۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۱۴۲۳۵
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا:

عافیت در آخرت، ایمن بودن از عذاب الهی است

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: عافیت در آخرت، ایمن بودن از عذاب الهی است، البته عافیت‌هایی در دنیا و یا در بدن انسان ظاهر می‌شود که مقدمه عافیت در آخرت است.
فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله فاطمی‌نیا استاد برجسته حوزه و دانشگاه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که ظهر امروز در مسجد جامع ازگل برگزار شد، با اشاره به دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه، گفت: امام سجاد(ع) وقتی از خداوند متعال عافیت و توفیق شکر عافیت طلب می‌کرد، دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه را می‌خواند.

وی افزود: در کتاب قاموس فیروزآبادی، عافیت به عنوان دفاع خداوند تبارک و تعالی از بندگانش معرفی شده است. بعضی از علما، عافیت را عبارت از دفع مکروهات برای انسان در بدن، ظاهر و باطن در دین، دنیا و آخرت تعبیر کرده‌اند.

استاد برجسته حوزه اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به شخصی که پرسید اگر شب قدر را دریافتم چه دعایی در آن از همه بهتر است پاسخ داد، در آن شب از خداوند عافیت بخواه. برخی گمان می‌کنند که عافیت فقط مربوط به آخرت است که اشتباه بسیار بزرگی است. عافیت در دنیا و آخرت جایگاه و مناسبت خود را دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: عافیت در دنیا این است که بدن، نفس، خانواده، روح، ظاهر و باطن انسان سالم باشد و عافیت در آخرت، ایمن بودن از عذاب الهی است، البته عافیت‌هایی در دنیا و یا در بدن انسان ظاهر می‌شود که مقدمه عافیت در آخرت است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا با اشاره به روایاتی در خصوص اینکه هیچ درخواستی نزد پیامبر اکرم(ص) محبوب‌تر از عافیت نبوده است، گفت: نبی اکرم(ص) عافیت را جامع تمام خیرات و برکات می‌دانست. با توجه به اهمیت عافیت در پیشگاه پیامبر(ص) بدانیم که بهترین خواسته‌ها نزد خداوند عزوجل عافیت است.

وی اضافه کرد: در روایات و احادیث سفارش بسیاری شده که در قنوت‌ و سجده‌های نماز دعای "اَللّهُمَ عافِنا وَاعفُ عَنا"، خداوندا به ما عافیت ببخش و ما را عفو کن‌. همچنین امام سجاد(ع) در دعاهای‌ خود به خداوند متعال عرضه می‌داشت "اکرمنی بعافیتک" یعنی خداوندا عافیتی نه از نوع مستدرج بلکه از نوع احترام عطاکن.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه در روایات آورده شده حضرت زینب(س) که عالمه غیر معلمه بوده و علم لدنی داشته است، به یزید فرمود آیا تو فکر می‌کنی در حالتی که به سر می‌بری، در نعمت هستی و با عتاب به او می‌فرماید یزید تو مستدرج هستی.

وی افزود: مستدرج کسی است که ظاهراً نعمات به او عطا شده در صورتی که خداوند او را تنها به حال خود رها کرده به قدری که حتی سردرد هم نمی‌گیرد ولی زمانی که چشم از دنیا بست به او گفته می‌شود "هذه جهنم التی کنتم توعدون". خداوند وقتی با عطای نعمات زیاد فردی را به حال خود رها می‌کند به علت این است که از او قطع مدد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا با اشاره به تأکید امام سجاد(ع) بر عافیت در دعای مورد بحث، گفت: امام به جهت اینکه عافیت نعمت بسیار بزرگی است، با تکرار و تأکید بر آن قصد داشته که به شأن این نعمت عالی اهتمام بورزد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیز به تبعیت از امام سجاد(ع) در دعاها و درخواست‌های خود از خداوند متعال عافیت می‌طلبیم تا خواسته‌های‌مان مورد کرامت و عاقبت بخیری ما باشند./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات