۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۲۸۶۹۱
امام جمعه موقت مشهد:

بصیرت حرف اول را در دفاع از دین خدا می زند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: امروز اگر رهبر معظم انقلاب تا این اندازه از جریاناتی مثل فتنه ۸۸ یاد می کنند، به این خاطر است که ما بدانیم در دفاع از دین بصیرت حرف اول را می زند.
محمد باقر فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، شامگاه چهارشنبه در سخنرانی مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد به مرور عبرت های واقعه عاشورا بر اساس فرمایشات سیدالشهدا(ع) در این روز پرداخت.

امام جمعه موقت مشهد مقدس در ابتدا با اشاره به ضرورت توجه به پیام قیام عاشورا در کنار شور حسینی، اظهار کرد: همه این ابراز احساسات مردم در عزاداری برای سیدالشهدا(ع) به جز دروغ ها و خرافات قبول است اما این ها همه ظاهر مسأله است و اصل آنچه ما از عاشورا بهره برداری می کنیم، روح این جریان است.

وی افزود: آن چه به ابراز احساسات ما روح می دهد، این است که همه جهان مانند مردم ایران همانگونه که ظواهر را رعایت می کنند، پیام عاشورا را به تناسب زمان بگیرند و بیندیشند که امروز عاشورای حسینی برای ما چه پیامی دارد؟ چه دستوری را به ما می دهد و چه راهی را برای ما روشن می کند؟ اصل بر شناخت این مسائل است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در تبیین بیشتر سخنان خود به بیان مصداقی از باطن اعمال خیر پرداخت و گفت: فراموش نمی کنم که وقتی در کشور عراق یک خبرنگار با کفش خود به رییس جمهور آمریکا حمله کرد، من در نماز جمعه گفتم «رمی جمرات» که در مناسک حج انجام می شود یک بعد ظاهری دارد و یک بعد باطنی که شکل ظاهری و سمبل آن در حج انجام می شود و بعد باطنی آن همین کاری بود که آن فرد انجام داد چرا که آمریکا شیطان بزرگ است. این یک نمونه بود و ما باید در تمام شرایط زمانه ببینیم که عاشورا چه راهی را به ما نشان می دهد.

امام و رهبر معظم انقلاب هیچ گاه پاسخ مثبت به خواسته های آمریکا ندادند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه پیام های این قیام تاریخی را مرور و اظهار کرد: اولین پیامی که امام حسین(ع) در روز عاشورا در آن لحظات خاص که فقط حضرت علی اصغر(ع) باقی مانده بودند، بر زبان جاری کردند، این بود که فرمودند «آگاه باشید! به خدا قسم امروز هیچ چیز از آنچه دشمن از من می خواهد به او نمی دهم تا وقتی که در خون خود غلطان شوم و به شهادت برسم.» معنای این سخن آن است که به درخواست های دشمن پاسخ منفی بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: در عمر انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره همین پیام سیدالشهدا(ع) را در قبال دشمن عمل کردند و به خواسته های آمریکا پاسخ مثبت ندادند. باید هوشیار و دقیق باشیم چرا که دشمن ما را زیر ذره بین دارد و رفتار و موضع گیری های ما را با دقت بررسی می کند؛ پس نباید به صورت مستقیم، غیر مستقیم، عمدی و یا سهوی به درخواست های دشمن پاسخ مثبت بدهیم.

آمریکا مصداق بارز سلطه طلبی در جهان امروز است

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه اظهار کرد: پیام دوم سیدالشهدا(ع) در عاشورا این است که به لشکر عمر سعد فرمودند «نه در برابر شما ذلت به خرج می دهم و نه از شما فرار می کنم.» راهبرد این جمله برای ما این است که در مقابل دشمن سلطه طلب نه دست تسلیم بالا ببرید و نه فرار کنید؛ بلکه در برابر آن ها بایستید و دست ذلت به طرف آن ها دراز نکنید. سلطه طلبان کسانی هستند که می خواهند بر ما مسلط باشند و به زندگی و حرکت ما جهت بدهند که مصداق بارز آن در جهان امروز، آمریکاست.

امام جمعه موقت مشهد مقدس ضمن توصیه به جوانان برای مطالعه کتاب «جنگ شکر در کوبا»، یادآور شد: کوبای مخالف آمریکا رییس جمهوری به نام فیدل کاسترو داشت که آمریکا می خواست او را از بین ببرد. خبرنگاران به او گفتند «در شرایطی که می خواهند تو را از بین ببرند، ترسی نداری؟» او پاسخ داد «من شکارچی دریا هستم و در این دریا یک اره ماهی وجود دارد که آن آمریکاست» مقصود کاسترو این بود که «اگر در برابر اره ماهی ایستادگی کنیم، عربده می زند و سپس صحنه را ترک می کند اما اگر بفهمد ضعف نشان می دهیم، ما را قطعه قطعه می کند.

وی با بیان این که «آمریکا هم سخنان گزافه ای می گوید اما در نهایت گورش را گم می گند»، تصریح کرد: امروز 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و آمریکا در این مدت تهدیدات زیادی انجام داد اما امام(ره) و رهبری محکم ایستادند و فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.«

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه مبارزه با استکبار جهانی را لازمه پیروی از روح حاکم بر قیام عاشورا دانست و افزود: اگر خدای ناکرده کسانی وجود باشد که در برابر شنیدن مداحی گریه کنند و در ایام محرم اطعام غذا انجام دهند اما در درون دلشان از آمریکا بترسند، آن ها پیام عاشورا را درک نکرده و در موقعیت های حساس مشکل پیدا خواهند کرد.

حکومت طاغوت شایسته زندگی اشرف مخلوقات نیست

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به روایت حسینی «إنی لا اری الموت الا السعاده و الحیات مع الظالمین الا برما»، گفت: پیام سوم عاشورا این است که هر جایی برای انسان محیط زندگی نیست چون انسان اشرف مخلوقات است و محیط زندگی او باید محیط خاصی باشد. امام(ع) در روز عاشورا فرمودند اگر در محیطی زندگی می کنید که باطل و ظلم حاکم است و از زشتی ها و منکرات نهی نمی شود، زندگی در چنین محیطی ننگ و مرگ در چنین شرایطی سعادت است.

وی یادآور شد: شما مردم این پیام عاشورا را قبل انقلاب از به خوبی درک کردید و زندگی ای که در آن شاه و آمریکا حاکم باشد را مناسب زندگی اشرف مخلوقات ندانستید.

شیعه خون می دهد اما تن به ذلت نمی دهد

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند «یزید نا به کار مرا سر دوراهی شهادت و تسلیم شدن قرار داده اما هیهات که ما زیر بار ذلت برویم.» پیامی که از این فرموده ایشان برداشت می شود، این است که «ای مسلمانان، اگر دشمن تو را سر دوراهی ای قرار داد که یک راهت ذلت تسلیم شدن است و دیگری عزت به شهادت رسیدن؛ خدا، اسلام و دامان پاک مادرانتان اجازه تسلیم شدن را به شما نمی دهد. عزت آنقدر ارزش دارد که حتی اگر به قیمت رفتن به قربانگاه باشد، باید حاصل شود.»

وی تصریح کرد: روزی کارتر حاکم آمریکا بود، روزی اوباما و امروز هم ترامپ به ریاست جمهوری رسیده است و این چهره در برابر مردم ایران عربده کشی می کند. پیام مردم ما در برابر این انسان نا به کار، همان «هیهات مناالذله» است.

امام جمعه موقت مشهد مقدس افزود: دقیقا از روز 15 خرداد 42 که مردم در این راه قدم گذاشتند، تا همین امروز اگر صفحه زندگی مردم ما را ورق بزنید، می بینید تمام این صفحات آغشته به خون است. معنایش این است که شیعه آماده است تمام صفحات زندگی اش خونین شود اما ذلت را نپذیرد.

بصیرت حرف اول را در دفاع از دین خدا می زند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه پیام پنجم عاشورا را «بصیرت در دفاع از دین خدا» دانست و گفت: اگر بصیرت نداشته باشیم، خودمان نمی فهمیم که ممکن است در سپاه دشمن قرار گرفته باشیم. زینب کبری(س) در روز عاشورا برای مردمی که نمی دانستند در حال بازی در جبهه دشمن بودند، گریه می کردند. امروز هم اگر رهبر معظم انقلاب تا این اندازه از جریاناتی مثل فتنه 88 یاد می کنند، به این خاطر است که ما بدانیم در دفاع از دین بصیرت حرف اول را می زند.

وی ادامه داد: پیام ششم عاشورا این است که در هنگامه دفاع از دین، رهبر در کنار رعیت، زن در کنار مرد و جوان در کنار پیرمرد همه به میدان می آیند همانطور که در کربلا حبیب مظاهر، زینب کبری(س)، علی اصغر و قاسم بن الحسن همگی باید حضور داشته باشند و اگر لازم باشد، همه باید فدا شوند./820/پ201/ب1

ارسال نظرات