۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۱۰۵۲۸
‍ حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا مطرح کرد؛

بلاتکلیفی قانون تسهیل ازدواج به علت ضعف عملکردی دولت

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال ۹۴ به درستی در کشور اجرایی می شد امروز خیل عظیمی از جوانان امکان ازدواج داشتند.
فرج الله هدایت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به  معیارهای ازدواج عاقلانه گفت: یکی از مهم ترین معیارهای ازدواج عاقلانه انتخاب درست همسر است که باید بر اساس تجربه و شاخصه های دینداری باشد.

وی افزود: امروز ریشه بیشتر طلاق ها را باید در عدم انتخاب درست همسر جست و جو کرد و باید دقت کرد که اگر در انتخاب همسر دقت نشود، زندگی با چنین فردی دشوار بوده و در نتیجه به طلاق ختم خواهد شد.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به موانع ازدواج و ازدواج هراسی در جامعه امروز افزود: بیکاری، فقدان امنیت شغلی، مهریه های سنگین یا موانع فرهنگی چون ازدواج هراسی، خدمت نظام وظیفه، ادامه تحصیلات عالی از مهم ترین موانع ازدواج در جامعه اسلامی هستند.

حجت الاسلام هدایت نیا علت بالا بودن آمار طلاق را در این مسأله دانست که ازدواج ها به درستی صورت نمی گیرد و در ادامه ضمن اشاره به توصیه قرآن به همسرداران که به آنان فرمان داده بی همسرانتان را همسر دهید، گفت: در صورتی که فرد برای رفع موانع ازدواج ناتوان باشد طبق روایات خداوند از حکومت می خواهد تا در رفع موانع تلاش کند.

وی با اشاره به تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال 94، به نقد عملکرد دولت ها برای اجرایی شدن آن و نقد نظارت مجلس شورای اسلامی بر اجرای صحیح این قانون پرداخت و تصریح کرد: اگر این قانون به درستی در کشور اجرایی می شد امروز خیل عظیمی از جوانان امکان ازدواج داشته و با فراهم شدن بستر ازدواج جوانان در آستانه ازدواج، آسیب های اجتماعی نیز در جامعه به طبع با کاهش روبه رو می شود و زمینه فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور نیز فراهم می شد.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اخلاق ازدواج همسر داری، داشتن دانش مدیریت اقتصاد خانواده و اخلاق کسب و کار  را برای مدیریت درست خانواده و موفقیت در همسرداری امری ضروری و مؤثر عنوان کرد و یادآور شد: باید این مهارت ها در جوانان ایجاد شده یا بستر ایجاد آنها برای جوانان فراهم شود و جونان هم نباید منتظر باشند تا همه مشکلات حل شود و خود نیز باید برای حل شدن مشکلات گام برداشته و باید توقعات خود را کاهش دهند تا با کاهش توقعات و ازدواج آسان بتوان زمینه آغاز زندگی مشترک را فراهم کرد./ 968/پ۲۰۲/ج                                                            

ارسال نظرات