۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۵۱۳۵۰۸
در هشتمین جلسه محاضرات فی فقه القرآن الکریم صورت گرفت؛

تفسیر آیات مرتبط با ازدواج موقت از سوی آیت الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه جلسات تفسیر آیات مرتبط با احکام شرعی، به بیان نکات تفسیری آیات ۲۳ و ۲۴ سوره مبارکه نساء پرداخت.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله سبحانی در هشتمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر آیات مرتبط با احکام شرعی در قرآن کریم که تحت عنوان کلی «محاضرات فی فقه القرآن الکریم» هر روز در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیات 23 و 24 سوره مبارکه نساء پرداخت.

این مرجع تقلید در بیان تعریف ازدواج موقت، اظهار کرد: واقعیت ازدواج موقت و ارکان آن این است که مهر مسمی و اجل مسمی در آن مشخص باشد. تفاوت ازدواج موقت با دائم در این است که ازدواج موقت نیاز به طلاق ندارد و همسر موقت ارث نمی برد مگر این که شرط وجود داشته باشد. بنابراین تعریف ازدواج موقت که ممکن است برای برخی افراد به اشتباه یک نوع نزدیکی با فاحشه قلمداد شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هیچ نوع اشکالی در ازدواج موقت وجود ندارد و تمام شروطی که در عقد دائم وجود دارد، در این ازدواج هم برقرار است و برای نمونه اگر در نتیجه این ازدواج فرزندی متولد شود، باید نام آن فرزند در شناسنامه والدینش وارد شود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اختلافات نظری میان شیعیان و اهل سنت پیرامون مسأله ازدواج موقت خاطرنشان کرد: در اصل تصویب ازدواج موقت از سوی پیامبر(ص) تردیدی وجود ندارد و اختلاف در این است که اهل سنت قائل به نسخ این تصویب هستند اما ما قائل به دوام آن هستیم.

این مرجع تقلید ضمن تأکید بر متن این آیه شریفه گفت: خداوند برقراری رابطه زوجیت با 14 گروه را بر انسان حرام کرده که عبارتند از مادر، خواهر، دختر، عمه، خاله، خواهرزاده، برادرزاده، مادر و خواهر رضاعی، مادر همسر، عروس، خواهر همسر و دختر همسری که انسان با او هم بستر شده است. همچنین در آیه بعدی، خداوند نسبت به حرمت زنان شوهردار بر انسان تأکید فرموده است.

وی با اشاره به کاربرد دو مفهوم واژه «احصان» در این آیه شریفه، یادآور شد: احصان دو نوع است؛ یکی مرتبط با ازدواج است و دیگری مرتبط با عفت. قرآن گاهی به زن شوهردار «محصن» می گوید و گاهی به زنان عفیف و پاکدامن چنین صفتی داده است. در آیه 4 سوره نساء، ابتدا مفهوم اول مدنظر بوده و در دومین مرتبه، مفهوم دوم بیان شده است./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات