۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۵۱۵۶۷۰
امام جمعه بجنورد:

وفای به عهد از شاخص‌ترین صفات مؤمن است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در نظام ارزشی اسلام وفای به عهد و قول و ایستادگی بر سر پیمان و قرار یکی از شاخص‌ترین صفات مؤمن به شمار می‌رود.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، در ادامه مبحث ارزش‌ها و آفت‌ها در دین اسلام به موضوع وفا و عهدشکنی پرداخت و اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «آفة الوفاء الغدر» و تأکید می‌کند آفت وفای به عهد خیانت و عهدشکنی است.

وی افزود: در نظام ارزشی اسلام وفای به عهد و قول و ایستادگی بر سر پیمان و قرار یکی از شاخص‌ترین صفات مؤمن به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: انسان با وفای به عهد حرمت و منزلت همنوعان و هم‌کیشان خویش را رعایت می‌کند، اصول ارتباطات را پاس می‌دارد و روابط بین خود و دیگران را ارج می‌نهد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: وفای به عهد و نشکستن قول و قرار نوعی ثبات شخصیت انسانی را به منصه ظهور می‌رساند و نشان‌دهنده تعادل روحی و روانی و نظم و انضباط اجتماعی است.

وی با بیان اینکه یک مصداق روشن صداقت پایبندی به پیمان‌ها و عهدها و قول و قرارها است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: «اِنَّ الْوَفاءَ تَوْاَمُ الصِّدْقِ، وَلا اَعْلَمُ جُنَّةً اَوْقی مِنْهُ، وَ لایغْدِرُ مَنْ عَلِمَ کیفَ الْمَرْجِعُ. وَلَقَدْ اَصْبَحْنا فی زَمان قَدِ اتَّخَذَ اَکثَرُ اَهْلِهِ الْغَدْرَ کیساً».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امیرالمؤمنین می‌فرماید: وفای به عهد هم‌وزن صداقت است، سپری محکم‌تر و نگهدارنده‌تر از آن سراغ ندارم. آن کس که از بازگشت خود به قیامت آگاه باشد خیانت و نیرنگ ندارد؛ اما امروز در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را زیرکی می‌پندارند.

وی افزود: در این فرمایش از وفای به عهد به عنوان نشانه خداباوری و معادباوری یاد شده است و آن کس که خود را در محضر خدا ببیند و به روز واپسین ایمان داشته باشد، بر سر پیمان‌های خود با خدا و مردم می‌ایستد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: قرآن می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»؛ ای مؤمنان بر سر عهدهای خود پایدار بمانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: در روایات «عقود» را به «عهود» تفسیر کرده‌اند که هرگونه عهد و پیمان اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود؛ چه در حوزه بین فردی و چه در حوزه بین‌المللی و نیز عهدهای گفتاری، نوشتاری، رفتاری و کرداری را هم در برمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: از نگاه دیگر هرگونه عهد بین مؤمن و مؤمن و مؤمن و کافر را نیز شامل می‌شود؛ پس تکلیف همگانی بوده و همگان موظف‌اند به تعهداتشان عمل کنند که قرآن این صفت زیبا را جزء احکام بین‌المللی اسلام می‌داند./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات