ویژگی های مخبتین در آیات قرآن کریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در آیین بیان درسهای قرآن آیین ترتیل خوانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به آثار شفاعت در مبانی تربیتی مؤمن اظهار داشت: از منظر شرع مقدس اسلام شفاعت برای کسانی که مورد تائید درگاه ایزد منان باشند توصیفشده است.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شبهه پراکنی مخالفان عقیده شفاعت، عنوان داشت: مخالفان این عقیده تربیتی معتقدند که شفاعت مایه تجری است این در حالی است که اصالت شفاعت در اعتقاد شیعه اگر بهطور کامل و صحیح فهمیده شود مقدمات تربیت جامعه اسلامی فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: در روايتي از امام صادق (ع) آمده است که «هر كس سه چيز را انكار نمايد، از شيعيان ما نيست؛ و آن سه باور عبارتاند از معراج، سؤال در قبر و قيامت و شفاعت»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به بررسی مفاهیم و نکات نهفته در مفهوم شفاعت در اعتقاد برتر اسلامی پرداخت و ابراز داشت: اولین حقیقت این مفهوم آن است که شفاعت برای مؤمن بیمار بهمنزله دارو برای درمان است.
حجتالاسلاموالمسلمین حاج ابوالقاسم در ادامه بیان نکات به چیستی شفاعت پرداخت و گفت: حقیقت شفاعت بازتاب هدایتی است که انسان در دنیا برداشت کرده است؛ بر این اساس در شرع مقدس اسلام برای اهل ضلالت شفاعت تضمین نشده، این در حالی است که شفاعت در بین مؤمنان برای آن دسته از خطاکارانی است که از گناه خود سخت پریشان و پشیمان هستند.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری اعتراف به خطا را اولین گام برای جبران و رهایی از گرفتاریهای گناه دانست و ابراز داشت: استغفار و اعتراف به گناه در درگاه خداوند متعال حقیقت مسیر بندگی و نجات مؤمن است.
وی ادامه داد: امام کاظم (ع) در توصیه به یکی از فرزندان خود میفرماید «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ فِي مَعْصِيَةٍ نَهَاكَ عَنْهَا وَ إِيَّاكَ أَنْ يَفْقِدَكَ اللَّهُ عِنْدَ طَاعَةٍ أَمَرَكَ بِهَا وَ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ وَ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ؛ اي پسر عزيزم! مبادا خداوند تو را در گناهي كه از آن نهي كرده، ببيند و مبادا تو را در عبادتي كه تو را به آن فرمان داده، نيابد و بر تو باد بر تلاش كردن و هميشه احساست اين باشد كه در عبادت خدا و اطاعت او كوتاهي کردهای؛ چراکه خداوند آنگونه كه حق عبادت اوست، عبادت نمیشود»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) تقوای دل را از تقوای سایر جوارح بدن مهمتر توصیف کرد و اظهار داشت: در آیات 34 و 35 سوره حج قرآن کریم به توصیف احوال مخبتین پرداخته است؛ باید توجه داشت که خبت عبارت است از تواضع، طمأنینه و خشوع بهنحویکه کلمه اخبات دارای بار معنای خاصی است؛ بر این اساس اگر سه معنای تواضع، طمأنینه و خشوع را باهم جمع کنیم، معنای اخبات به دست خواهد آمد.
حجتالاسلاموالمسلمین حاج ابوالقاسم در ادامه به بیان ویژگیهای مخبتین از منظر قران کریم پرداخت و گفت: مخبتین کسانی هستند که وقتی نام خدا را میشنوند در قلبهای شان هراسانی ایجاد میشود این در حالی است که صبر و بردباری، اقامه نماز و انفاق به نیازمندان از دیگر ویژگیهای این دسته از مؤمنان است.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در پایان به بیان آخرین درس قرآنی جزء شانزدهم قران کریم پرداخت و عنوان داشت: تربیت اجتماعی مهمترین وظیفه حاکمیت دینی است؛ بر این اساس خداوند متعال در آیه 41 سوره حج به ترسیم منشور حکومت و حاکمیت دین پرداخته است.
وی ادامه داد: حاکمیت دینی علاوه بر تأمین نیاز مادی جامعه دینی به بررسی و رفع موانع معنوی نیز میپردازد؛ بر این مدار یاد خدا را در جامعه گسترش داده و با امربهمعروف و نهی از منکر از اشاعه فحشاء و امور ناپسند جلوگیری میکند./837/پ۲۰۲/ج