۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۱۹۵۵۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

صحیفه سجادیه تجلی راه حقیقت و مظهر رشد انسانیت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: صحیفه سجادیه کتاب صرف دعا نیست؛ بلکه تجلی راه حقیقت و مظهر رشد انسانیت در راستای دستیابی به برترین نعمات عنایت شده الهی به بندگان است.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آخرین جلسه از سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که باید خداوند متعال را به سمت نعمت توبه و استغفار شکر و سپاسگزاری کرد، گفت: اگر در بین نعمت های خداوند متعال تنها به توبه توجه کنیم می بینیم که با پروردگار معامله خوبی کرده ایم چراکه برای ما راه بازگشتی به سوی رافت خویش قرار داده است.

وی با بیان این که کسانی که در جهان اعتنایی به حضرت حق نمی کنند خود را نابود کرده و به واقع در نظام انسانیت مرده محسوب می شوند، تصریح کرد: به واقع انسان با معصیت و تمرد از مرحله بشریت خروج کرده و تنزل به مرتبه حیوانیت پیدا می کند که بدین سبب در قرآن نیز انذار داده شده به سوی رسولان الهی بشتابید که آنان شما را به بصیر شدن هدایت می کنند.

توبه بازگشت به فطرت انسانیت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توبه و استغفار را به معنای زندگی دوباره و بازگشت مجدد به فطرت انسانیت دانست و با بیان این که سیستم کلی این جهان بر ضد بشر و بشریت است، ابراز کرد: بر اساس این سیستم افراد به سرعت پیر می شوند چراکه اجزا با انسان ملایمت ندارد و به معنای واقعی کشنده و نابود کننده است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که در تعبیری از ملاصدرا آمده که مرگ و حیات متشابک است، اظهار کرد: مقصود از مشتابک به عدم یعنی لحظه لحظه می میریم و زنده می شویم اما خودمان این را درک نمی کنیم.

توبه و استغفار انسان را به ابدیت جاوید بهشت می رساند

وی با بیان این که البته محور سخن ما نقض دنیای فانی نیست چراکه از نهاد این دنیا انبیا و اولیای الهی برخاسته اند، خاطر نشان کرد: با این حال همواره دنیا مورد مذمت بوده و در جای جای قرآن کریم به عنوان مکانی برای لهو و لعب قرار داده شده که بدین سبب امت های اسلامی هرگز نباید در آن بساط پهن کرده و آن را مکانی ابدی بدانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در عالم آخرت همه چیز تحت سلطه و احاطه خداوند متعال زنده است و انسان صالح به مجرد اراده همه چیز نزدش می رسند، بیان کرد: راه دستیابی به آن جایگاه عرفانی توبه و استغفار است همانگونه که امام سجاد(ع) نیز در بیانی می فرمایند که اگر نعمات خداوند را جز توبه ناچیز بدانی، بدان نعمت خوبی نصیبت شده است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که توبه و استغفار انسان را از قعر جهنم و آتش دوزخ به ابدیت جاوید بهشت می رساند، اظهار کرد: بدین سبب باید در نعمات واسعه الهی تامل کرد و بدانید که یک لحظه تفکر از هفتاد سال عبادت برتر و بالاتر است.

در مسیر توبه نیازی به اظهار علنی و یا بردن آبرو نیست

وی با بیان این که هیچ اسرافی همچون اسراف نفس احمقانه و اشتباه نیست، از بندگان الهی خواست تا لحظه ای عمر خود را به بیهودگی و بطالت نگذارنند مگر آنکه از زمانه و شرایط چیزی در قبال آن دریافت کنند و در ادامه نعمت توبه را به عنوان بزرگترین نعمتی دانست که از سوی خداوند رحمان به بندگان معصیت کار داده شده تا به سوی او بازگردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند امت های پیشین را به محض معصیت به شدت مورد عذاب خویش قرار می داده اما امروز به برکت انبیا و اولیای الهی به خصوص خاتم النبیین(ص) این عذاب را از امت برداشته، بیان کرد: خداوند متعال در قرآن بارها این چنین می گوید که هیچ امتی را مورد عذاب قرار ندادیم مگر اینکه معصیت کار بودند.

آیت الله ممدوحی با بیان این که در مسیر توبه نیازی به اظهار علنی و بردن آبرو نیست و تنها باید بین خود و خدایتان استغفار کنید تا گناهان آمرزیده شود، گفت: البته حق الناس را باید جبران کرد و حق الله را در حد توان و وسع ادا کرد و همواره شکرگزار و قدردان این نعمت خداوند که برای بشریت عنایت کرده بود.

صحیفه سجادیه تجلی راه حقیقت و مظهر رشد انسانیت است

وی با اشاره به ضرورت حمد و شکرگزاری خداوند متعال به سبب نعمت های واسعه الهی ابراز کرد: باید خداوند متعال را به سبب جمیع نعمت هایی که به عباد صالح خود بر روی زمین عنایت کرده قدردانی کرد و انسان اگر خداوند را به خوبی بشناسد و از فلسفه جهان آگاه شود او را پیوسته عبادت کرده و لحظه ای غفلت و ناآگاهی نمی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در شرایطی که انسان از غواصی که جان او را از موج های سهمگین دریا نجات داده است پیوسته قدردانی می کند، شایسته نیست از خداوند متعال که لحظه لحظه در وجودش القای حیات می کند قدردانی نکند و باید بدانیم خداوندی که در همه شئون دسترسی و احاطه دارد، اگر لحظه ای عنایت خود را بردارد انسان نابود می شود.

آیت الله ممدوحی با بیان این که صحیفه سجادیه کتاب صرف دعا نیست بلکه تجلی راه حقیقت و مظهر رشد انسانیت در راستای دستیابی به برترین نعمات عنایت شده الهی به بندگان است، این کتاب نورانی را به عنوان داروی حیات ابدی امت های اسلامی دانست و از همگان خواست تا با تدبر و تامل در پیام های آن از فطرت انسانیت خارج نشوند.

تلاش انسان باید در راستای دستیابی به برترین افق انسانیت باشد

وی با بیان این که انسان گاهی حتی از راه الهی خروج کرده  و با ارتکاب معصیت شکل و شمایل حیوانی پیدا می کند، از همگان خواست تا قدردان خدایی باشند که به عمق هستی آگاهی دارد و ابراز کرد: خداوند متعال انبیا و اولیای الهی را برای هدایت انسان ها بر روی زمین فرستاد و باید بدانیم که او نه به حمد ما محتاج است و نه از معصیت ما آسیب می بیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در نظام تکوینی باید در راستای رسیدن به جایگاه معنوی و عرفانی و افق انسانیت تلاش کنید و از یاد و ذکر خدا غافل نباشید، اظهار کرد: آن مواردی که روح انسان را بلند کرده و به ابدیت می رساند همین اعمال است و تبعیت از راه انبیا را راه دوری از غضب الهی عنوان کرد.

آیت الله ممدوحی با بیان این که از دست دادن فیض نماز شب به سبب معصیت است، از طلاب خواست تا در هر حال خدا را یاد کرده و بدانند هر کس نیتش خدایی بود، قطعا در سلک بندگان صالح الهی قرار می گیرد./864/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات