۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۰۷۸۸۲
آیت الله طباطبایی نژاد:

انسان منزه از گناه دائماً در حال بازگشت به سوی خداوند است

امام جمعه اصفهان گفت: عید فطر برای کسانی عید است که یک ماه برای خداوند گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده اند و از گناه اعراض داشته اند؛ بعد از تحمل سختی ها، بندگی و عبودیت بازگشت به سوی خداوند ممکن می شود.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های عبادی نماز عید فطر امسال که در مصلی اصفهان برگزار شد، گفت: در همه ایام سال باید حضور خداوند را همچون ماه مبارک رمضان درک کرد.

وی در ابتدا با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه نمازگزاران و با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که می فرمایند، کار خوب بعد از کار بد بسیار زیبا است و کار بد بعد از کار خوب بسیار زشت است، افزود: عمل صالح بعد از ارتکاب گناه مقدمه توبه است؛ گاهی اعمال صالح آن قدر ارزشمند هستند که خودشان سبب محو شدن گناهان می شوند.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این که امیدوارم همه نمازگزاران روزه های مقبول گرفته باشند، اذعان کرد: ماه مبارک رمضان، یک ماه توجه به حضور خداوند است و این توجه به حضور الله باید در همه ایام سال درک شود.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، حواستان باشد که در خلوت مرتکب گناهی نشوید چرا که خودِ حاکم شاهد است؛ حاکمان دستگاه هایی قضایی در جهان برای دادن حکم نیاز به شاهد دارند ولی خداوند برای حکم دادن هیچ نیازی به شاهد ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: آیات قرآن و روایات معصومین(ع) بیان می دارند که اعضا و جوارح انسان در روز قیامت بر اعمال انسان شهادت می دهند و بیان همین مسائل از جانب وحی خودش از الطاف خداوند است؛ از شاهدان دیگری که بر اعمال انسان شهادت می دهند، دو ملکی هستند که ناظر بر همه اعمال هستند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر انسان ها از گناه دست بردارند دستگاه های قضایی از سرتاسر جهان حذف می شوند؛ افرادی که برای حکم کردن قاضی به او مراجعه می کنند آگاهی کامل نسبت به موضوع دارند و می دانند که حق با چه کسی است به همین سبب امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، قضاوت، مراجعه دو عالم است به یک جاهل که منظور از دو عالم مراجعان هستند و منظور از جاهل قاضی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایت دیگری از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، کمترین چیزی که خداوند توقع دارد این است که انسان با نعمت هایی که خداوند به او عطا کرده است گناه نکند، ابراز کرد: اگر همه انسان ها همین یک روایت را سرلوحه زندگی خودشان قرار دهند می توانند به مقام سلمان فارسی برسند چرا که همه چیز در عالم وجود، جزء نعمت های الهی است و انسان اگر بخواهد گناه کند و در گناهش از نعمت های الهی سوء استفاده نکند امکان ندارند؛ گناه کردن با سوء استفاده کردن از نعمت های الهی واقعاً بی انصافی است.

وی خاطرنشان کرد: روزی امیرمؤمنان(ع) در یکی از اعیاد فطر مشغول خوردن غذای مختصری بودند، شخصی خدمت ایشان رسید و عرضه داشت امروز عید است و چرا شما چنین غذایی را میل می کنید، امیرمؤمنان(ع) پاسخ دادند عید برای کسی است که روزه ها و نمازهایش مورد قبول حق تعالی واقع شده باشد و سپس فرمودند عید آن روزی است که انسان در آن گناه نکند.

آیت الله طباطبایی نژاد توضیح داد: از روایت بالا متوجه می شویم که عید تنها ویژه مسلمانان است و کفار این عید را نخواهند داشت؛ گواه بر این مطلب عبارت«للمسلمین عیداً»، است که چندین بار در نماز عید فطر تکرار کردیم؛ از میان مسلمانان نیز تنها افرادی که در برابر خداوند تسلیم باشند این عید را خواهند چشید.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: اصل واژه عید عِود بوده است که تحت استعمال عرب به عید تبدیل شده است؛ عِود به معنای بازگشت است؛ استعمال عبارت عید نوروز به این سبب است که در آن ایام خاص درختان از خواب زمستانه بیدار می شوند و با شکوفه دادن به اصل خودشان بازمی گردند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان این که انسان منزه از گناه دائماً در حال بازگشت به سوی خداوند است، تشریح کرد: اصالت انسان در خداپرستی است و انسانی که از گناه دوری می کند و پاک می شود به سوی اصل خودش یعنی خداپرستی بازگشت کرده است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: عید فطر برای کسانی عید است که یک ماه برای خداوند گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده اند و از گناه اعراض داشته اند؛ بعد از تحمل سختی ها بندگی و عبودیت خداوند بازگشت به سوی خداوند ممکن می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان به عید قربان اشاره کرد و گفت: عید قربان برای حاجیانی که ده روز به بندگی بی چون و چرای خداوند مشغول بوده اند عید محسوب می شود./۲۰۱/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات