۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۱۴۸۱۶
سخنگوی قوه قضائیه:

اظهارات اخیر بقایی خلاف واقع است ‌

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‎‌ای با اشاره به اظهارات اخیر حمید بقایی گفت: دست‌خط آقای بقایی وجود دارد و اگر لازم باشد دادستان در خصوص این اظهارات پاسخ خواهند داد.
حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه عصر امروز یکشنبه هشتم مرداد در نشستی رسانه‌ای، گفت: دهه کرامت بسیار اهمیت دارد و این دهه را تبریک می‌گوییم.


وی افزد: در آستانه روز خبرنگار نیز باید تاکید کنیم که حرفه خبرنگاری بسیار سخت است و همه باید تلاش کنیم تا دین خود را به شهدا ادا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر حواشی به وجود آمده از سوی حمید بقایی پس از آزادی، گفت: دادستان تهران در خصوص پرونده آقای بقایی در حال بررسی و انجام اقدامات لازم هستند. باید تلاش کنیم در برابر سخنان نامهربانانه افراد از کوره در نرویم.

وی ادامه داد: دست خط آقای بقایی در خصوص خروج از سوئیت در زمان بازدداشت موجود است و در زمان رسیدگی به پرونده مسائل مالی، این موضوع نیز روشن خواهد شد.

وی با تاکید بر تبعات برخورد با مفسدان اقتصادی و مالی، عنوان داشت: قطعا مبارزه با مفاسد اقتصادی تبعات دارد. در بحث مقابله با دانه درشت‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد. اگر در این مسیر اطلاعات خلاف واقع نیز مطرح شود، افراد مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

سخنگوبی دستگاه قضا در خصوص تغییر احتمالی وزیر دادگستری، ابراز داشت: وزیر دادگستری با تعامل هر سه قوه انتخاب می‌شود. تا کنون نیز افرادی در این خصوص مطرح شده‌اند که در نهایت از سوی رئیس جمهور فرد مورد نظر به مجلس معرفی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای در خصوص قتل نوزاد 8 ماهه (بنیتا)، گفت: صحبت‌هایی در خصوص آزادی مجرمان با فیش حقوقی مطرح می‌شود که صحت ندارد. فرد خاطی و همدست او با گذراندن مراحل قانونی و تحمل حبس و جرایم آزاد شده بودند.

 باید در مسیر اجرای عدالت همگی به قانون تکیه کنیم

وی تصریح کرد: باید در مسیر اجرای عدالت همگی به قانون تکیه کنیم. در زمان دولت اصلاحات فردی به خاطر یک میلیون تومان محکوم شده بود که در همان دوران یکی از مسؤولان عالی اجرایی به این حکم اعتراض داشتند، اما در همان نیز تاکید داشتیم که برای 10 هزار تومان خلاف نیز باید قانون را اجرا کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به قانون جدید آئین دادرسی کیفری، عنوان داشت: بر اساس قانون جدید، در همه موارد به قاضی اجازه بازداشت موقت داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: طبق ماده 237 قانون دادرسی کیفری، به غیر از 4 یا 5 مورد، آن هم منوط به شرایط خاص؛ بازداشت موقت شکل نمی‌گیرد. برای مثال هنگامی که دلایل برای بازداشت وجود نداشته باشد، موضوع به قرار تبدیل می‌شود. در پرونده حمید بقایی نیز در ابتدا وثیقه 50 میلیارد تومانی مدنظر بود که با اعتراض وکیل وی، به 20 میلیارد تومان کاهش یافت.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای تاکید کرد: ممکن است بازپرس دلیل کافی برای بازداشت نداشته باشد، یا مثلا بیم تبانی باشد و نفر دوم بازداشت شد نمی تواند نفر اول را بیشتر از حد قانونی در بازداشت نگه دارد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اینکه «اعلام شده است 60 درصد از مجرمین سابقه‌دار هستند»، بیان داشت: برای مثال در برخی از مهمانی‌های شبانه تعداد زیادی از افراد بازداشت می‌شوند، این تعداد زیاد بعد از بررسی‌ها آزاد می‌شوند و نمی‌توان همه آنها را مجرم دانست.

وی در خصوص جنایاتی که احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کنند، گفت: در خصوص اینگونه جنایات که خواهان خواستار قصاص باشد؛ اما توانایی پرداخت تفاضل دیه را نداشته باشد، پس از درخواست دادستان و همچنین تایید رئیس قوه، مبلغ تفاضل دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص بازداشت دو مداح معروف، عنوان داشت: مطلع هستم که این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مورد بررسی قرار گرفته است و یک نفر از این مادحین با تامین قرار آزاد شده‌اند.

هنوز در خصوص پزشک معروف تبریزی حکمی صادر نشده است

حجت الاسلام والمسلمین با اعلام این خبر که هنوز در خصوص پزشک معروف تبریزی حکمی صادر نشده است، بیان داشت: درباره یک مساله دادگاه استعلام کرده است که هنوز نتیجه آن حاصل نشده است. در خصوص کلیت پرونده نیز هنوز حکمی صادر نگردیده است.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به آخرین وضعیت پرونده «حسین فریدون»، گفت: پرونده آقای فریدون در حال طی شدن در مسیر قانونی است و تا کنون به مرحله صدور قرار منجر شده است. پس از تامین قرار از سوی آقای فریدون، وی آزاد شده است اما پرونده این فرد همچنان مفتوح است و برای تکمیل تحقیقات روند پرونده ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص حاشیه‌سازی‌های اخیر آمریکایی‌ها، گفت: هر فردی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شود طبق قانون با وی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: این کشور آمریکا است که همواره دست به گروگان‌گیری می‌زند و اموال ایران را غارت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره پرونده متهمان نفتی، بیان داشت: بارها اعلام شده است که پرونده متهان نفتی بیش از 3 متهم دارد. تا کنون نیز از افراد بسیاری و حتی وزارت نفت سابق و بانک مرکزی در گذشته تحقیقات به عمل آمده است.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص «پابندهای الکترونیک» مجرمین، گفت: پابندهای الکترونیک برای مجرمین در حین دوران محکومیت طراحی شده است، به این شکل که فرد مجرم با تشخیص قاضی پرونده در ایام دوران محکومیت خود در منزل می‌ماند. باید توجه داشت که این پابندها برای بعد از تحمل دوران محکومیت کارایی ندارند.

وی گفت: قطعا باید یک بانک اطلاعاتی جامع تشکیل شود و در آن مجرمین خطرناک همواره رصد شوند. باید اطلاعات این افراد نیز همواره به نیروی انتظامی ارسال شود.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای با پرداختن به پرونده فساد مالی در بانک سرمایه، عنوان داشت: اخیرا اطلاعی از این پرونده کسب نکردم، اما همچنان این پرونده مفتوح است. ضمن اینکه بعد از بازداشت مدیرعامل سابق این بانک، هنوز کسی دستگیر نشده است اما همچنان تحقیقات ادامه دارد.

وی در پاسخ سوالی درباره رفتار آمریکا در قبال ایرانیان مقیم آن کشور، گفت: ماهیت سلطه‌جویی و زورگویی آمریکایی‌ها از زمان کودتای سال 1332 تا به امروز همواره وجود داشته است. اصولا نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد، زیرا آنها در قبال هیچ قول و قراردادی پایبند نیستند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در خصوص تمام پرونده‌ها، اعم از موضوع دو تابعیتی‌ها کاملا بر اساس قانون پیش می‌رویم. قوه قضائیه در مسیر کار خود به آمریکا و امثال آن اجازه دخالت در پرونده‌های خود را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: قطعا اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در قبال برجام نیز بی پاسخ نخواهد ماند.

 ایران هرگز در برابر زبان تهدید، تسلیم نمی‌شود

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در برابر زبان تهدید، تسلیم نمی‌شود. ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم در قبال ایرانی‌های تحت فشار هستند طبق انصاف و قانون عمل کنند و دروغ نگویند.

وی با مسبوق به سابقه خواندن غوغاسالاری افرادی همچون بقایی، گفت: اینکه افراد با غوغاسالاری بخواهند جریانات سیاسی راه بیاندازند و کار خود را پیش ببرند امری سابقه دار است و از این افراد بعید نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای تاکید کرد: قوه قضائیه همواره در مسیر قانون حرکت می‌کند، بنده نیز اهل شکایت نیستم و اگر مساله لازم باشد از سوی مدعی العموم پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص برخورد اجتماعی با شخص «احمدی‌نژاد» نیز، گفت: در خصوص بیانیه اخیر رئیس جمهور سابق دادستان در حال پیگیری جزئیات است و برخورد قانونی نیز در این خصوص صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای در پاسخ به این سوال که «شما تاکید کرده بودید که در برخورد با آقازاده‌های متخلف مصصم‌تر شده‌اید»، گفت: برخی افراد که با رسانه‌های بیگانه ارتباط می‌گیرند امروز مشخصا معلوم شده‌اند. اقداماتی که اخیرا بی بی سی و صدای آمریکا و برخی جریان های ضد انقلاب انجام می دهند و به قوه قضاییه فشار می آورند و ارتباط شان با بیرون مشخص بود، و اخیرا دم خروس مشخص شد. الان از بیان جزئیات معذور هستم. انشالله پرونده ها به مرحله نهایی برسد، «جزئیات» را می گوییم.

وی با پرداختن به حمله‌های اخیر به جایگاه «شورای نگهبان»، بیان داشت: برخی تلاش می‌کنند که نهادهای موثر در کشور را تحت تاثیر قرار دهند که این موضوع عملی نیست. در قانون مطبوعات نیز برای رسانه‌ها قوانینی پیش‌بینی شده است که اگر رسانه‌ای تهمت و یا افترایی را وارد کرد، چگونه با آن برخورد شود.

وی درباره شبهات مطرح شده درباره نحوه جمع‌آوری پول برای کمک به زندانیان نیازمند در برنامه «ماه عسل»، گفت: تمام افرادی که از طریق این برنامه آزاد شدند جرایم غیر عمد نداشتند، هرچند باید توجه داشت که کسانی هم که آزاد شدند تمام دوران محکومیت خود را گذرانده بودند و تنها به خاطر عدم توانایی تامین خسارت در زندان حضور داشتند.

وی ادامه داد: بنده تاکید داشتم که در همان زمان به صورت شفاف گفته شود که برخی از کمک‌ها نیز متوجه کسانی شده است که دوران محکومیت خود را گذرانده‌اند. ضمن اینکه گفته شده بود که فردی به خاطر یک میلیون تومان ده سال در زندان است که با پیگیری مستقیم بنده معلوم شد که واقعیت ندارد. /856/۲۰۰/ص

 

ارسال نظرات