۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۰۴۶۷۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

توجیه گناه مؤمن را از صراط مستقیم منحرف می کند

استاد حوزه گفت: در توجیه اجتماعی، سیاسی و روانی همواره توجیه‌گر به دنبال آن است که برای کسب قدرت به ملت در انتخابات دروغ بگوید و یا حتی آبروی مؤمنی را بریزد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی آثار توجیه گناه پرداخت و عنوان کرد: توجیه گناه نوعی قبح شکنی از گناهان است.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه به تبیین علت توجیه گناه از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: از منظر قرآن کریم عقیده ضعیف مقدمه توجیه گناه است چنانکه این حقیقت در دعاهایی همچون دعای کمیل بیان‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که توجیه‌کنندگان گناه سه دسته هستند، ابراز داشت: اولین گروه از توجیه‌کنندگان آن گروهی هستند که رفتارشناسی قرآن کریم عمل آن‌ها را مورد مدح و تشویق قرار داده است چنانکه این گروه معترف به گناه خود هستند.

وی ادامه داد: معترف به گناه بر حقیقت عمل زشت خود عالم و از آن حقیقتاً پشیمان است این در حالی است که قساوت قلب انسان‌هایی آن‌ها را در دومین گروه توجیه‌کنندگان گناه را شکل می‌دهد چنانکه این گروه در مواجهه با گناه به انکار اصل گناه می‌پردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به معرفی سومین گروه توجیه‌گر گناه پرداخت و گفت: توجیه‌کننده حقیقی گناه سومین گروهی از انسان‌ها هستند که نه‌تنها از گناه پشیمان نیستند بلکه گناه را با دلایلی به‌عنوان صواب جلوه می‌دهند؛ بر این اساس شرع مقدس اسلام در برابر این گروه جدا موضوع گیری کرده است و در آیات 12 تا 15 سوره احزاب به بررسی ابعاد شخصیتی این گناه‌کاران پرداخته است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این که توجیه‌گران حقیقی عنوان گناه را به موضوعی از کلمات با مفهوم ثواب تغییر می‌دهند، تصریح داشت: این گروه از مسلمانان غیبت را با عنوان بحث سیاسی شرعی جلوه می‌دهند.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به بیان مصداقی رفتارهای این گروه در جامعه پرداخت و ابراز داشت: تهمت به بهانه مناظره انتخاباتی، ترس به بهانه احتیاط، کتمان حق به بهانه تقیه و رشوه به بهانه هدیه در جامعه اسلامی از اصالت گناه بودن خود رنگ‌باخته است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که توجیه گناه قدرت توبه را از مؤمن می‌گیرد، اظهار داشت: توجیه قبح گناه را در جامعه اسلامی از بین برده و مؤمن را از صراط مستقیم منحرف می‌کند برای مثال توجیه گناه مانند آن شخصی است که عینک سبز بر چشم بزند و لجن‌زار را مانند چمن‌زار زیبا ببیند.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که در توجیه گناه انسان تصور می‌کند که فعل او از منظر عقل صحیح است، عنوان داشت: اقدامات تروریستی جریان‌های تکفیری بر خواسته از همین الگوی غلط فکری است تا جایی که تصور می‌کنند با کشتن انسان‌ها به بهشت برین راه پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی فرار از مسؤولیت را زمینه اصلی توجیه گناه توصیف کرد و گفت: توجیه گناه انواعی دارد بر این اساس توجیه اعتقادی گناه اولین مدل از توجیه فعل حرام در جوامع دینی است.

وی ادامه داد: در فاجعه منا عربستان در توجیه گناه خود رسماً موضوع را به قضا و قدر الهی استوار کرد درحالی‌که اساس قضا و قدر الهی حقیقتی دیگر است.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه توجیه اقتصادی را از دیگر عناوینی توجیه گناه توصیف کرد و ابراز داشت: مسلمان در این الگو از رفتارهای غلط خود به این دلیل که مالیات می‌دهد از پرداخت خمس سرباز می‌زند این در حالی است که جعل برگ خرید برای اخذ وام تسهیلات موردنظر را به‌عنوان ربا تغیر داده و گناهی کبیره را در پرونده مؤمن به ثبت می‌رساند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه بیان عناوین توجیه گناه اظهار داشت: در سبک توجیه اجتماعی، سیاسی و روانی همواره توجیه‌گر به دنبال آن است که برای کسب قدرت به ملت در انتخابات دروغ بگوید و یا حتی آبروی مؤمنی را بریزد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین در پایان به بیان نتیجه اجمالی از موضوع روز پرداخت و گفت: توجیه گناه‌ها رنگ و لعاب‌کاری گناه برای تأمین منفعت دنیوی است و این حقیقت به معنای ادامه مسیر گناه است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات