۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۵۱۶۴۸۲
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی مطرح کرد؛

چرایی دخالت روحانیت در سیاست

استاد حوزه علمیه قم عاق والدین را در زمره بزرگ ترین گناهان کبیره ذکر و بر لزوم حفظ حرمت والدین از سوی فرزندان تاکید کرد.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که در قرآن کریم بیان شده است که اگر خداوند بخواهد می تواند تمامی گناهان انسان را بدون توبه ببخشد، گفت: اما در قرآن کریم بیان شده است که خداوند یک گناه را بدون توبه نمی بخشد که آن گناه شرک است و تا زمانی که انسان توبه نکند، بخشیده نخواهد شد.

وی افزود: بعد از مسأله توحید در آیات قرآن کریم دومین چیزی که مورد توجه خداوند متعال قرار گرفته مسأله سفارش به والدین است، و این مسأله به قدری مهم است که آزار و اذیت والدین حرام بوده در حالی که احسان به والدین واجب شمرده شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آیات متعددی از قرآن کریم بیان شده است که «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،«وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،«أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،«وَ قَضى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،«یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ».

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با تأکید بر این که عاق والدین از گناهان خطرناک است، گفت: بعد از شرک به خداوند دومین گناه کبیره عاق والدین است.

وی افزود: تمامی ادیان نه تنها اسلام، دین اجتماعی هستند و کمال انسان نیز یک کمال اجتماعی است و کسانی که به حضور روحانیت در سیاست اعتراض دارند باید بدانند که چون دین اجتماعی است و سیاست بخشی  از بدنه اجتماع محسوب می شود؛ بنابراین دخالت روحانیت در سیاست مجاز است البته باید دقت کرد که با وجود این که دین یک امر اجتماعی است اما بسیاری از عادت ها و آداب اجتماعی که در زندگی مردم حتی متدینین وجود دارد فاسد کننده دین است به همین دلیل در سیر سلوک معنوی اولین توصیه به عرفا این است که عادت ها و آداب های اجتماعی را کنار بگذارند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بعضی از آداب اجتماعی نه تنها زندگی دنیا بلکه زندگی اخروی را نیز به انسان سخت کرده است، گفت: متأسفانه در جامعه امروز مهمانی آنچنان سخت شده است که با وجود اینکه با خوردن یک نوع غذا میهمان سیر می شود ولی با این وجود خود را به زحمت انداخته و گاهی تشریفات و مخلفات سفره غذا از اصل غذا بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با تأکید بر این که این عادت ها و تشریفات انسان را از دین دور می کند، گفت: باید دقت کرد که دین، دین اجتماعی است اما نه دین آداب اجتماعی فاسد.

وی افزود: از آن جایی که دین، دین اجتماعی است، برای این که اجتماع قوام خوبی داشته باشد باید رابطه پدر و مادر و اعضای خانواده خوب باشد زیرا نخستین کانون تشکیل دهنده جامعه خانواده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در غرب نه تنها ماشین ها فراوان هستند بلکه انسان ها و سبک زندگی ماشینی نیز زیاد شده است، افزود: در غرب کسی به کسی کاری نداشته و از حال همسایه خود بی خبر است، متأسفانه در جامعه امروزی ما نیز مانند غرب نشناختن همسایه برای مردم یک نوع روشنفکری و پرستیژ اجتماعی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان این که تجسس در کار دیگران با فضولی نکردن در کار همسایه متفاوت است و بی اطلاع از حال همسایه امر پسندیده ای نیست، گفت: برای اینکه کانون خانواده گرم باشد باید پدر و مادر به فرزندان خود محبت کنند و از آن جایی که محبت پدر و مادر  به فرزند یک امر فطری و غریزی است، خود فرزندانشان را دوست دارند و علت این که خداوند در قرآن دستور به محبت فرزندان به والدین داده است و این امر را در مورد والدین بیان نکرده این است که والدین به صورت غریزی به فرزندان خود محبت می کنند؛ اما محبت فرزند به والدین چیز عجیبی است؛ زیرا در دوران پیری به دلیل تغییر در خلق و خوی پدر و مادر محبت فرزندان به آنها کم می شود چون رسیدگی و زحمت زیادی دارد به همین دلیل قرآن کریم توصیه به مراقبت از پدر و مادر می کند و محبت به پدر و مادر به خصوص در دوران پیری ثواب بسیار فراوانی دارد./968/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات