردگار مبنی بر بریدن سر حضرت اسماعیل(ع) اقدام کنند اما مقام راضی بودن به دستور خداوند از مقام تسلیم بودن نیز بالاتر است.

وی در تشریح سخن خود به بیان تمثیلی پیرامون این مسأله پرداخت و گفت: ممکن است پزشکی به بیمار دیابتی خود بگوید برای پیشگیری از پیشرفت بیماری باید عضوی از بدنت را قطع کنند؛ در این صورت فرد بیمار تسلیم خواهد شد اما راضی بودن با تسلیم بودن متفاوت است، راضی بودن به معنای عاشق بودن است و نمونه آن رفتار حضرت قاسم(ع)، فرزند امام مجتبی(ع) در روز عاشورا بود که گفت «مرگ برای من از عسل شیرین تر است.»

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: این که حضرت قاسم(ع) نگفت من تسلیم شهادت هستم و خود را عاشق شهادت خواند، نشان دهنده رشد بینش سیاسی در ایشان بود. مفهوم جمله حضرت قاسم(ع) این بود که «اگر بناست حکومت در دست نااهلان باشد، مرگ برای من از زندگی بهتر است.»

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه شریفه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم»، خوش اخلاقی را یکی دیگر از صفات برجسته انسان مؤمن برشمرد و گفت: انسانی که مؤمن نباشد، زبانش تیغ دارد و به دیگران نیش می زند و خداوند جایگاه چنین افرادی را «ویل» قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در کربلا از شمشیر دشمنان آزرده شد و در شام از نیش زبان انسان ها، اما وقتی از ایشان پرسیدند کدامیک برای شما سخت تر بود، شرایط شام را سخت تر دانستند، هر کس به دیگری نیش بزند نمی میرد مگر این که خودش هم به همان مسأله ای که مورد تمسخر قرار داده، مبتلا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از «استغفار» به عنوان یکی دیگر از شاخصه های انسان مؤمن یاد کرد و افزود: قرآن در وصف مؤمنان می فرماید «الَّذينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا الله فَاسْتَغْفَروا لِذُنُوبِهِم.» علامت تشخیص مؤمن از منافق این است که انسان مؤمن هر زمان به یاد گناهی که انجام داده می افتد، ناراحت می شود و استغفار می کند اما انجام گناه برای انسان منافق مانند رد شدن مگس از کنار گوش او است و آن را به زودی فراموش می کند یا به توجیه گناه خود می پردازد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور به آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلي رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُون» اشاره و اظهار کرد: ویژگی دیگر مؤمنان این است که وقتی برای آن ها قرآن تلاوت می شود ایمان شان زیاد می شود اما وقتی برای افراد غیر مؤمن قرآن تلاوت شود، عبوس می شوند./820/۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات