۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۲۰۳۱۹
در کارگاه تکنیک‌های مصاحبه مطرح شد؛

باید از تاریخ شفاهی برای زندگی امروز محصول بچینیم

ششمین کارگاه تکنیک‌های مصاحبه با حضور جواد کامور بخشایش در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد.
جواد کامور بخشایش

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر 31 مرداد ماه 1396 ششمین کارگاه تکنیک‌های مصاحبه با حضور جواد کامور بخشایش در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد.

کامور بخشایش در ابتدای این نشست تخصصی به ویژگی‌های تاریخ شفاهی اشاره کرد و گفت: تاریخ شفاهی، تاریخ را به متن جامعه می‌برد و از حُسن‌های آن یکی این است که به جزئیات می‌پردازد.

وی همچنین متذکر شد: تاریخ شفاهی باید بُعد دیگری از زندگی روزمره را به ما نشان دهد و انسان معیار در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را معرفی کند و به بررسی اهداف، آرمان‌ها، میزان تحمل و فرهنگ این انسان معیار بپردازد. متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم انسان تراز و معیار را در تبیین کنیم. حرکت‌های بسیاری در این جهت انجام شده اما این حرکتی بسیار عظیم است.

کامور بخشایش در ادامه متذکر شد: معمولا از خاطرات و کتاب تاریخ انتظار داریم که گذشته را به ما بشناساند اما در واقع باید اهداف و آرمان‌های دیگری را نیز طلب کنیم. در تاریخ شفاهی بحث ما شناختن یک فرد نیست، هدف شناختن انسان تراز است. ما می‌خواهیم از کار تاریخ شفاهی برای زندگی امروزی محصول بچینیم.

وی همچنین تصریح کرد: ما نتوانسته‌ایم یک الگوی بومی را به فرزندانمان معرفی کنیم ما برای الگوبرداری به شهداء نیاز داریم. بسیاری از شهداء هنگام ورود به جبهه، ماهیت فیزیکی جنگ برایشان معنا نداشت، آنان دنبال آرمان و اهداف دیگری بودند.

کامور بخشایش در ادامه تکنیک‌ها و روش‌های تدوین مصاحبه در تاریخ شفاهی را برشمرد و تشریح کرد./۸۴۳/د۱۰۳/س

ارسال نظرات