۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۷
کد خبر: ۵۰۶۴۰۲
محقق و پژوهشگر دینی:

انسان برای پذیرش هدایت الهی اختیار تام دارد

محقق و پژوهشگر دینی با بیان این که خداوند متعال کارگردان هدایت انسان است و انسان برای پذیرش این هدایت اختیار دارد، گفت: انسان اگر هدایت را انتخاب کند سعادتمند خواهد شد.
خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مرتضی خاتمی خوانساری محقق و پژوهشگر دینی شامگاه دوشنبه در برنامه شهر باران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به مفهوم قلب در آیات قرآن گفت: تمام فعل و انفعالات بدن انسان از مغز رهبری می شود که جلوه و انعکاس برخی مسائل همانند محبت در قلب است.

وی افزود: خداوند متعال کارگردان هدایت انسان است و انسان برای پذیرش این هدایت اختیار دارد، اگر هدایت را انتخاب کند سعادتمند خواهد شد، ایمان آوردن به معنای پذیرش هدایت است، انسان باید حق طلب بوده و به باطل ها پشت کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کسانی که خدا را نمی پذیرند در برابر ذات احدیت تکبر می کنند، اظهار داشت: این تکبر خطری بسیار بزرگ است که انسان ها را تهدید می کند، انسان باید حقیقت خداوند و هدایت الهی را بپذیرد، این همان قلب است که باید منقلب به سوی خداوند شود.

وی ادامه داد: ایمان غیر از شناخت است و معنای آن پذیرش حقیقت به شمار می رود، اگر انسان ایمان بیاورد به حقیقت باز می گردد وگرنه سرکش خواهد شد و راهی غیر از هدایت را طی می کند، اگر کسی خدا را پذیرفت قلب و انقلاب در او به گونه ای دیگر است.

خاتمی خوانساری با بیان این که قلب، گوش، چشم و دیگر اعضای انسان ابزاری برای پذیرش حق است، ابراز داشت: هدایت اصلی برای روح انسان است و روح از این ابزار برای برای پذیرش حق و هدایت استفاده می کند.

وی عنوان کرد: اگر انسان عقل نداشته باشد هیچ کاری نمی تواند به پیش ببرد، عقل انسان نعمتی بزرگ است و اگر از آن استفاده شود می توان مسیر هدایت و حقیقت را انتخاب کرد، محاکمات انسان در دستگاه قضایی و الهی به واسطه عقل است چون می توان خوب و بد را تشخیص دهد.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: اگر انسان ها عقل نداشتند حکم حیوان را پیدا می کردند و خداوند متعال بهشت و جهنمی قرار نمی داد چون انسان توانایی تشخیص خوب و بد را نداشت، قلب انسان در اختیار روح است و بر اساس فرمان هایی که به او داده می شود مؤمن و کافر می شود.

وی اضافه کرد: اگر انسان دستورات عقل را دنبال کند جهنمی نخواهد شد بلکه به سمت هدایت می رود و می تواند به حقیقت دست پیدا کند، انسان باید سخن حق را بپذیرد و نباید با سخنان تعصبانه برخورد کرد یعنی ابتدا باید سخن را بشنود و درباره آن تفکر داشته باشد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات