۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۷۰۳۱
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

مراتب تسلیم و رضا در برابر مقدرات الهی

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشریح کردن مراتب تسلیم و رضا در برابر تقدیرات الهی، گفت: از لوازم اصلی رسیدن به مقام تسلیم و رضا عصمت عملی از انجام گناه است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: کسی که از لحاظ اعتقاد و شعار در برابر پروردگار تسلیم نباشد به کفر آلوده است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و سی و یکم که می فرماید«إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ» را تلاوت کرد و افزود: در جلسه گذشته عرض کردیم حضرت ابراهیم(ع) به مقام تسلیم و رضا رسیده بودند چرا که در برابر آن چه خداوند برای ایشان مقدر می کرد صد در صد راضی بودند؛ مقام تسلیم و رضا که حضرت ابراهیم(ع) به آن رسیده بودند بالاترین مقامی است که یک انسان می تواند به آن برسد.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: تسلیم بودن در برابر پروردگار به مرتبه های مختلف تقسیم بندی می شود؛ اولین مرتبه تسلیم بودن از لحاظ اعتقادی است یعنی انسان معتقد باشد پروردگار عالم هر کاری می کند صد در صد درست و مطابق با مصلحت است؛ خداوند نسبت به همه بندگانش رحمت دارد و هر کاری برای بندگانش انجام می دهد صد در صد مطابق با مصلحت است؛ پروردگار عالِم به عالمان است و قدرت انجام هر کاری را دارد، اگر کسی این مرتبه از مراتب تسلیم بودن را نداشته باشد از لحاظ اعتقادی به کفر آلوده شده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: دومین مرتبه از مراتب تسلیم بودن در برابر پروردگار این است که باید از لحاظ شعار و ادعا مدعی باشیم که در برابر خداوند تسلیم هستیم؛ شکر لسانی و گفتن عبارت الحمدلله یعنی تسلیم بودن در برابر خواسته های خداوند؛ مرتبه اعتقادی و شعاری تسلیم بودن در برابر پروردگار باید در همه انسان ها باشد و اگر کسی نداشته باشد به نوعی کفر گرفتار شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: سومین مرتبه از مراتب تسلیم بودن در برابر پروردگار، تسلیم بودن در عمل است؛ رسیدن به این مرتبه که بسیار مشکل است و با عبادت ها و ریاضت های مختلف حاصل می شود، همان مقام تسلیم و رضا است؛ برگزیده شدن حضرت ابراهیم(ع) نسبت به همه انبیاء غیر رسول گرامی اسلام به سبب تسلیم بودن در عمل در برابر خواسته های خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرفای معروف تعریف می کرد در کربلا در هوای بسیار گرم فرشی پهن کردم و زیر درختی نشستم و خطاب به خداوند عرضه داشتم الهی رضاً برضاک، صبراً علی بلاک و بلافاصله بعد از این که این جمله را بر زبانم جاری کردم، کندویی از بالای درخت روی سرم افتاد و زنبورها به شدت من را نیش زدند بعد از این مصیبت باز هم این جمله را بر زبانم جاری کردم و برای درمان راهی بیمارستان شدم، در مسیر بیمارستان با ماشینی تصادف کردم و پایم شکست، وقتی پایم شکست باز هم توانستم بگویم الهی رضاً برضاک، صبراً علی بلاک، بعد از این که وارد بیمارستان شدم تا شکستگی پایم را درمان کنم، پزشکان بیمارستان گفتند داروی بیهوشی تمام شده است و باید بدون بیهوشی شکستگی پایت را درمان کنیم و وقتی خواستند این کار را انجام دهند دیگر نتوانستم جمله الهی رضاً برضاک، صبراً علی بلاک را بر زبانم جاری کنم و متوجه شدم من در گفته ام صادق نبوده ام.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که اهل بیت(ع) در اوج مقام تسلیم و رضا بوده اند، اذعان کرد: باید در توسلات و اشک ریختن ها رسیدن به مقام تسلیم و رضا را از خداوند طلب کنیم؛ علامه طباطبایی می گفتند آقای قاضی دائماً ما را به کسب این مقام سفارش می کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: از لوازم اصلی رسیدن به مقام تسلیم و رضا این است که گناه در زندگیمان نباشد؛ اگر کسی بتواند مرتبه ضعیف مقام تسلیم و رضا را کسب کند در آخرت با امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) محشور خواهد شد و در برزخ از دستگیری ائمه(ع) بهرمند می شود./867/پ201/ب1

ارسال نظرات