۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۰۸۳۶۷

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

برگزاری نماز عید فطر در ۴۷ بقعه متبرکه، اطعام بیش از ۸ هزار روزه دار از محل موقوفات در ماه رمضان و ثبت ۱۷ وقف جدید در شهرستان های تایباد و باخرز عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، نماز عید فطر در ۴۷ بقعه شاخص خراسان رضوی برگزار شد.

آستان مقدس امامزاده سیدمحمد(ع)، آستان مقدس امامزاده یحیی‌(ع) میامی، امامزاده عبدالعزیز(ع) دهسرخ، امامزادگان عباد‌الصالحین(ع) و امامزادگان تبادکان مشهد و 21 بقعه متبرکه در شهرستان ها میزبان نمازگزاران در این عید بندگی بود.

لازم به ذکر است طرح ضیافت الهی از ابتدای ماه مبارک رمضان با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در ۸۵ بقعه متبرکه استان خراسان رضوی برگزار شد.

ثبت 17 وقف جدید در شهرستان های تایباد و باخرز

احمد محمدیان بیان کرد: موقوفات ثبت شده به منظور ساخت و توسعه مسجد، حسینیه، برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی، ساخت ساختمان آتش نشانی و امور جاری مساجد وقف شده اند.

وی اظهار کرد: از این تعداد11 موقوفه در شهرستان تایباد و 6موقوفه نیز در شهرستان باخرز می باشد.

وی گفت: شهرستان مرزی تایباد با جمعیتی بیش از117 هزار نفر، دارای 439 موقوفه است که 240 مورد از آنها مسجد و حسینیه، 23 موقوفه مربوط به اطعام و تعزیه خوانی حضرت سیدالشهدا(ع)  و 176 موقوفه شامل ساخت آب انبار و حمام برای استفاده عموم، ساخت حسینیه، هزینه برای ایتام و خیرات است.

محمدیان افزود: همزمان با ماه مبارک رمضان تعداد130 جلد قرآن وقف محافل قرآنی شهرستان تایباد شد، که این وقف ها برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم بسیار مؤثر است.

رییس اوقاف تایباد با اشاره به کمبودهای وقف در برگزاری مراسم های شهرستان افزود: بیشترین وقف های شهرستان با اجرای نبات ساخت مسجد است، وقف برای برگزاری مراسم اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، رسیدگی به خانواده های بی بضاعت و برطرف کردن برخی مشکلات حوزه اشتغال جوانان از مهمترین نیازهای این شهرستان است، که باید خیران نیکوکار به آن توجه بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 15 وقف به ارزش سه میلیارد و 500 میلیون ریال در شهرستان های تایباد و باخرز به ثبت رسید که با توجه به گذشت3 ماه از سال اداره مذکور موفق به ثبت17 وقف در شهرستان شده و این رشد بسیار خوبی است.

وقف 113 جلد کلام الله مجید در شهرستان تایباد

حجت الاسلام سجادی، کارشناس دفتر مشاوره وقف اداره اوقاف تایباد گفت: در محفل انس با قرآن کریم که در تایباد برگزار شد، 100 جلد کلام الله مجید توسط امام جمعه شهرستان حجت الاسلام محدثی و تعداد13 جلد قرآن کریم توسط مردم خیر وقف محافل و جلسات قرآنی تایباد شد.

وی با اشاره به هزینه این وقف ها، اظهار کرد: هدیه جمع‌آوری این قرآن‌ها هفت میلیون و910 هزار ریال است..

حجت الاسلام سجادی با اشاره به اهمیت وقف و جایگاه واقف نزد خداوند، بیان کرد: جلسات قرآنی نیاز به وقف قرآن دارد، که این امر در ماه مبارک رمضان سال جاری و در محفل انس با قرآن در تایباد تحقق یافته است.

کارشناس دفتر مشاوره وقف اوقاف تایباد گفت: با توجه به ظرفیت های قرآنی در شهرستان، نیاز به وقف با نیت اجرای مراسم های ماه رمضان بیشتر دیده می شود.

حجت الاسلام سجادی، درمورد نیاز موقوفی شهرستان گفت: بیشتر موقوفه های شهرستان کمک به مساجد هستند و آنچه نیاز امروز شهرستان احساس می شود و مردم باید بدان توجه کنند این است که موقوفه ای برای کمک به بیماران بی بضاعت، موقوفه کمک به نیازمندان ، موقوفه ای که درآمد آن صرف عزاداری های شهرستان شود و یا وقفی برای کمک به دانش آموزان بی سرپرست نداریم.

گفتنی است، در ماه مبارک رمضان سال جاری علاوه بر وقف مصحف شریف، 5 وقف دیگر با اجرای نیات مذهبی، فرهنگی در شهرستان تایباد به ثبت رسید.

اجرای نیت 8 موقوفه ماه ضیافت الهی در سبزوار

حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف سبزوار از اجرای امینانه نیات موقوفات در امامزادگان شهرستان خبر داد.

وی با اشاره به وجود 8 موقوفه مرتبط با ماه مبارک رمضان در سبزوار تصریح کرد: موقوفات عبدالغفور، ضیاء الحق، محمد، ملایی درویش صفر علی، محمد حسین خان، محمد علی امیری و موقوفه عزیزاله در این ایام مبارک اجرای نیت می شود.

حجت الاسلام نیساری، اظهار کرد: تا کنون طی 10 شب در جوار امامزاده شعیب( ع) 7 هزار روزه دار از محل موقوفات اطعام شده اند.

وی افزود: در بقاع متبرکه امامزاده یحیی(ع)، امامزاده حسن(ع) کوشک و معصوم زادگان خسرو جرد، میقات الرضای سبزوار مردم از سفره های افطار این ماه پر فضیلت بهره برده اند.

رییس اداره اوقاف سبزوار گفت: امسال برای اولین بار موقوفه عبدالغفور با نیت " افطار الصائمین" در کانون ناشنوایان شهرستان اجرای نیت شد وی همچنین ادامه داد: در این ضیافت 250 نفر از ناشنوایان افطار کردند.

اطعام بیش از ۸ هزار روزه دار از محل موقوفات در ماه رمضان

حجت الاسلام محمد ذاکری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد بیان کرد: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش مبنی بر برگزاری مراسم عزاداری در شبهای قدر و اطعام عزاداران امام علی(ع) اولین امام شیعیان از محل موقوفه قهار قلی میرزا صورت گرفت.

وی گفت: برهمین اساس مراسم شب های قدر و عزاداری امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب(ع) در مساجد واقع در منطقه محل موقوفه برنامه ریزی شده که با حضور عاشقان امامت و ولایت برگزار شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد افزود: مراسم افطاری در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان در 12 مسجد از مناطق اطراف موقوفه برگزار و تعداد8000 نفراز روزه داران میهمان سفره اطعام موقوفات شدند.

حجت الاسلام ذاکری در پایان یاد آور شد: موقوفه قهار قلی میرزا از موقوفات قدیمی و بزرگ مشهد هست که در منطقه گاز واقع می باشد./930/پ۲۰۳/ج۱

ارسال نظرات