۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۵۱۹۸۸۴
استاد حوزه

ولایت امام معصوم مظهر ولایت الهی است

حجت الاسلام رزاقی تصریح کرد: پیش از امام جواد(ع) هیچ امامی در سن کودکی به امامت نرسیده بود که امام جواد(ع) با به امامت رسیدن خود در سن کودکی مردم را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کرد.
حجت الاسلام رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رزاقی در مراسم عزاداری شهادت امام جواد(ع) که در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد با تسلیت شهادت امام جواد(ع) به آیه 119 سوره توبه اشاره کرد و گفت: علمای شیعه اعتقاد دارند که این آیه مربوط به مسائل دنیوی است اما علمای اهل سنت می گویند مربوط به مسائل اخروی است.

کارشناس مذهبی ادامه داد: آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ» دارای دو امر اتقواالله به معنای حفظ حریم الهی و کونوا مع الصادقین به معنای پیروی از انسان صادق مطلق یعنی افرادی که در گفتار، اندیشه، عمل، روش و منش صادق هستند، است؛ براساس بیان قرآن کریم تمامی انسان های مؤمن موظف هستند در تمام ابعاد زندگی چه اجتماعی و چه فردی از صادقان پیروی کنند.

وی اضافه کرد: مطلق بودن صدق یعنی عصمت برای این گروه از انسان ها ضروری است و همه پذیرفته اند مراد از صادق ائمه معصوم(ع) هستند افرادی که به هیچ وجه فساد در زندگی نداشته اند و امکان خطا در گفتارشان نیز وجود ندارد که باید از آنها اطاعت کرد؛ اطاعت از افراد صادق یک تکلیف است و تکلیف مربوط به مسائل دنیوی است نه آخرت.

حجت الاسلام رزاقی خاطرنشان کرد: بحث دیگری در زمینه آیه 119 سوره توبه مبنی بر این که آیا مربوط به مباحث کلامی یا فقهی است مطرح می شود؛ برخی می گویند این آیه مربوط به مسائل کلامی است یعنی افعال خداوند را بیان می کند و برخی می گویند مربوط به مسائل فقهی است که بهترین قول، جمع بین آنها است.

وی ادامه داد: از حیث کلامی بودن آیه باید گفت معین کردن حجت برای مردم در هر زمانی از سوی خداوند ضروری است که خداوند نیز از زمان پیامبراکرم(ص) تا کنون امامی را معین کرده است، اما از سوی دیگر این آیه برای مؤمنین تکلیف تعیین می کند که مربوط به مسائل فقهی است و شامل افعال مکلفین می شود.

کارشناس مذهبی با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا ولایت امام در طول ولایت خداوند است یا  در عرض ولایت خداوند، اظهار کرد: ولایت امام(ع) در طول ولایت خداوند نیست زیرا چنین چیزی به معنای این است که ولایت خداوند در نقطه ای تمام و ولایت امام(ع) آغاز می شود که چنین موردی امکان ندارد.

وی ادامه داد: ولایت امام در عرض ولایت خداوند نیز قرار نمی گیرد زیرا به معنای این است که هرکدام مسیر جداگانه و متفاوتی را طی می کنند که چنین موردی نیز اشتباه است بلکه ولایت امام مظهر ولایت خداوند است همانند یک آیینه که چهره شخص مقابل آینه را نشان می دهد و تصویر در آینه نه در طول شخص حقیقی است و نه در عرض آن.

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که امام جواد(ع) در دوران زندگی خود با چالش های فراوانی مواجه بوده است، گفت: مهمترین چالشی که امام جواد(ع) با آن مواجه بوده است مربوط به در سنین کودکی به امامت رسیدن است که دشمنان چنین القائاتی را درجامعه منتشر کرده اند همان گونه که امروزه نیز دشمنان در سایت ها و کانال های مجازی و ماهواره ای بر علیه اعتقادات مردم و نظام اسلامی شبه افکنی می کنند اما امام جواد(ع) به خوبی از این چالش عبور کرد.

وی اضافه کرد: انکار جمعی از دوستان دیروز اهل بیت(ع) و دشمنان امروز اهل بیت(ع) همانند علی بن حمزه بطائنی که نماینده امام کاظم(ع) بودند اما پس از شهادت وی امامت امام رضا(ع) را انکار کردند و پس از آن نیز امامت امام جواد(ع) را منکر شدند از دیگ چالش های دوران امام جواد(ع) است؛ یکی دیگر از چالش های امام جواد(ع) هموار کردن مسیر برای آینده بوده است؛ نخستین فردی که با حضورش زمینه ظهور را فراهم کرد امام جواد است(ع) زیرا پیش از وی هیچ امامی در کودکی به مقام امامت نرسیده که امام جواد(ع) این مشکل را برطرف کرد./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات