۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۰۴۳۷۹
مدیر مرکز تخصصی کلام اسلامی حوزه علمیه قزوین:

بی‌توجهی به موضوع قناعت بزرگ‌ترین آفت زندگی فردی و اجتماعی است

حجت الاسلام محبی بی‌توجهی به موضوع قناعت را بزرگ‌ترین آفت در زندگی فردی و اجتماعی دانست و گفت: کسی که قناعت نمی‌کند و خود را سرگرم تشریفات و تجملات می‌کند زندگیش از اعتدال خارج شده است.
حجت الاسلام محبی

حجت الاسلام محمد محبی، مدیر مرکز تخصصی کلام اسلامی حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به بحث قناعت در زندگی فردی، گفت: قناعت و پرهیز از تجملات و تشریفات از بزرگترین الطاف و نعمت‌های خداوند بلندمرتبه است که موجب بوجود آمدن روحیه بی‌نیازی و ساده زیستی در درون انسان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به ارزش و اهمیت قناعت در زندگی، افزود: انسان اگر قانع و راضی باشد هیچ احتیاجی ندارد که تملق و چابلوسی دیگران را بکند و از این جهت عزت نفس خود را پایمال کند، انسان قانع در زندگی همواره شاکر خداوند است و تنها خود را به او نیازمند می‌بیند.

مدیر مرکز تخصصی کلام اسلامی حوزه علمیه قزوین در ادامه بی‌توجهی به موضوع قناعت را بزرگ‌ترین آفت در زندگی فردی و اجتماعی دانست و ابراز کرد: کسی که قناعت نمی‌کند و خود را سرگرم تشریفات و تجملات می‌کند زندگیش از اعتدال خارج شده و دیگر نمی‌تواند با عزت و سربلندی زندگی کند و ممکن است در این مسیر به انواع گناهان هم آلوده شود.

وی در ادامه با اشاره به آثار ارزشمند قناعت در زندگی، اظهار کرد: انسان با قناعت به استقلال و خودکفایی می‌رسد این امر عزت نفس و خودباوری او را بالا برده و ظرفیت او را در جهت مقاومت و ایستادگی در برابر فشارها و ناملایمات اقتصادی و اجتماعی افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام محبی در ادامه با بیان اینکه باید روحیه قناعت و ساده‌زیستی را در میان مردم ترویج دهیم، تصریح کرد: امروز متأسفانه در جامعه بیشتر از گذشته در حوزه‌های مختلف گرفتار اسراف و تجملات شده‌ایم، در این دوران که از سوی دشمنان هجمه‌های تهدید و تحریم افزایش یافته است، شایسته است روحیه ساده زیستی و پرهیز از اسراف و زیاده روی سرلوحه تمام برنامه‌های زندگی ما قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: آنچه که ملت ایران را در دوران انقلاب به پیروزی رساند ایمان به معاد، داشتن روحیه جهاد و مقاومت در راه حق بود که مردم ایران را تا مرز شهادت در راه خداوند متعال پیش برد و پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد و ایران را در طول سی و هشت سال گذشته در برابر تمام تهدیدات و خطرات بیمه کرد./873/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات