۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۵۱۱۶۲۵
گزارش؛

فرصت کتابخوانی دفاع مقدس در اوقات فراغت تابستان

پویش‌های کتابخوانی محله‌ای در مساجد و پایگاه‌های بسیج، ایجاد حلقه‌های کتابخوانی چند نفری، شیوه‌های خوانش کتاب با همراهی امام جماعت مساجد و ... روش‌هایی است که می‌تواند کودکان و نوجوانان را برای ورود به دنیای تازه‌ای از اندیشه، تشویق و ترغیب کند.
کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس، تابستان برای همه خاطره‌ساز است. خاطره‌ساز از آن جهت که نوجوان و جوان در کوچه و محله به دنبال محلی برای پُر کردن تعطیلات است. برخی این روزها را به مسافرت می‌روند و برخی دیگر کلاس‌های آموزشی، هنری و ورزشی و ... اما کم نیستند بچه‌هایی که این ایام در محله خود در مسجد و پایگاه بسیج اوقات فراغتشان را پُر می‌کنند.

البته اغلب پایگاه‌های بسیج و مساجد محلات نیز برنامه‌های تابستانه را بر اساس نیازهای نوجوان و جوان در نظر می‌گیرند. کلاس‌های تفریحی، هنری، ورزشی و آموزشی و همه آن چه که در مراکز فرهنگی به سختی در کنار هم جمع می‌شود، در یک مسجد و یک محله و در فضایی امن و آرام کنار هم چیده می‌شود تا خانواده‌ها با خیال آسوده نوجوان و جوان خود را برای تابستان، راهی این مراکز کنند.

مساجد و پایگاه‌های بسیج به واسطه مردم‌محور بودن و وجود جوانان مومن انقلابی، همواره مورد اعتماد عموم مردم برای تربیت فرزندانشان بوده و به همین دلیل است که خانواده‌ها بدون هیچ محدودیتی فعالیت و حضور فرزندانشان را در این اماکن بلامانع می‌دانند و حتی برای حضور فرزندانشان تلاش می‌کنند.

مهجورترین برنامه‌ همه مراکز و محافل دراین ایام را شاید بتوان کتاب و کتابخوانی عنوان کرد. مطالعه کتاب، چیزی است که هیچ‌گاه در برنامه‌های روتین مراکز فرهنگی، مساجد و پایگاه‌ها برای آن سرفصلی در نظر گرفته نشده است که باید گفت غفلت مهمی در این مسئله وجود دارد و لازم است در این ایام برای آن چاره‌ای اندیشید.

کتاب به عنوان مولفه محوری فرهنگ شاید در نگاه اول جذابیتی برای پُرکردن اوقات فراغت کودک و نوجوان نداشته باشد اما باید گفت پُر ویژگی‌ترین برنامه‌ای که می‌توان در ایام تابستان کودکان و نوجوانان را به آن مشغول ساخت کتاب است. کتاب‌های داستان، خاطرات دفاع مقدس و رمان‌های مختلف انقلاب اسلامی موضوعات مهمی هستند که می‌توان به شیوه‌های مختلف به عنوان یک برنامه تابستانه برای اوقات فراغت به آن پرداخت.

پویش‌های کتابخوانی محله‌ای در مساجد و پایگاه‌های بسیج، ایجاد حلقه‌های کتابخوانی چند نفری، شیوه‌های خوانش کتاب با همراهی امام جماعت مساجد و ... روش‌هایی است که می‌تواند کودکان و نوجوانان را برای ورود به دنیای تازه‌ای از اندیشه را تشویق و ترغیب کند.

ادبیات دفاع مقدس از بین همه موضوعات و از میان کتاب‌های موجود در بازار، شاید بهترین و مورد اعتمادترین خوراک فرهنگی باشد که خانواده‌ها با خیال راحت بتوانند کودکان و نوجوانان را برای ارتباط گرفتن با آن ترغیب کنند. توجه به این مسئله در ایام تابستان برای کودکان و نوجوانان می‌تواند زمینه‌ای باشد تا فرزندان ما در طول سال بتوانند با بهره گرفتن و الگو گرفتن از شخصیت‌های داستان‌ها، روزگار خوبی را در ایام تحصیلی داشته باشند و به عنوان یک تابستان پُرخاطره فصل درس و مدرسه را آغاز کنند.

ادبیات دفاع مقدس و انقلاب به لطف نویسندگان، در این سال‌ها عناوین زیادی از کتاب‌های خوب را در کنار هم گردآورده تا برای برگزاری چنین برنامه‌هایی از محتوایی غنی برخوردار باشیم. بی تردید ورود به این عرصه که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و شاید بهتر است بگوییم مورد غفلت واقع شده، می‌تواند برنامه مناسبی برای تابستانی خوب باشد که مصداق کار تمیز فرهنگی قرار گیرد.

«وقتی مهتاب گم شد» نمونه‌ای از کتاب‌هایی است که راویی آن به دلیل دلبستگی به مسجد می‌تواند مخاطبین مسجدی را برای سپری کردن اوقاتی خوش همراهی کند. این کتاب به دلیل ویژگی‌های خاص و شیطنت‌های روایتگر و نگارش روان نویسنده، حتماً تداعی کننده خاطراتی برای همه جوانان و نوجوانان خواهد بود و خواننده را با لبخند و اشک همراه می‌کند. این کتاب، بهترین پیشنهاد برای سپری کردن چند روز از تعطیلات یک تابستان داغ است./
۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات