۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۲۵۸۱۷
حجت الاسلام والمسلمین دعایی:

اربعین حسینی ظرفیت بزرگی برای تربیت است

رییس مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: جا دارد که ما ظرفیت اربعین حسینی(ع) را از این منظر که مسأله تربیت کاملا در آن بارور می شود، بازنگری کنیم.
دعایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد محسن دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی نور، ظهر امروز در کمیسیون «مقصد شناسی اربعین حسینی در حوزه تربیت و صفات» که در قالب همایش ملی «از غدیر تا اربعین» در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد به ارائه بحث خود با عنوان «اربعین، سکوی پرش به لقاءالله» پرداخت.

رییس مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اربعین حسینی را یکی از ظرفیت های بزرگ تربیت بشر قلمداد و اظهار کرد: ما در برابر ظرفیت هایی که دین مبین اسلام برای رشد و تعالی بشریت به ارمغان آورده اما به خاطر کم کاری ها و ترک تکالیفی که برخی انسان ها باید انجام می دادند، این معارف کمتر در اختیار جامعه بشری قرار گرفته است، افسوس می خوریم و احساس شرمندگی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی با اشاره به لزوم تمرکز روی ظرفیت مفهوم اربعین در آموزه های دینی و استفاده از آن برای تعالی تا افق لقاءالله، خاطرنشان کرد: اقتباس این مفهوم از آیه مبارکه «و واعَدنا موسی ثَلاثین لَیلَه و أتممناها بعَشر فتمّ میقات ربّه أربعین لَیلَه» صورت می گیرد که حضرت موسی(ع) یک اربعین گرفت و به لقاء خدا واصل شد. آیا از این مسأله به خوبی این پیام استفاده نمی شود که ظرفیت اربعین، ظرفیت پرش به سمت لقاء پروردگار است؟

وی تأکید کرد: در خلال 40 شبانه روز ظرفیتی برای حضرت موسی(ع) به وجود آمد که به میقات الهی بار یافت؛ پس جا دارد که ما ظرفیت اربعین حسینی(ع) را از این منظر که مسأله تربیت کاملا در آن بارور می شود، باز نگری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی در ادامه تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را گذاشته ایم که برگزاری مراسم اربعین را احیا کرده و آن را گرامی بداریم اما پیشنهاد می شود که اربعین گیری برای اربعین سیدالشهدا(ع) را نیز ترویج کنیم. یعنی زندگی خودمان را در قدرهای اربعین برای وصال اباعبدالله و مقصد آن حضرت که همان حب الهی و حس حضور خدای متعال است، آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام ابناء شیعه باید با الگو گرفتن از قیام امام حسین(ع) زندگی خود را اربعینی کنند و سعی کنند در بازه های چهل روزه، گناه نکنند و در هر اربعین روی یکی از ابعاد ترک گناه متمرکز شوند تا بتوانند در نتیجه این تلاش، حرکت خود در زندگی را حسینی کنند./820/پ202/ب1

ارسال نظرات