۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۱۶۱۴۴
آیت الله مظاهری:

انسان سازی بالاترین رسالت انبیا و کتب آسمانی است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: ما به عنوان مسلمان و پیرو قرآن که یک کتاب آدم سازی است باید برای رسیدن به مقام آدمیت شبانه روز تلاش کنیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) یک معلم آموزش و پرورش برای انسان ها بوده اند.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و بیست و نهم که می فرماید«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ» و با مروری بر مطالب جلسه گذشته افزود: در جلسه گذشته عرض کردیم حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) در ضمن ساختن خانه کعبه دعاهایی داشته اند که برای ما بسیار آموزنده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: نخستین دعایی که راجع به آن صحبت کردیم این بود که حضرت ابراهیم(ع) به همراه پسرشان از خداوند درخواست می کردند که عمل ما را مورد قبول خودت واقع کن، دومین دعا این بود که توفیقی به ما عنایت کن که در هنگام انجام کار چیزی یا کسی غیر از خودت در نظرمان نیاید؛ عمل مقبول عملی است که انسان در آن به فکر به دست آوردن بهشت یا جهنم هم نباشد و تنها به دنبال کسب رضایت معبود عمل کند؛ سومین درخواست این بود که ایشان خطاب به خداوند عرضه داشتند نمایان کننده صراط مستقیم تنها تو هستی و چهارمین درخواست این بود که اشتباهات ما را در نظرت نیاور و توبه ما را بپذیر که راجع به این مسأله هم گفتم توبه انبیا به خاطر اعمالی بود که قصوراً از ایشان سر می زد؛ اعمال قصوری انبیاء یعنی ایشان در بالاترین سطح هرگز نمی توانند حق بندگی خداوند را به جا آورند به همین دلیل باید به سوی خداوند توبه کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از الطاف خداوند نسبت به حضرت ابراهیم(ع) این بوده است که در نسل ایشان پیامبران متعددی قرار داده است؛ حدود 100 پیامبر که حضرت محمد(ص)، حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) نیز جزء آنان هستند در دودمان حضرت ابراهیم(ع) قرار دارند؛ چهارده معصوم(ع) نیز از ذریه حضرت ابراهیم(ع) هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) در درخواستشان به خداوند عرضه می دارند خدایا در نسل من افرادی را قرار بده که معلم آموزش و پرورش مردم باشند؛ معلم آموزش و پرورش بودن یک صفت بارز و ثابت در همه انبیاء و اولیاء الهی است؛ پیامبر(ص) اسلام که عالم ترین افراد هستند با شأنیت مثال زدنی که دارند نیز معلم آموزش و پرورش برای مردم بوده اند.

وی اذعان کرد: قرآن علم است و همه چیز در آن وجود دارد ولی چیزهایی که در آن بیان شده در نقش یک تربیت کننده برای انسان ها است؛ قرآن نیز یک معلم آموزش و پرورش صامت است؛ مطالبی که در قرآن آمده است برای آدم سازی است؛  قرآن آمده تا درخت رذائل از وجود انسان ها کَنده شود و درخت فضائل به جای آن ها رشد کند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه دوم سوره جمعه که می فرماید«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأمِّیِّینَ رَسُولا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» اظهار کرد: قرآن یک کتاب فوق العاده برای افرادی است که از بیانات آن استفاده می کنند و خودسازی می کنند؛ پیامبر(ص) به عنوان مظهر علم الهی بزرگ ترین رسالتی که داشته اند آدم سازی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که رسیدن به مقام آدمیت بالاترین چیزی است که انسان می تواند آن را به دست آورد، ابراز کرد: سوره شمس با چندین تأکید پشت سر هم بیان می دارد بالاترین چیزها رسیدن به مقام آدمیت است؛ مقام آدمیت یعنی رسیدن به رستگاری و رسالت اصلی همه انبیای الهی آدم سازی بر اساس دستورات و اوامر الهی بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان مسلمان و پیرو قرآن که یک کتاب آدم سازی است باید برای رسیدن به مقام آدمیت شبانه روز تلاش کنیم همچنین در راستای هدایت انسان های دیگر به سوی آدمیت مجاهدت انجام دهیم./867/پ201/ب1

ارسال نظرات