۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۰۶۵۵۷
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

صرف عبادت سبب سعادت انسان نمی شود

حجت الاسلام نظافت گفت: عابد با عبد متفاوت است؛ عابد شیطان بود که آخرش جهنمی شد اما عبودیت انسان را به بهشت می برد و عبادتی در اسلام ممدوح است که جلوه عبودیت باشد.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به ویژگی های عبادالرحمن در سوره فرقان، گفت: بندگی ممکن است انتخابی یا جبری باشد که از این میان، نوع نخست ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه هر جا خداوند بندگان را ستایش می کند منظور بندگانی است که انتخابی بندگی می کنند، افزود: بنده خود را مالک چیزی نمی داند و هم در رفتار و هم گفتار و راه رفتن تواضع دارد به گونه ای که گویا اصلا دیده نمی شود؛ حتی در حالت سواره راه رفتن هم، مزاحم راه رفتن دیگران نیست و به دیگران راه می دهد.

حجت الاسلام نظافت، برخورد عاقلانه با جاهلان را از دیگر ویژگی های بندگان خدا برشمرد و اضافه کرد: وقتی نادانان با آن ها حرف می زنند، سلام می کنند، از دعوا پرهیز دارند و حتی شر شروران به ویژه همسایه را با محبت دفع می کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غضب بی جا انسان را تا قاتل شدن پیش می برد، اظهار کرد: انسان باید از طریق عقل، هیجان غضب و شهوت عاطفه و احساسات خود را کنترل کند تا مشکلاتی از جمله طلاق و قتل روزافزون نشود.

وی با تأکید براینکه عابد با عبد متفاوت است، افزود: عابد شیطان بود که آخرش جهنمی شد اما عبودیت انسان را به بهشت می برد؛ رابطه عبادت و عبد بودن این است که وقتی انسان خدا را عبادت می کند، شامل رحمت خدا شده و برای تعاملات اجتماعی انرژی پیدا می کند.

عبادت در اسلام مقدمه حضور فعال در روز است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: عبادتی که اسلام مطرح می کند مقدمه حضور فعال در روز است از این رو امیرمومنان علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر درباره حکومت داری می فرمایند بهترین وقت خود را برای ارتباط خود و خدا قرار بده.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به آیه شریفه «والذین یقولون ربنا اصرف عنا عذاب جهنم» یادآور شد: بندگان خدا از خدا می خواهند عذاب جهنم را از آنها رفع کند چرا که عذاب جهنم غرامت بزرگی است و روح را می سوزاند، آنان چون عظمت عذاب را درک کرده اند از آن ترس دارند.

وی با بیان اینکه ترس از خدا در واقع ترس از نتایج اعمال خودمان است و نترسیدن از آن به معنی شجاعت نیست به معنای درک نکردن شدت عذاب است، ادامه داد: یک نوع ترس دیگر از خدا، ترس عارفانه است که ناشی از درک عظمت او است./930/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات